שתף קטע נבחר

יו"ר ועדת הבריאות: לאשר מריחואנה רפואית בכל בי"ח

הסוף לתהליך האישור המתיש לקבלת קנאביס רפואי? בביקור שנערך בחווה לגידול קנאביס הודיע יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ, כי יפעל למתן החומר במרשם רגיל בכל בית חולים בארץ - ולא רק לחולי סרטן. ח"כ כץ: "האבסורד הוא שהיום חלק מהחולים זוכים באישור רק לאחר מותם"

האם יבוא קץ לסרבול הביורוקרטי המתיש שעוברים חולים בדרך לקבלת קנאביס רפואי ? יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, ח"כ חיים כץ, ביקר היום (א') בחוות גידול קנאביס רפואי ובמהלכו אמר כי בכוונתו לקצר את תהליך האישורים למתן קנאביס, כך שיינתן במרשם רפואי בכל בית חולים בארץ.

 

כיצד מועיל קנאביס רפואי?

 

בפגישה עם מנהלי "חוות תיקון עולם", החברה הגדולה באירופה לגידול קנאביס, ופעילים נוספים בתחום הקנאביס הרפואי בישראל, נטען כי בישראל ישנם רק שישה גורמים המאשרים שימוש בקנאביס רפואי, ואלה פועלים בשישה בתי חולים בלבד ורק עבור חולים בסרטן.

 

נוסף להם ישנם שני רופאים מאשרים בלבד המטפלים בבקשות הקשורות ביתר המחלות שברשימת ההתוויות של משרד הבריאות. כל זאת אף על פי שראשי מערכת הבריאות מודעים ליתרונות הרפואיים של הצמח עבור החולים.

 

ח"כ כץ הודיע כי יפנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, וכי אם הדבר לא ייפתר הוא יקדם הצעת חוק פרטית בעניין. "לא ייתכן שחולים של שישה בתי חולים בלבד יקבלו את הטיפול הזה, שיעילותו ברורה וידועה", אמר כץ. "זו אפליה חמורה ומיותרת שגורמת לסבל רב של חולים".

 

כץ אמר כי יפעל לכך שבשלב ראשון יהיה בכל בית חולים ומוסד רפואי בארץ רופא מאשר לכל המחלות שברשימת ההתוויות, ולא רק עבור חולי סרטן. בשלב השני יפעל לכך שהקנאביס הרפואי יינתן בהליך רגיל כמו כל תרופת מרשם, ללא ההליכים המתישים שעוברים כיום החולים.

  

"האבסורד הוא שחלק מהחולים קיבלו את האישור לקנאביס רק לאחר מותם", הוא אומר. "משרד הבריאות חייב לפתור את הכשלים הביורוקרטיים המונעים את התפתחות הטיפול בקנאביס רפואי בישראל. ועדת הבריאות תפעל לקדם את הנושא בחקיקה ראשית אם משרד הבריאות יגרור רגליים".

  

לקדם הנושא בחקיקה. ח"כ כץ בביקור בחוות קנאביס רפואי (צילום: ארכיון תיקון עולם) (צילום: ארכיון תיקון עולם)
לקדם הנושא בחקיקה. ח"כ כץ בביקור בחוות קנאביס רפואי(צילום: ארכיון תיקון עולם)

 

צמח הקנאביס מכיל חומרים המכונים "קנבינואידים", המשפיעים על מערכות רבות בגוף, ואחד הפעילים שבהם הוא THC. הקנאביס מגודל בחממות מיוחדות בתנאים אורגניים. רוב החומר הפעיל מרוכז בפריחת נקבת הצמח, אשר נקטפת ועוברת של ייבוש.

  

השימוש בקנאביס רפואי ניתן למבוגרים לרוב באמצעות עישון, ולילדים חולים באמצעות ערבוב הצמח במזון (כמו עוגה) או בסירופ. החומרים הפעילים מתחילים להשפיע תוך דקות ספורות בעישון, ובתוך כשעה-שעתיים כשנצרך דרך המזון.

 

הקנאביס אמנם נקשר לשימוש בסמים, אולם בעולם הרפואה הוא הוכח במגוון פעילויותיו הרפואיות החיוביות ובהן שיכוך כאבים, הרגעה, כיוח ושיפור התיאבון - דבר החשוב במיוחד בחולי סרטן או חולים כרוניים ההולכים ויורדים במשקלם. ביכולתו של הקנאביס גם למנוע בחילות והקאות, לעורר את חילוף החומרים ולעכב תהליכים דלקתיים.

 

לפני כשנה אישרה הממשלה את הסדרת האספקה של קנאביס למטרות רפואית למחקר. על פי ההחלטה, קיבל על עצמו משרד הבריאות לשמש מקור אספקה לקנאביס ולהוות "סוכנות ממשלתית" בכל הנוגע לתחום זה.

 

על פי נתונים בישראל, למעלה מ-6,500 חולים בעלי רשיון לשימוש בקנביס רפואי, אולם אלפים נוספים, בהם חולי סרטן, קטועי גפיים, סובלים מכאבים כרוניים, חולי טורט ואחרים עדיין ממתינים לאישור להשתמש בו.

 


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ארכיון תיקון עולם
"אפליה חמורה ומיותרת". ח"כ כץ בביקור בחוות הגידול
צילום: ארכיון תיקון עולם
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים