שתף קטע נבחר

צילום: רועי עידן

אופטימיות בי-ם: 'קשר טוב עם מחליפו של מואפי'

הדחתו של ראש המודיעין המצרי, מי שהיה אמון על היחסים עם ישראל, עלולה לזעזע את המערכת - אבל בירושלים מביעים אופטימיות ומספרים על יחסים טובים עם מחליפו מוחמד ראפת שחאתה. ח"כ ישראל חסון: "עם מואפי וסולימאן מצאנו שפה. התפקיד מחייב, אבל לא בטוח שזה רק בגלל זה"

הטרור בגבול עם ישראל הוביל לרעידת אדמה בקהיר: נשיא מצרים מוחמד מורסי החליט אמש (יום ד') על שורה של חילופי תפקידים בצמרת הביטחונית, שמהם מתבלטת הדחתו של ראש המודיעין מוראד מואפי, מי שהיה ממונה על היחסים עם ישראל וניהל את המגעים על עסקת שליט, והחלפתו במוחמד ראפת שחאתה. איך ישפיע המהלך על היחסים עם ירושלים?

 

אחרי המתקפה בסיני - דיווחים קודמים ב-ynet:ההדחה במצרים: "מואפי הביך את מורסי - ופוטר"

מורסי הדיח את ראש המודיעין ואת מושל צפון סיני

המבצע לטיהור סיני: "פושטים על מאות בתים"

בן-אליעזר: "מורסי יושב על פצצה גרעינית בסיני"

 

לפי גורמים במשרד החוץ, ככל הידוע ראש המודיעין החדש אינו אנטי-ישראלי בעמדותיו והוא נמצא בקשרים טובים עם גורמי הביטחון הישראליים. בירושלים מקווים כי היחסים הביטחוניים יישמרו היטב וכי גם המחליף הקבוע שימונה בהמשך ימשיך במדיניות זו. עם זאת, במשרד החוץ מתעקשים כי "ההחלפה אינה עניין ישראלי אלא פנים מצרי".

 

לפי העיתון הממסדי "אל אהראם", מואפי פוטר לאחר שהביך את הנשיא מורסי כאשר הודה שלמצרים היה מידע מוקדם על מתקפת הטרור שאירעה בשבת - שבה נרצחו 16 חיילים מצריים על-ידי אנשי הג'יהאד העולמי - אך לדבריו, "מעולם לא תיארנו לעצמנו שמוסלמי ירצח את אחיו המוסלמי בארוחת השבירה של צום הרמדאן".

 

מורסי לא הסתפק בהדחתו של מואפי והחליט להזיז מתפקידם גם את מושל צפון סיני, מפקד המשמר הנשיאותי, מפקד המנגנון הביטחון המרכזי, הממונה על הביטחון בקהיר ומפקד המשטרה הצבאית. כמו כן, הוא מינה שני יועצים בכירים לשר הפנים, שקיבל הוראה לשפר את המצב הביטחוני. דובר לשכת הנשיאות, יאסר עלי, אמר כי "סבב המינויים" נועד לתת דחיפה למהפכה וכדי להגן על רצון העם.

 

מואפי. "צריך לזרוק לציבור איזו אחריות" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מואפי. "צריך לזרוק לציבור איזו אחריות"(צילום: EPA)

 

חבר הכנסת ישראל חסון (קדימה), לשעבר סגן ראש השב"כ ומי שמכיר

היטב את הזירה המצרית, אמר כי ישנן שלוש סיבות אפשריות להדחת מואפי: "האחת היא שהייתה התרעה ומואפי לא התייחס אליה ברצינות. סיבה שנייה היא שצריך לזרוק לציבור איזו אחריות אחרי אירוע כזה, והשלישית - שינוי פרסונלי של אישים שיתאימו לאחים המוסלמים".

 

"בכל מקרה צריך להסתכל על התמונה בזהירות", הוסיף ח"כ חסון, ורמז שלא בטוח שמה שהיה הוא שיהיה: "מואפי, כמו עומר סולימאן במסגרת תפקידו, שימש הציר המרכזי של התיאום הביטחוני ואף מעבר לכך. למכהנים בתפקיד הזה יש גם נגיעה למדיניות חוץ. לפיכך, העובדה שידענו למצוא שפה עם אדם כזה ועם עומר סולימאן היא גם מכיוון שהתפקיד מחייב אבל לא בטוח שזה רק בגלל זה".

 

"מואפי היה בהחלט בתקופה רגישה ויכול להיות שמתחילה כעת תקופה אחרת", הוסיף סגן ראש השב"כ לשעבר, "לגבי כל מה שמתרחש כרגע במזרח התיכון - יש סיבה לדאגה. אני לא מציע להיות שאנן, אבל גם לא מזהה סיבה להיסטריה". לגבי ראש המודיעין החדש, אמר ח"כ חסון: "הוא הבן אדם שעמד מאוחרי עסקת שליט, אדם ותיק יותר מהשר שיצא לגמלאות. התפקיד יכול לעשות את העניין. בכל זאת, התפקיד מחייב".

 

האיש שהחזיק את שליט 

מואפי היה ממונה על הקשר עם ישראל וניהל מטעם מצרים את המגעים על עסקת שליט. מחליפו שחאתה הוא קצין בדרגה המקבילה לדרגת אלוף בצה"ל ושימש בשנה האחרונה כסגנו של מואפי. מדובר בקצין מוערך שנמצא בקשרים וביחסי עבודה מצוינים עם גורמים בישראל, בחמאס וברשות הפלסטינית והוא זוכה לאמונם המוחלט. שחאתה, ועמו גם הגנרל נאדר אל-אעסר שמחזיק התיק הפלסטיני במודיעין המצרי, אחראים לשורה של החלטות שנוגעות לציבור הישראלי, לעתים ללא ידיעתו. 

 

השניים היו מעורבים בהתוויית עסקת שליט, תיווכו בצורה מוצלחת בין ישראל

לחמאס ולמעשה תרמו להשבתו של גלעד שליט לישראל. באחת התמונות המפורסמות שצולמו ביום העסקה, נראה שחאתה כשהוא מחזיק בידיו של שליט כשמצדו השני נמצא אחמד ג'עברי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה. 

 

בנוסף, שחאתה נחשב לגורם שמצליח להביא אחת לכמה חודשים לרגיעה מחודשת ברצועת עזה, כאשר מתגלע סבב אלים בין ישראל לבין הפלגים הפלסטיניים. יש הסבורים כי הוא גם שימש כאחד המתווכים המרכזיים בהסכם בין שירותי הביטחון הישראליים להנהגת האסירים הפלסטינים שכלואים בישראל – דבר שהביא לסיום שביתת הרעב ההמונית במאי האחרון.

 

בינתיים, הצבא המצרי ממשיך במבצע נגד קני הטרור בסיני. תושבים בחצי האי דיווחו בשעות הערב כי הצבא הרס מנהרות הברחה המובילות לרצועת עזה. מוקדם יותר, תקפו מסוקי קרב בסיני והרגו כ-20 מחבלים באזור אל-עריש. מדובר בפעם הראשונה שמצרים משתמשת בטילים בסיני מאז מלחמת יום כיפור ב-1973.

 

Read this article in English


פורסם לראשונה 08/08/2012 23:59

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מואפי. לא האמין ש"מוסלמים ירצחו מוסלמים"
צילום: EPA
שחאתה וגלעד שליט באוקטובר 2011
"תקופה רגישה". ח"כ ישראל חסון
צילום: גיל יוחנן
מומלצים