שתף קטע נבחר

צילום: AFP

תשכחו מניו יורק: המדינות שיכתירו הנשיא הבא

בארה"ב 50 מדינות, אבל רק קומץ מהן יזכו לקבוע את זהות הנשיא החדש. לכן אין פלא שאובמה ורומני מבלים זמן רב במקומות כמו איווה, וירג'יניה וצפון קרוליינה, מזרימים אליהם מאות מיליוני דולרים וחושקים בפרס הגדול מכולם - פלורידה שטופת השמש. הצצה למדינות שמתנדנדות בין בחירות לבחירות

לא ניו יורק, לא קליפורניה ולא טקסס: מי שרוצה להבין היכן נמצאים שדות המערכה העיקריים במרוץ לנשיאות ארצות הברית בין ברק אובמה לבין מיט רומני, צריך להתמקד בקומץ מדינות שאליהן מזרימים מטות המועמדים מאות מיליוני דולרים. מתוך 50 מדינות בארה"ב, כעשר בלבד מוגדרות "מתנדנדות" (Swing States) ויהיו אלה שיקבעו את זהות הנשיא הבא.

 

בחירות בארה"ב 2012 - לכל הכתבות של CNN ו-ynet

 

המרוץ לבית הלבן - כתבות נוספות:

כל קול חשוב? לא באמריקה. כך עובדת השיטה

למה מתחלקים האמריקנים לחמורים ולפילים?

התגרשו, נרצחו וזה שקטף בוטנים. הצצה לנשיאים

 

על פי הנתונים הרשמיים, המטות הדמוקרטיים והרפובליקניים הוציאו עד כה סכום של יותר מ-550 מיליון דולר על מסע הבחירות. הנתון המעניין ביותר הוא שמתוך סכום זה הושקעו כ-405 מיליון דולר בחמש מדינות בלבד שכנראה יעניקו לאובמה או לרומני את הפרס הגדול - כרטיס כניסה לבית הלבן.

 

 

אין כמעט רשת חדשות אמריקנית גדולה אחת שלא מתהדרת במפת אלקטורים ובה מאזן הכוחות בין הנשיא המכהן לבין מושל מסצ'וסטס לשעבר ובכל מפה הנתונים שונים במקצת בגלל התוצאות השונות של הסקרים. עם זאת, דבר אחד זהה אצל כולם - הקרב על "המדינות המתנדנדות" עודנו פתוח ולכן הכסף הגדול זורם רק אליהן. 

 

עם סיומה של הוועידה הדמוקרטית בשארלוט, צפון קרוליינה, התעודדו במטה אובמה מהחלטת מטהו של רומני למשוך בחזרה את כל תשדירי הבחירות במדינות מישיגן ופנסילבניה, ככל הנראה אחרי שהרפובליקנים הבינו כי לא יצליחו לנצח את הנשיא המכהן בשתי מדינות אלה. החלטת הרפובליקנים עומדת בסתירה למצב שהיה לפני ארבע שנים.

המועמד לנשיאות ג'ון מקיין וסגניתו שרה פיילין ניהלו קמפיין בפנסילבניה עד השבוע האחרון שלפני הבחירות לנשיאות. פיילין עצמה הביעה תסכול רב מהעובדה שבמטהו של מקיין החליטו "לוותר" על מישיגן.

 

רומני נולד וגדל במישיגן, שם כיהן אביו בתפקיד מושל המדינה במשך שתי קדנציות מוצלחות ובפנסילבניה חיה אוכלוסייה גדולה של מצביעים לבנים קתולים בני מעמד הביניים שמעולם לא הביעו תמיכה בנשיא השחור הראשון בתולדות ארה"ב. אך למרות חוסר הפופולריות בקרב הלבנים הקתולים, הצליח אובמה לזכות ב-2008 בכ-55 אחוזים מקולות הבוחרים בפנסילבניה ובמטהו החליטו בקמפיין הנוכחי שלא להשקיע כסף בתשדירי בחירות במדינה זאת בגלל ביטחונם הגדול בניצחונו של אובמה.

 

אחרי שוויתרו הרפובליקנים על מישיגן ופנסילבניה, הכסף שנותר להם בכיס יעבור למדינת פלורידה עם 29 האלקטורים שלה - המדינה שבה הוכרעו הבחירות לנשיאות בשנת 2000, אז ניצח ג'ורג' בוש הבן את אל גור אחרי קרב צמוד ביניהם שהגיע אפילו עד בית המשפט העליון. בפלורידה השקיעו שני המועמדים כבר יותר מ-110 מיליון דולר, באוהיו 108 מיליון דולר, בווירג'יניה 80 מיליון דולר, בצפון קרוליינה 56 מיליון דולר ובקולורדו 51 מיליון דולר - והיד עוד נטויה. בחמש מדינות אלה זכה אובמה ב-2008 ובסיומו של יום הבחירות הביס את מקיין בקרב על האלקטורים ברוב של 365 לעומת 173. האם רומני יצליח השנה יותר בחמש ה"מתנדנדות" הללו מאשר מקיין ב-2008? התשובה ב-6 בנובמבר.

 

פלורידה  

לכל הדעות, רומני לא יכול להרשות לעצמו להפסיד ב"מדינת השמש", שהזוכה בה יגרוף כאמור 29 אלקטורים. פלורידה היא מדינה עם אקלים קריבי שהאמריקנים בורחים אליה בחורף ומסתלקים ממנה בקיץ החם. היא מהווה מקום מגורים לגימלאים רבים שתלויים בכספי הביטוח הלאומי האמריקני וביטוח הבריאות לגימלאים (מדיקר). לגימלאים יש גם זמן להקשיב לפוליטיקה ולפוליטיקאים וגם עניין אישי מיידי בתוצאות הבחירות. ודבר נוסף וחשוב ביותר - הם נגררים בהמוניהם לקלפיות. מסיבה זו בחרו הרפובליקנים בפלורידה כמקום כינוס הוועידה השנתית שלהם.

 

הפסידו את פלורידה ואת הבית הלבן. גור וליברמן ב-2000 (צילום: איי פי) (צילום: איי פי)
הפסידו את פלורידה ואת הבית הלבן. גור וליברמן ב-2000(צילום: איי פי)

 

על פי כמה הערכות בארה"ב, במקרה של קרב צמוד, להצבעה היהודית בפלורידה יהיה משקל רב ולכאן נכנסת בעקיפין גם הזווית הישראלית. היהודים מהווים 3 אחוזים מבעלי זכות הבחירה, אבל בגלל אחוז ההצבעה הגבוה שלהם הם מהווים כוח פוליטי גדול ביותר ועשויים להטות את הכף בבחירות כפי שעשו לפני ארבע שנים.

 

מאז שנת 1972, מי שניצח בפלורידה, ניצח בבחירות לנשיאות - פרט לשנת 1992 שבה ניצח הנשיא ג'ורג' בוש האב בפלורידה, אבל הפסיד לביל קלינטון בבחירות. נכון לתחילת ספטמבר, אובמה מוביל בפער של אחוז אחד בממוצע של הסקרים על פני רומני בפלורידה.   

 

על פי ממוצע הסקרים האחרונים, אובמה מוביל ב-1.4 אחוזים בפלורידה.

 

אוהיו 

מדינה גדולה וחשובה במערב התיכון (18 אלקטורים) עם מסורת פוליטית ארוכה שמהווה לפעמים את לשון המאזניים במערכות בחירות לנשיאות. מי שמנצח באוהיו, מנצח באמריקה. כך טוענים המקומיים ויש להם על מה להסתמך. מאז 1972 בחרה ארה"ב נשיא שגם באוהיו בחרו בו. שום מועמד רפובליקני לנשיאות לא הגיע לבית הלבן מבלי לנצח באוהיו והיא הייתה המדינה שבה הצליח ג'ורג' בוש הבן לנצח את ג'ון קרי בשנת 2004 בפער של שני אחוזים. לפני ארבע שנים ניצח אובמה את ג'ון מקיין באוהיו בפער של חמישה אחוזים.

 

לשון מאזניים במערכות בחירות לנשיאות. כנס של אובמה באוהיו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
לשון מאזניים במערכות בחירות לנשיאות. כנס של אובמה באוהיו(צילום: רויטרס)

 

על פי ממוצע הסקרים האחרונים, אובמה מוביל ב-4.2 אחוזים באוהיו.

 

וירג'יניה  

"האימא של הנשיאים" הוא שמה הנוסף של וירג'יניה, בשל העובדה ששמונה נשיאים לשעבר נולדו בה, בהם ג'ורג' וושינגטון, תומס ג'פרסון וג'יימס מדיסון. וירג'יניה היא מדינה שמרנית וכפרית ברובה, שהעניקה את תמיכתה (13 אלקטורים) למועמדים הרפובליקנים מאז שנת 1952, למעט ב-1964. אולם, הבנייה החדשה במדינה והשינויים הדמוגרפיים בחלקה הצפוני, בפרברי וושינגטון הבירה, הביאו לזרימה של ציבור ליברלי ומשכיל לווירג'יניה. בעזרת ציבור זה הצליח אובמה ב-2008 לבצע מהפך ולנצח את מקיין בפער משמעותי 53-46 אחוזים. 

 

קרב צמוד ב"אימא של הנשיאים". רומני נוחת בווירג'יניה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קרב צמוד ב"אימא של הנשיאים". רומני נוחת בווירג'יניה(צילום: רויטרס)

 

על פי ממוצע הסקרים האחרונים, אובמה מוביל בשלושה אחוזים בווירג'יניה.

 

צפון קרוליינה  

השכנה הדרומית של וירג'יניה עם 15 האלקטורים שלה היא מדינה לבנה שבמשך כמעט 100 שנה הצביעה עבור הדמוקרטים, כמו מדינות הדרום האחרות, ושינתה את עמדתה בשנות ה-60 של המאה ה-20 לאחר שהדמוקרטים קידמו את זכויות האזרח של השחורים. מאז 1968, תושבי צפון קרוליינה מצביעים עבור המועמדים הרפובליקנים - וחרגו ממנהגם ב-1976, אז נבחר ג'ימי קרטר הדמוקרטי לנשיא. אובמה הצליח לבצע מהפך במדינה זו לפני ארבע שנים וגבר על מקיין בהפרש של 14 אלף קולות בלבד.

 

פיילין הייתה מתוסכלת מהוויתור של מקיין על מישיגן ב-2008 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פיילין הייתה מתוסכלת מהוויתור של מקיין על מישיגן ב-2008(צילום: AFP)

 

על פי ממוצע הסקרים האחרונים, אובמה מוביל ב-4.8 אחוזים בצפון קרוליינה.

  

קולורדו  

מדינה שמרנית (9 אלקטורים) שהעניקה את קולה למועמדים הרפובליקנים, פרט לשלוש פעמים מאז מלחמת העולם השנייה. מאז תחילת שנות ה-70, רק מועמד דמוקרטי אחד, ביל קלינטון, הצליח לחדור למאחז שמרני זה ועשה זאת ב-1992. בשנים האחרונות, קולורדו משכה אליה אוכלוסייה חדשה, בעיקר היספנית, שכמו מיעוטים אחרים בארה"ב מצביעה לדמוקרטים. מאז שנות ה-60 גדלה אוכלוסיית קולורדו ב-50 אחוזים.

 

לאחר קרב די צמוד בקולורדו ב-2004 בין בוש לקרי, שהוכרע בניצחון בוש בהפרש של 4.7 אחוזים בלבד, הצליח אובמה להביס את מקיין ב-2008 ביתרון של 54 אחוזים לעומת 45 אחוזים.

 

קלינטון הצליח לחדור ב-1992 למאחז השמרני בקולורדו, אובמה עשה זאת ב-2008 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
קלינטון הצליח לחדור ב-1992 למאחז השמרני בקולורדו, אובמה עשה זאת ב-2008(צילום: EPA)

 

על פי ממוצע הסקרים האחרונים, אובמה מוביל ב-1.3 אחוזים בקולורדו.

 

מסעותיו של אובמה בארבעת החודשים האחרונים מלמדים על האסטרטגיה של המטה שלו בשיקגו להשגת ניצחון ב-6 בנובמבר. אובמה ביקר מאז תחילת מאי 12 פעמים באיווה, 11 פעמים באוהיו ו-10 פעמים בקולורדו. הוא קפץ 9 פעמים לווירג'יניה, הגובלת בוושינגטון, 9 פעמים לפלורידה, 3 פעמים לניו המפשייר, פעמיים לנוואדה ורק פעם אחת לפנסילבניה. הביקור בפנסילבניה היה מזמן ובינתיים, הסקרים מצביעים כי מדינה זאת נוטה לתמוך בנשיא המכהן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכסף הגדול יכריע את המרוץ במדינות המפתח? בוחרים ב-2008
צילום: AP
עד 6 בנובמבר, לא בטוח שיקפוץ לביקור בניו יורק. אובמה
צילום: AFP
ויתר על מישיגן ופנסילבניה. רומני
צילום: AFP
הפסיד בחמש "מדינות מתנדנדות" חשובות ב-2008. מקיין
צילום: AP
מומלצים