שתף קטע נבחר

ארגוני הסביבה נגד חוק המים: לא יפתור המשבר

ועדת הכלכלה דנה היום בתיקון לחוק המים שנועד לעשות רפורמה בתחום, אולם ארגוני הסביבה יצאו כנגדו. בין היתר הם דורשים להוסיף לרשות המים נציג נוסף מטעמם ולהחזיר לחוק את הסעיף המאפשר לקנוס מזהמי מים. "הקשר שבין המלצות ועדת ביין להצעת החוק הוא רופף עד בלתי קיים", כתבו

ארגוני הסביבה התארגנו היום (ה') בקואליציה נגד תיקון חוק המים לרפורמה בניהול משק המים, שנידון בוועדת הכלכלה.

 

 

הצעת החוק, בה דנה הוועדה, הוכנה בהמשך להחלטת ממשלה, שהתקבלה בעקבות המלצות ועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט ביין מ-2010. אולם פרופ' יורם אבנימלך שעומד בראש הקואליציה הירוקה, אמר לוועדה כי "במבחן התוצאה הקשר שבין המלצות ועדת ביין להצעת החוק הוא רופף עד בלתי קיים. החוק המוצע לא מיישם את ההמלצות אלא חוטא לרוח שלהן ולעקרונותיהן".

 

בראש המסמך שכתבו ארגוני הסביבה מדגישים ארגוני הסביבה את הסטייה החמורה של החוק המוצע מההמלצות לגבי הקמת מועצה ציבורית למים וביוב שלא הוקמה עד כה ליד רשות המים. הם מציינים כי המסקנה העיקרית של ועדת החקירה היתה כי "משבר המים נעוץ בכשלי ניהול, בהיעדר בולט של תכנון לטווח ארוך, בהיעדר שיתוף הציבור ובהיעדר שקיפות".

 

על כן, היא המליצה על הקמת מועצה ציבורית רחבה, עצמאית, מתוקצבת ומוסדרת אשר תשמש "שומרת על השומרים ותאפשר בקרה ציבורית שוטפת על מדיניות ניהול משק המים".

 

מסמך הירוקים ציין היום כי לפי החוק המוצע המועצה תהיה מצומצמת בהשוואה להמלצות ועדת ביין. מספר חבריה יהיה 20-12 ולא 30, רובם יהיו נציגים ממונים של גופי הממשלה (ביניהם מנהל רשות המים אשר נהליה עבודתה עמומים), ולא נציגים נבחרים של צרכני המים, השלטון המקומי, החקלאים ורשויות הגנת הצרכן ושמירת הסביבה.

 

עוד קובע המסמך של הירוקים כי בראש הוועדה לא יעמוד איש ציבור כמומלץ אלא שר האנרגיה והמים. המועצה תפעל ללא תקציב ומנגנון בניגוד להמלצות ותפקידה יוגבל רק לייעץ לשר במקום "לעקוב אחר המתרחש במשק המים, להעלות שאלות ותהיות ולמסור מידע שוטף לציבור".

 

פרופ' אבנימלך הוסיף על כך את הביקורת ש"עם כל הכבוד וההערכה למנהלי משק המים, תחסר במועצה הציבורית המוצעת בחוק השקיפות הנדרשת מהמעקב אחר התנהלות המשק והפתיחות של ניהולו למומחים שמחוץ לממשלה. תחסר בה גם החשיפה לביקורת שוטפת של ציבור הצרכנים".

 

הביקורת כוללת גם את העובדה שבחוק חסרה למועצה הוועדה המקצועית המומלצת בראשות חבר האקדמיה למדעים; ישיבות המועצה אינן מוגדרות אלא היא מתכנסת לפי החלטת השר, ומוטלת על חבריה חובת הסודיות לעומת הפתיחות שאמורה לאפיין את דיוניה לפי המלצות ועדת ביין.

 

הקואליציה הירוקה מבקשת מוועדת הכלכלה ליישם את ההמלצות ככתבן וכרוחן בתיקון הצעת החוק כך שהרכב המועצה הציבורית יהיה מאוזן (שליש נציגי הממשלה, למעט מנהל רשות המים, שליש נציגי ציבור ושליש מומחים ואנשי מקצוע מתחום המים); למועצה כזאת תינתן הסמכות לדרוש ולקבל מידע מרשות המים ולפרסם חוות דעת עצמאיות; קיומה ומעמדה העצמאי של המועצה יובטחו בנהלי עבודה ברורים ותקציב קבוע; והיא לא תהיה כבולה בחובת הסודיות.

 

בנוסף מציינת הקואליציה כי הצעת החוק אמנם קובעת כי מדיניות משק המים תהיה כפופה לשימוע ציבורי, אך בפועל אין לכך הסדרה בהצעת החוק כך שראוי לעגן את השימוע בכללים ובמנגנון מחייב, אחרת הציבור לא ייחשף בזמן אמת לנושאים המיועדים לשימוע ולא יינתן לו זמן ארוך מספיק לתגובה.

 

דרישה נוספת של הירוקים היא לצרף למועצת רשות המים נציג ציבור נוסף של ארגוני הסביבה בהמלצת השר להגנת הסביבה. זאת, "נוכח המשמעויות הדרמטיות של מדיניות פיתוח משק המים על איכות מקורות המים הטבעיים ומצב המעיינות והנחלים".

 

הירוקים גם דורשים למלא את החסר בהצעת החוק של מטרות שמירת הטבע והנוף ושיקום מקורות מים, ולהחזיר לחוק את הסעיף שהוצא מתזכיר הצעת החוק לפיו תתאפשר הטלת עיצומים כספיים על אי מילוי צווים להפסקת זיהום מים.

 

הקואליציה מסכמת את נייר העמדה בכך שמילוי דרישותיה יאפשר לציבור לקחת חלק גם בדיונים על שינוי תעריפי המים והביוב, על מיקום מתקני ההתפלה ועל בלימת ניצול היתר של משאבי המים הטבעיים. ועדת הכלכלה תתייחס לעמדות אלה במהלך דיוניה על הצעת החוק שיימשכו בשבועות הקרובים. בפתח הדיון היום אמר מנכ"ל רשות המים אלכסנדר קושניר כי הוא מאמין שתיקון החוק הקיים כהצעת הממשלה אכן יספק לרשות כלים לפיתוח משק המים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים