שתף קטע נבחר

משפחות הנספים בכרמל: "רוצים צדק, לא נקמה"

משפחות ההרוגים לא ישתתפו בטקס שעורך השב"ס, במחאה על קידום קצינים בארגון. תחת זאת כיבדו את יקיריהם ברחבת האנדרטה שעל הכרמל. אמו של הנער אלעד ריבן: "מספיק עם חבר מביא חבר"

המשפחות השכולות של נספי אסון הכרמל ערכו אחר הצהריים (יום א') טקס לזכרם באנדרטה על ההר, תחת השתתפות בטקס הזיכרון שעורך השב"ס. זאת במחאה על קידומם של קצינים בארגון, שהיו מעורבים באירועים שהביאו למות בני משפחותיהם. את הטקס הנחתה רחל אלגבסי, בת זוגה של סגן גונדר פביולה בוהדנה ז"ל. ynet העביר שידור חי מהמקום.

האירוע נפתח בדקת דומייה. "אין זה אירוע מחאה, ההיפך הוא הנכון זהו אירוע הדורש כבוד וצדק", אמרה אלגבסי בפתח הטקס. אחרי כן קראו פרק תהילים ותפילה לזכר החללים המוסלמים והדרוזים. "שנה ו-9 חודשים חלפו מאז היום הנורא, ומאז אנו ממתינים שמישהו ייקח אחריות ויספר באמת מה קרה". 

 

צביה, אמו של הנער המתנדב אלעד ריבן אמרה מעל בימת הטקס כי "אנחנו לא מבקשים נקמה אלא דורשים צדק". לדבריה, "מדינת ישראל חייבת להפסיק עם ההרגל המגונה של חבר מביא וחבר וגם שומר עליו. חייבים להתאים את התפקיד לאדם המתאים ביותר ולא החבר לו ביותר. אכפת לי מהמדינה מאוד כפי שחינכתי את אלעד בני".

 

"זהו יום כואב שיכול היה להימנע", אמר נתן צידקי, חותנו של הסוהר ירון ברמי, שנהרג באסון. "כבר שנתיים אנחנו רודפים אחרי הצדק אך ללא הועיל". לדבריו, "אם ראש הממשלה היה נעתר מההתחלה לדרישה שלנו ומקים ועדת חקירה ממלכתית, כל הפרשה הזו כבר הייתה נגמרת מזמן, אבל בינתיים כולם ממשיכים ומורחים אותנו".

 

זאב אבן חן בטקס (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
זאב אבן חן בטקס(צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

סימה יפרח, אמהּ של הסוהרת איילה שמצאה את מותה באסון, קראה בטקס את שירה של מיריק גרזי "ואת אפילו אינך יודעת שאינך/ וכך את שוכבת שם יפה כל כך / בתוך ההריסות הנוראיות כל כך/ עטור מצחך בשערך הזהוב". יפרח אמרה כי אינה מצפה שימצו את הדין עם קציני השב"ס או יפטרו אותם, "אבל אני לא מצפה שיקדמו אותם, שיתנו להם תפקידים אחראיים חדשים. באיזה ארגון נשמע דבר כזה שאדם שנכשל מקודם בתפקיד? זה לא הגיוני".

 

אחד ממארגני הטקס האלטרנטיבי היה דוד דיין, אביו של יוחאי דיין מכרמיאל, צוער שב"ס שנהרג באסון. לדבריו, "התנהלות השב"ס וההתעלמות שלו מדו"ח המבקר הביאו למחאה. קצינים שהמבקר הצביע עליהם כאחראים למחדל, קודמו". הוא הוסיף כי למשפחות השכולות יש בעיות קשות עם השב"ס "לא רק בתחום המסקנות של דו"ח המבקר, אלא גם בנושא טיפולם של קציני הנפגעים במשפחות".

 

"יום כואב שיכול היה להימנע" (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
"יום כואב שיכול היה להימנע"(צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

אב שכול אחר, עמרם ביטון, אמר כי הבעיה שנובעת מהתנהלות השב"ס היא בעיה ערכית. "איך הם יכולים לחנך? אילו ערכים הם יכולים להקנות לדורות הבאים אם אף קצין שב"ס או קצין משטרה לא בא ואמר 'סליחה, טעיתי'? השב"ס והמערכת שמים פס על המשפחות וזה לא צריך להיות ככה".

 

הטקס הרשמי לזכר הנספים שעורך שירות בתי הסוהר מתוכנן להיערך במפקדה

הראשית ברמלה, אך משפחות ההרוגים באסון מחרימות אותו בטענה כי בשב"ס "פועלים בצורה אטומה תוך זלזול בזכרם של יקיריהם".

 

באסון הכרמל שהתרחש בחודש דצמבר 2010 נספו 44 בני אדם. הדו"ח החריף של מבקר המדינה, שנכתב תחת הכותרת "מחדלים, כשלים ומסקנות", קבע כי שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ נושאים באחריות מיוחדת למחדלים החמורים. ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' נושאים באחריות כוללת. "אסון הכרמל הוא אך משל לאסון המוני שעלול להתרחש חלילה", סיכם המבקר והזהיר כי חובה לתקן את הליקויים מיד.

 

Read this article in English


פורסם לראשונה 23/09/2012 15:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנצחת ההרוגים
צילום: אלעד גרשגורן
האנדרטה לזכר נספי האסון
צילום: חגי אהרון
מומלצים