שתף קטע נבחר

אובמה בלי קו אדום: לא נקבל איראן גרעינית

הנשיא האמריקני הקדיש את עיקר נאומו בעצרת האו"ם למתיחות עם העולם המוסלמי, אך הבהיר ש"ארה"ב תעשה מה שהיא חייבת כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני". גם באן קי מון הביע דאגה ממלחמה אפשרית עם איראן, והזהיר מ"סגירת הדלת" לשלום ישראלי-פלסטיני

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ניצל את בימת עצרת האו"ם כדי לשלוח מסר חד משמעי לאיראן, מבלי להציב קווים אדומים. "ארה"ב תעשה מה שהיא חייבת כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר אובמה היום (ג'). לפניו נאם מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, שהביע חשש ממלחמה בין ישראל לאיראן: "למנהיגים יש אחריות להרגיע את הרוחות", הדגיש.

 

בחירות בארה"ב 2012 - כל הדיווחים מ-CNN ו-ynet

 

הנשיא האמריקני ודובריו השמיעו בחודשים האחרונים ניסוחים דומים - אבל חשיבות ההצהרה טמונה במקום שבו היא נאמרה: בהיכל שבו התכנסו מנהיגי 193 המדינות החברות באו"ם. בנאומו, הגדיר אובמה את המדיניות האיראנית כ"דרך של אלימות ואידיאולוגיה חסרת הסבר. לעם האיראני יש היסטוריה בלתי רגילה ועתיקה, ואיראנים רבים רוצים ליהנות משלום ומשגשוג לצד שכניהם, אבל כמו שממשלת איראן מגבילה את הזכויות של אזרחיה, היא מסייעת לדיקטטור בדמשק ותומכת בקבוצות טרור בחו"ל".

 

צופים בנאום אובמה בפתח עצרת האו"ם (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
צופים בנאום אובמה בפתח עצרת האו"ם(צילום: רויטרס)

 

"שוב ושוב היא נכשלת לנצל את ההזדמנות להוכיח שתוכנית הגרעין שלה מיועדת לצורכי שלום ולעמוד בהתחייבויות שלה לאו"ם". אובמה המשיך והבהיר: "אמריקה רוצה לפתור את הנושא בדרך דיפלומטית, ואנחנו מאמינים שיש עדיין זמן ומרחב לעשות זאת, אבל הזמן אינו בלתי מוגבל. אנחנו מכבדים את הזכות של מדינות לכוח גרעיני לצורכי שלום, אבל שלא תהיה טעות: איראן עם נשק גרעיני אינה אתגר שניתן להכיל אותו".

 

לדברי אובמה, איראן גרעינית "תאיים למחוק את ישראל, תאיים על ביטחון מדינות המפרץ ועל היציבות של הכלכלה הגלובלית". עם זאת, אובמה לא נכנס לקווים האדומים שראש הממשלה נתניהו ביקש ממנו להציב - של לוח זמנים, כמות ואיכות האורניום המועשר באיראן. במקום, הוא הבהיר שיש עוד זמן לפתור את המשבר בדרך דיפלומטית, אבל הזמן לדיאלוג הולך ואוזל.

 

את עיקר נאומו הקדיש אובמה למתח עם העולם המוסלמי על רקע המהומות האחרונות במדינות ערב, שפרצו בעקבות הסרט האנטי-איסלאמי "תמימות המוסלמים", ולרצח שגריר ארה"ב בלוב. "אני מאמין שזו חובת כל המנהיגים, בכל המדינות, לדבר בעוצמה נגד אלימות וקיצוניות. הגיע הזמן לבודד את אלה המשתמשים בשנאה לאמריקה, או למערב או לישראל, כעקרון המרכזי של המדיניות שלהם. זה רק נותן מחסה ולפעמים משמש תירוץ לאלה שמשתמשים באלימות".

  

אובמה על הסכסוך: "העתיד לא שייך למי שמפנה גבו לשלום" (צילום: AP) (צילום: AP)
אובמה על הסכסוך: "העתיד לא שייך למי שמפנה גבו לשלום"(צילום: AP)

 

הנשיא האמריקני התייחס גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני, והדגיש: "העתיד לא צריך להשתייך לאלו שמפנים את גבם לאפשרות של שלום. בואו נשאיר מאחורינו אלו שמשגשגים נוכח קונפליקט, ואת אלו שדוחים את זכותה של ישראל להתקיים. הדרך קשה אבל היעד ברור – מדינה יהודית בטוחה ומדינה פלסטינית עצמאית. מתוך הבנה ששלום כזה חייב לנבוע מהסכם צודק בין הצדדים, אמריקה תצעד לצד כל מי שיהיה מוכן לצאת למסע".

 

באן קי מון: הדלת לשלום עלולה להיסגר לתמיד

"שתי מדינות הן הפתרון היחיד, אך הדלת עלולה להיסגר לתמיד", אמר באן בנאומו בפתיחת עצרת האו"ם. "ההתרחבות המתמדת של ההתנחלויות הישראליות בשטחים הכבושים חותרת תחת המאמצים לשלום. חייבים לשבור את הקיפאון המסוכן". המזכ"ל הביע גם דאגה מהאפשרות של מלחמה בין ישראל לאיראן, והבהיר: "אני דוחה את האיום בפעולה צבאית של מדינה אחת נגד אחרת, מתקפה כזו תהיה הרסנית".

 

האיום האיראני - הכותרות האחרונות:

אובמה: אעשה מה שצריך כדי למנוע גרעין איראני

איראן מאיימת במתקפת מנע: תהיה מלחמת עולם

 

"רטוריקת המלחמה בשבועות האחרונים מדאיגה ועליה להזכיר לנו את הצורך בפתרון של שלום. למנהיגים יש אחריות להפיג את המתיחות, במקום לחמם את הרוחות", הוסיף באן, וחזר שנית כי "מטרתנו היא עולם חופשי מנשק גרעיני. כל עוד הנשק הזה קיים, אנו נהיה בסכנה". מזכ"ל האו"ם הדגיש עוד כי על איראן להוכיח כי תוכנית הגרעין שלה מיועדת למטרות שלום בלבד. הוא פנה גם לצפון קוריאה וקרא לה לפעול לפירוק מנשק גרעיני.

    

עוד בצהריים פרסם הבית הלבן קטעים מנאומו של הנשיא, שמהם עלה כי

אובמה מתכוון לשוב על עמדתו שלפיה וושינגטון לעולם לא תסכים למדיניות של "הכלה" מול איראן גרעינית - שמשמעותה השלמה עם קיום הגרעין, ללא הכרה בזכותה של טהרן להחזיק בו.

 

מחר ינאם בכינוס נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, שמאז בואו לניו יורק לא הפסיק לתקוף את ישראל, וגם אתמול אמר כי היא עתידה להימחק מהמפה. ביום חמישי ינאמו ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא הפלסטיני אבו מאזן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
אובמה. עדיין מאיים
צילום: רויטרס
צילום: AP
באן קי מון, היום. "לשבור את הקיפאון"
צילום: AP
מומלצים