שתף קטע נבחר

צילום:  AP

בעולם שואלים: מי האבא של ה-Bibi-Bomb?

גם סוכנות רויטרס הקדישה כתבה נרחבת לפצצה המצוירת של נתניהו. גורם בסביבתו: "דנו ימים, היו אין ספור הצעות, בסוף החלטנו שהאיור יגרום לאנשים לקלוט את המסר". השאלה הפתוחה: מי הצייר? וגם: הגימיקים שהוצגו על במת האו"ם בעבר

הפצצה המצוירת שהציג ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על במת העצרת הכללית של האו"ם בנאומו ביום חמישי, לא מפסיקה לעשות כותרות ברחבי תבל. אחרי שכלי תקשורת בעולם כולו דנו במשך 24 שעות בשאלה האם היה זה רגע מביך או יעיל במיוחד עבור ראש הממשלה, פרסמה אמש (יום ו') גם סוכנות הידיעות רויטרס כתבה מקיפה בנושא, וציטטה בכירים בסביבתו של נתניהו שסיפרו על ההחלטה הלא שגרתית להשתמש בציור של פצצה המוכר יותר מסרטים מצוירים כמו סרטי "לוני טונס".

 

 

נאום הקו האדום של נתניהו - עוד כותרות:

 

"פצצת ביבי (The Bibi bomb) נולדה בתום ימים של סיעור מוחות בהשתתפות ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ויועציו הקרובים בנוגע לשאלה איך להותיר רושם משמעותי בנאום שהוא עוד נאום על תוכנית הגרעין של איראן", נכתב בסוכנות הידיעות. יצוין כי לידיעות שמפרסמת רויטרס הבריטית יש משמעות רבה, כיוון שהן משמשות את רוב כלי התקשורת בעולם לסיקור חדשות חוץ, וחלקן הגדול אף מביא את הידיעות כלשונן - מבלי לשנות בהן דבר. בסוכנות כתבו כי על כל פנים - ישראל זכתה בתשומת הלב שלה קיוותה.

 

"השרטוט הפך את הנאום למיוחד", אמר לרויטרס גורם רשמי בכיר בפמליה של נתניהו. בסוכנות ציינו כי כלי תקשורת בעולם הזכירו את

הדמיון בין הפצצה המצוירת שהציג ראש הממשלה לפצצות המקובלות בסרטים מצוירים ובסימנים גרפיים פשוטים במחשב. ברויטרס תהו "מי האבא של הביבי-בומב?", וענו בעצמם: "הגורם הישראלי הרשמי סירב להגיד".

 

"יש לו קבוצה קטנה של יועצים קרובים", אמר אותו גורם בסביבתו של נתניהו לסוכנות, "בישיבות שונות, אנשים זורקים לחלל האוויר כל מיני רעיונות. בסופו של דבר, ראש הממשלה מקבל החלטה איזה רעיון לקבל". הוא סיפר כי הצוות נפגש במשך ימים, העלה "אין ספור הצעות", והתקבלה החלטה ש"על-ידי שימוש בשרטוט, אנשים יקלטו את המסר - אנשים יבינו". אותו גורם כינה את האיור "כלי יעיל". הגורם אמר לסוכנות רויטרס כי אין לו מושג מי צייר בפועל את הפצצה או אם היא הועתקה מתוכנת גרפיקה כלשהי למחשב.

 

תמונת הפצצה כבשה את התקשורת העולמית (צילום: אתר פוקס ניוז) (צילום: אתר פוקס ניוז)
תמונת הפצצה כבשה את התקשורת העולמית(צילום: אתר פוקס ניוז)

 

ברויטרס ציינו כי נתניהו כבר הפגין את כישורי הציור שלו בעבר, וכי מונחים כמו "לוני טונס" אינם זרים לו בוודאי, לאור העובדה שהוא התחנך בארה"ב. בסוכנות ציינו כי גם אחד מיועציו הבכירים, רון דרמר, חי תקופה בארה"ב.

 

מהאקדח של ערפאת עד ל-Bibi-Bomb

איור הפצצה של נתניהו גרם לכתבי סוכנות הידיעות הבריטית גם להיזכר במקרים בולטים אחרים בעבר, שבהם מנהיגים שנאמו באו"ם

השתמשו בעזרים ויזואליים או קוליים. כך למשל, במהלך משבר הטילים בקובה ב-1962, במהלך ישיבה מצולמת של מועצת הביטחון של האו"ם, חשף עדלי סטיבנסון, שגריר ארה"ב באו"ם, תמונות של טילים סובייטיים וכני שיגור בקובה שצילמו מטוסי הביון U-2. מיד לאחר מכן פנה בדרמטיות והתעמת עם שגריר ברית המועצות לאו"ם, ולריאן זורין, על רקע ההאשמות.

 

בשנת 1983, שגרירת ארה"ב ז'אן קירקפטריק השמיעה הקלטה של טייס במטוס יירוט שהיה מעורב ביירוט של טיסה 007 של Korean Airlines מעל ים יפן, אירוע שבו נהרגו כל 269 הנוסעים ואנשי הצוות. לאחר מכן, לא יכלו הסובייטים להכיש את מעורבותם.

 

נתניהו מסביר איפה עובר הקו האדום (צילום: רויטרס, AP, AFP) (צילום: רויטרס, AP, AFP)
נתניהו מסביר איפה עובר הקו האדום(צילום: רויטרס, AP, AFP)

 

בפברואר 2003 נשא מזכיר המדינה האמריקני, קולין פאוול, נאום בפני מועצת הביטחון, שבו הציג חומר מודיעיני על תוכניות הנשק הגרעיני, הביולוגי והכימי שמקדם לכאורה שליט עיראק, סדאם חוסיין. אז קצרה ארה"ב הצלחה הרבה פחות גדולה. במה שהיה אולי ניסיון לחקות את צעדיהם של קירקפטריק וסטיבנסון, פאוול הציג תמונות, קלטות שמע ואפילו בקבוקון עם אבקה לבנה שנועדה להיראות כמו אנתרקס שאמור להספיק כדי להרוג את הסנאט האמריקני כולו.

 

הנאום ההוא, שהתבסס על ראיות שכיום ידוע כי הן מוטעות, לא הצליח לפזר את הסקפטיות של צרפת, רוסיה וגרמניה בכל הקשור ליציאה למלחמה נגד סדאם. בסופו של דבר נאלצו ארה"ב ובריטניה לנטוש את מאמציהן לזכות לאור ירוק מהאו"ם, ובמרס 2003 הן פלשו לעיראק

לבדן וכך ניתן האות לפרוץ מלחמת המפרץ השנייה.

 

בשנת 2009 היה זה שליט לוב דאז, מועמר קדאפי, שהציג על דוכן הנואמים של העצרת הכללית עותק של אמנת האו"ם, ואז זרק אותו מעבר לכתפו. קדאפי, לו היה זה נאום ראשון ואחרון בעצרת האו"ם, דיבר אז במשך כשעה וחצי בנאום שזכור כאחד המוזרים ביותר שידעה העצרת הכללית. ברויטרס ציינו כי באותה שנה השתמש נתניהו בנאומו בעצרת האו"ם במפות של מחנה ההשמדה אושוויץ בתגובה להכחשת השואה של נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד.

 

גם סוכנות הידיעות AP העלתה בעקבות פצצת הנייר של נתניהו זכרונות מאירועים דומים בעבר. בסוכנות הזכירו את נאומו של יו"ר אש"ף, יאסר ערפאת, בעצרת הכללית ב-1974. כדי להדגיש את מסריו המהפכניים, ערפאת לבש חגורת אקדח ונרתיק, ולפני עלייתו לדוכן הנואמים הסיר בחוסר רצון את האקדח. הוא אמר לעצרת הכללית: "היום אני באתי לכאן כשאני נושא עלה של זית ואקדח של לוחמי-חופש. אל תתנו לעלה הזית ליפול מידי".

 

בשנת 2009, הזכירו ב-AP, היה זה נשיא בוליביה, איבו מורלס, שעיבד עלה קוקה במהלך ישיבה של ועדת האו"ם לענייני סמים נרקוטיים בווינה ולאחר מכן לעס אותו. "זה עלה קוקה. זה לא קוקאין", אמר מורלס, חקלאי בחוות קוקה לשעבר, שניסה לקדם לגליזציה של העלים. הוא אמר לנוכחים כי לעס עלי קוקה באופן אינטנסיבי במשך עשר שנים כשהיה חקלאי, וכי הדבר לא פגע בבריאותו. "אם הייתי לא-כשיר, לא הייתי נשיא היום", הסביר אז.

 

Read this article in English

 


פורסם לראשונה 28/09/2012 23:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו באו"ם
צילום: רויטרס
מזכיר המדינה קולין פאוול. הראיות היו שגויות
צילום: Gettyimages
מומלצים