שתף קטע נבחר

קארל אורבן: "דראד יצא יותר אלים משדמיינתי"

ב"השופט דראד" מגלם קארל אורבן את איש החוק העתידי. את פניו לא תראו בסרט, אבל כן תיחשפו לאלימות גרפית, שלטענת השחקן הניו זילנדי דווקא מעשירה את הדמות. "ההרואיזם שלו מזכיר את הכבאים מה-11 בספטמבר", הוא אומר בראיון

השופט ג'וזף דראד הוא אחד מגיבורי הקומיקס הבריטיים הידועים ביותר. הוא הוצג לעולם ב-1977 והפך לשם נרדף לשלטון חוק ולמדינת משטרה. הסרט "השופט דראד" שעלה לאקרנים בארץ השבוע מבוסס על אותו הקומיקס, אותו עיבד לתסריט הסופר והתסריטאי אלכס גארלנד ("החוף").

 

 

ל"השופט דראד" בבימויו של פיט טרוויס, קדם סרט מ-1995 באותו שם ובו גילם סילבסטר סטאלון את דראד, השופט האולטימטיבי. בסרט החדש ממלא את תפקיד הגיבור קארל אורבן, אותו אתם בוודאי מכירים כאאומר ב"שר הטבעות", דוקטור לאונרד בונז מקוי ב"סטארטרק" ומתפקידים אחרים, אולם במקרה של דראד, לא תזכו לראות את פניו לאורך כל הסרט. "לדעתי, זה הכרחי לסרט ולדמות", מבהיר השחקן הניו זילנדי בראיון.

 

בשונה מהגרסה מהניינטיז, בה מודח דראד מתפקידו ומסיר מעליו גם את המסיכה ונחשף בפניו כסטאלון, בסרט הנוכחי גיבורנו נשאר כאמור "ממוסך". הוא נקלע לקרב עם כנופיית סוחרי סמים אכזרית, שמפיצה את הלהיט החדש בתחום "סלואו מו" - סם הגורם לצרכן לחוות את המציאות בהילוך מאוד מאוד איטי. ביום שגרתי נקלעים דראד והטירונית אנדרסון (אוליביה ת'ירלבי) לשכונה מסוכנת בה שולטת ראש הכנופיה מא-מא (לנה הדי) ומשם העניינים מסתבכים.

 

"הייתי בחופשה, וקיבלתי אימייל מהסוכן שלי שאומר שעושים שוב את 'השופט דראד'. אני קורא מושבע של הקומיקס מגיל 17 אז כמובן שזה עניין אותי", נזכר אורבן בן ה-40. "אלכס גארלנד שלח לי את התסריט וחשבתי שהוא מאוד נאמן לחומר המקורי, וגם הסיפור שלו הוא מלא אקשן ומונע על ידי הדמות. על הבסיס הזה אמרתי שאני מעוניין, קפצתי על מטוס ללוס אנג'לס, ושם פגשתי את אלכס ואת יתר חברי הצוות.

 

קארל אורבן עם ובלי המסיכה (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
קארל אורבן עם ובלי המסיכה(צילום: Gettyimages)

 

"הם רצו להיות בטוחים שאני לא אצלם חצי מהסרט, וארצה פתאום לצלם סצינות בלי הקסדה. אמרתי להם שאפילו לא הייתי טורח לבוא לפגישה, אם הייתי קורא את התסריט ומוצא בו סצינות בהן דראד מוריד את הקסדה מהראש. זה לא הדראד שגדלתי עליו. כעבור יומיים קיבלתי טלפון מלונדון שמזמין אותי להצטרף לצוות".

 

כבוד השופט סטאלון במקומו מונח

חלק מהמאמץ של יוצרי "השופט דראד" מודל 2012 היה לבדל עצמם מהסרט הקודם, וכך גם במקרה האישי של אורבן ביחס לדראד של סטאלון. "אני זוכר שראיתי את הסרט כשהוא יצא ב1995. אני חייב להיות זהיר ביותר בנוגע למה שאומר פה מתוך הערכה וכבוד למר סטאלון, אני לא רוצה ליחצן את הסרט שלי דרך קטילה של סרט אחר. יחד עם זאת, תמיד הרגשתי שמדובר בשתי דמויות שונות. הטון של הסרטים שונה לגמרי. בנוסף, הסרט שלו הוא תוצר של סרטי סופר-הירו של שנות התשעים ואילו לשלנו יש טייק שונה לגמרי, הרבה יותר מציאותי, גרפי ואותנטי לדמות".

 

סילבסטר סטאלון כהשופט דראד ב-1995. הוריד את המסיכה

 

נדמה שלכל אחד יש רעיון אחר איך הדמות של דראד צריכה להיות?

 

"זה מעניין. הייתי כל כך מרוכז בנסיון להעביר את הדמות בצורה הכי טובה שאני יכול, כך ציפיותיהם של אנשים אחרים בנוגע לדמות היתה מחוץ לתחום ההתעניינות שלי. מהיותי מעריץ של הקומיקס, שמתי כבר מספיק לחץ על עצמי לעשות את זה כמו שצריך. מה שעשיתי היה לקרוא את התסריט וגם לחזור ולקרוא כל חוברת קומיקס של השופט דראד שיכולתי להשיג.

 

"הדבר הנחמד היה שגיליתי מחדש לא רק את הסיפור שהתאהבתי בו בנערותי אלא גם איזושהי בגרות שהתפתחה עם הדמות במהלך השנים. במקום סתם לעשות את העבודה שלו הוא מתחיל לפקפק בכל השיטה של החברה הטוטאליטרית. זה נקרא 'השקר הגדול', ובשבילי זה מאוד מעניין".

 

מה היה לכם הכי חשוב לשמר בדמות של דראד מהקומיקס?

 

"הכי חשוב היה לאלכס ולי להעביר את הקשיחות הזו, שמקיפה את הכל. היה קל מאוד להפוך את דראד לאנושי. הוא הרי אדם, ולא סופר-הירו. הוא לא יכול לעשות שום דבר שאדם רגיל לא יכול. אבל אנשים מנסים להאניש אותו כל הזמן, ואנחנו החלטנו שככל שנעשה אותו יותר קשה, ככה אנשים יותר יאהבו אותו. היה לנו חשוב שזו לא תהיה דמות בומבסטית שמבוססת על אגו. רצינו שהדמות תהיה כמו קפיץ מאוד מתוח".

 

קארל אורבן כדראד. כמו קפיץ מתוח ()
קארל אורבן כדראד. כמו קפיץ מתוח

 

אורבן אומר שמה שתמיד משך אותו בדמות של דראד היא העובדה שהוא אדם רגיל שעובד בתוך מערכת צדק שנאבקת להגן על חברה שנמצאת לקראת התמוטטות טוטאלית וכאוס. "אין לו שום כוחות על. יש לו כישורים טובים, אקדח מעולה ואופנוע מגניב. העניין שמרגש אותי בו שהסוג של ההרואיזם שלו מזכיר לי קצת את כבאי האש בספטמבר 11 כי הוא זה שיכנס לבניין בשעה שכולם יוצאים החוצא. זאת עבורי ההגדרה של גיבור אמיתי, לא כזה שיש לו טבעת קסמים או גלימה".

 

כדי לגלם את דראד, נדרש אורבן להכנה לא פשוטה שכמעט והפכה את עצמו לסופר-הירו בצילומים בקייפטאון שבדרום אפריקה. "אחרי שקראתי את כל החומר על דראד, נכנסתי למשטר אימונים שארך 13 שבועות, וכלל אימוני צבא ורכיבה על אופנוע, כשהגעתי לקייפטאון, נכנסתי לחליפה, ולא יצאתי ממנה במשך מספר שבועות".

 

קארל אורבן. היה קשה להסתגל לקול (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
קארל אורבן. היה קשה להסתגל לקול(צילום: Gettyimages)
 

 

ומה היה האתגר הכי גדול בצילומים?

 

"הקול שלו. זה היה לי קצת יותר קשה. באחת מחוברות הקומיקס הוא תואר כ'מסור שמנסר דרך רובה', אז מה שאתם רואים בסרט הוא התרגום שלי למשפט הזה. אבל, גם הייתי מאוד ער לעובדה שדראד משתמש בקול שלו כנשק והיה צריך שיהיה לזה משקל וסמכות. אבל באותו הזמן לא רציתי שזה יהפוך להיות למשהו קיצוני ומוגזם".

 

עלייה בגרף האלימות הגרפית

הקול אולי לא יצא קיצוני ומוגזם, אבל האלימות הגרפית היא אחת הסיבות שהסרט קיבל הגבלת צפיה מגיל 18. בעולם של היום בו מסתכלים על הנוער כצרכני הכרטיסים העיקריים, הדבר יכול להוות גזר דין מוות לסרט, מבחינת הקופות. "זה סרט עצמאי ולאלכס לא היה סטודיו שישב לו על הראש, ואמר לו תרכך את האלימות ותחתוך סצנות", מסביר אורבן. "נכון שהוא לקח פה סיכון גדול אבל הוא נשאר אמיתי לעצמו ולרוח הקומיקס וזה מה שהיה לנו חשוב".

 

דם ואש. מתוך "השופט דראד" ()
דם ואש. מתוך "השופט דראד"

 

בניגוד לגארלנד שכתב את התסריט, נראה שאורבן קצת הופתע ממפלס האלימות כפי שבאה לידי ביטוי על המסך. "אני חייב להגיד שלא ממש ראיתי את זה בא" הוא מודה. "די המעטתי בערך הגרפיות של הרבה מהסצנות בסרט. כשאתה קורא משהו מהנייר, זה הדמיון שלך שעושה את העבודה. כשראיתי את התוצר הסופי על המסכים, זה הדהים אותי. זה היה אפילו יותר אלים ממה שאני דמיינתי.

 

"אני חושב שזה מהלך מאוד חכם מצידו של אלכס, כי בדרך של סטנלי קובריק ובסרטים כמו 'התפוז המכני', האלימות הופכת להיות דמות. היא מסבירה לך, כקהל, את המציאות של מה זה לחיות בעולם כזה, לחיות בתור אחד מאותם השופטים הפועלים בעולם בו אין כל ערך לחיים. אני חושב שהיה יכול להיות מאוד קל ללכת בדרך אחרת, בה אתה פשוט אדיש לאלימות, בה אתה לא ממש מבין מה קרה כי לא ממש ראית והרגשת את זה".

 

מגה סיטי 1...כמעט. קארל אורבן בטוקיו (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
מגה סיטי 1...כמעט. קארל אורבן בטוקיו(צילום: Gettyimages)

 

דראד פועל תחת שלושה כובעים: הוא המושבעים, השופט, והמוציא לפועל. זה רעיון מפחיד. איך אתה עם זה?

 

"באופן אישי אני מוצא את הרעיון די מבעית. אפילו הקונספט של לחיות בחברה טוטאליטרית שהזכויות של האדם פשוט נמחצות נראה לי איום ונורא. אני מרגיש במונחים של דראד שהוא האמצעי שמקדש את המטרה. שהעולם שלו הוא פוסט-אפוקליפטי, החברה במצב של כאוס והם נאבקים ביום יום. אני רק מקווה שבעולם שלנו לא נגיע לכזה מצב".

 

ואחרי "השופט דראד" לא יהיה או לא יהיה סרט המשך, מתפנה אורבן לשני סיקוולים אחרים לסרטים "סטארטרק" ו"רידיק" בהם לקח חלק בעבר. "ידעתי שזה יגיע", הוא מעיד. "ב'רידיק' היה כיף גדול לחזור ולעבוד עם וין דיזל. אני מת עליו, הוא אחלה גבר ועשינו חיים משוגעים על הסט. בנוגע ל'Star Trek Into Darkness', אני לא יכול להגיד כלום, אבל בדבר אחד אתם יכולים להיות בטוחים, שזה עומד להיות מדהים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Gettyimages
קארל אורבן. אוהב את דראד
צילום: Gettyimages
לאתר ההטבות
מומלצים