שתף קטע נבחר

אובמה נגד רומני: "חייבים לומר אמת"

בנאום ראשון לאחר ההופעה הכושלת בעימות הטלוויזיוני מול מועמד הרפובליקנים לנשיאות, לגלג ברק אובמה על יריבו והאשים: "לא יכולתי לנצח אותו, זה לא היה מיט רומני האמיתי"

נשיא ארה"ב מלקק את הפצעים: 14 שעות לאחר שהובס בעימות הטלוויזיוני מול מי שמעוניין לרשת אותו, ניסה ברק אובמה להחזיר לעצמו את המוניטין בקרב עם מיט רומני. בנאום ראשון אחרי העימות המתוקשר, ניסה הערב (יום ה') אובמה לקעקע את אמינותו של מועמד הרפובליקנים לנשיאות.

 

נאום תוקפני. אובמה בהופעה ראשונה אחרי העימות, הערב (צילום: AP) (צילום: AP)
נאום תוקפני. אובמה בהופעה ראשונה אחרי העימות, הערב(צילום: AP)

 

בחירות בארה"ב 2012 - כל הדיווחים ב-CNN ו-ynet

 

העימות הראשון - כל הדיווחים ב-ynet:

סקר CNN: רומני ניצח את אובמה בעימות

בארה"ב מנתחים: "רומני טלטל את המרוץ"

בזמן שישנתם: צפו בעימות המלא שבו ניצח רומני

גמלאי פלורידה לא התרשמו: "רומני חייך יותר מדי"

 

בנאום בחירות שהתקיים בדנבר קולורדו, שאירחה את העימות הראשון, נראה אובמה מאוד תוקפני והאשים את יריבו הפוליטי באי אמירת אמת. מול 12,000 איש שעמדו מולו בקור מקפיא, לגלג אובמה: "לא יכולתי לנצח אותו, כי רומני האמיתי מסתובב כבר שנה ברחבי המדינה ומציע הפחתת מסים של חמישה טריליון דולר. החבר שעמד הלילה על הבמה לא ידע שום דבר על זה".

 

אובמה האשים במהלך נאומו את רומני באמירת דברים הפוכים שהושמעו מצדו במהלך העימות לעומת דברים שאמר לקהל בוחריו בשנה החולפת. "מיט רומני האמיתי אומר שאנחנו לא צריכים יותר מורים בכיתות הלימוד, אבל החבר שעל הבימה אוהב מורים. אוהב זה לא מילה. מיט רומני שאנחנו

 מכירים השקיע בחברות שהיו סוללות הדרך ליצוא של מקומות עבודה מארה"ב למדינות אחרות, אבל החבר שהיה אתמול על הבימה אמר שהוא בכלל לא מכיר כאלה חוקים שמעודדים הוצאת מקומות עבודה החוצה. הוא לא שמע על זה. מעולם לא שמע על הקלות מס למי שמייצא מקומות עבודה".

 

אובמה אמר עוד כי "הוא אמר שאם זה נכון אז הוא צריך רואה חשבון חדש. אנחנו יודעים שזה לא היה מיט רומני האמיתי הלילה, כי רומני האמיתי מסתדר טוב עם רואה החשבון הנוכחי שלו. אם אתה רוצה להיות הנשיא, אנחנו חייבים לומר את האמת לאמריקנים".

 

אובמה נראה קרבי בהופעה הראשונה לאחר העימות ואמר כי "האיש על הבימה אמש לא רוצה להיות אחראי להחלטות של מיט רומני האמיתי". אובמה אמר עוד כי בעימות הבא "נראה מה אומר האיש המתחזה למיט רומני, כיצד הוא ידבר כשיהיה עימות בנושאי חוץ".

 

"רומני לא היה על הבימה". אובמה ויריבו הרפובליקני, הלילה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"רומני לא היה על הבימה". אובמה ויריבו הרפובליקני, הלילה(צילום: AFP)

 

העימות הלילה נמשך שעה וחצי ובמהלכו דיבר אובמה ארבע דקות יותר מרומני. הנשיא האמריקני לא הזכיר את העובדה שרומני עמד בראש חברת ביין קפיטל שהעבירה אלפי משרות אל מחוץ לארצות הברית, זאת אף על פי שהטענה הוזכרה שוב ושוב בקמפיין שלו.

 

אובמה גם נמנע מלנזוף ברומני על אי רצונו לפרסם דו"חות מס, נושא שעמד גם כן בקמפיין של המפלגה הדמוקרטית שתהתה מה יש לרומני להסתיר ומדוע הוא מחזיק מיליוני דולרים בחשבונות בנק מחוץ למדינה.

 

מאבק על אמינות. צופים בעימות, הלילה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מאבק על אמינות. צופים בעימות, הלילה(צילום: רויטרס)

 

הנשיא המכהן גם לא הזכיר את האמירה של רומני על 47 אחוז מהעם שלדבריו תלויים בממשלה, לא משלמים מסים, חושבים שהם זכאים לכול ובפועל אבודים מבחינתו. ארה"ב סערה לאחר שהתפרסם הסרטון שבו נשמע רומני אומר: "תפקידי הוא לא לדאוג לגבי אנשים אלה. לעולם לא אשכנע אותם שהם צריכים לקבל על עצמם אחריות לחייהם".

 

אובמה לא הזכיר את הדברים בעימות הלילה. הוא גם נמנע מלהזכיר את חיסול אוסמה בן לאדן עד לדקות האחרונות של העימות. בנוסף הוא בחר לסיים את דבריו בהודאה כי יש תחומים שבהם לא הצליח. "אתם יודעים, לפני ארבע שנים, אמרתי שאני לא אדם מושלם ולא אהיה נשיא מושלם", אמר אובמה. "וזאת בטח הבטחה שהמושל רומני חושב שקיימתי".

 

סקר: 67% סברו שרומני ניצח

סקר שביצעה רשת CNN מיד עם תום העימות העלה כי רומני ניצח את אובמה בפער גדול. לפי הסקר סבורים 67 אחוזים מהנשאלים שרומני ניצח. רק 25 אחוז סבורים שהנשיא אובמה יצא מהעימות כשידו על העליונה. המשאל כלל 430 מבוגרים, המהווים מדגם דל למדי במדינת הענק, אבל הפער הגדול לטובת רומני מבטא גם את דעת המומחים והפרשנים הפוליטיים.

 

כלי התקשורת בארצות הברית חגגו שינוי כיוון אפשרי בהתמודדות ובמקביל מיהרו להצביע על אי דיוקים שהשמיעו שני המועמדים, לנתח את הטעויות שביצעו ואת שפת הגוף שהציגו. במהלך העימות השמיעו שני המועמדים טענות רבות שנשענו על נתונים שלא תמיד היו נכונים. עיתון ה"וושינגטון פוסט" בדק את הדברים ומצא כי אובמה לא דייק כשטען כי העלייה בפרמיות של ביטוח הבריאות לא הייתה המתונה ביותר ב-50 השנה האחרונות. מנגד, בארה"ב אין 23 מיליון מובטלים כפי שטען רומני.

 

נתונים שגויים בנוגע למובטלים

בעיתון הסבירו כי הנשיא ערבב בין הוצאות כספיות על ביטוח בריאות - שגדלו ברמות נמוכות בקנה מידה היסטורי - לבין פרמיות על ביטוח בריאות, שהמשיכו לעלות מהר יותר מקצב עליית השכר וצמיחת הכלכלה.

 

בקשר לנתון האבטלה המדאיג שהציג רומני, נכתב בעיתון כי מספר המובטלים עומד על 12.5 מיליון ולא 23 מיליון. ההסבר: רומני ספר גם שמונה מיליון בני אדם שעובדים במשרה

חלקית, אך היו רוצים לעבוד במשרה מלאה ו-2.6 מיליון שהפסיקו לחפש עבודה, בין אם בגלל שהתייאשו ובין אם בגלל שהמשיכו ללמוד או מסיבה אחרת.

 

בעיתון הדגישו כי רומני התקרב יותר למספר האמיתי בשלב מוקדם של העימות כשהשמיט רק את העובדים במשרה חלקית ואמר שבארצות יש 23 מיליון בני אדם ללא עבודה או כאלה שהפסיקו לחפש עבודה.

 

אי דיוק נוסף נשמע כשאובמה אמר כי "חשוב שניקח חלק מהכסף שחסכנו כשאנחנו לקראת סיום שתי מלחמות ונבנה מחדש את אמריקה". בעיתון הזכירו כי המלחמות בעיראק ובאפגניסטן שולמו, ברובן, באמצעות כסף שנלקח בהלוואות. לכן הפסקת המלחמות לא תיצור מקור תקציבי חדש שיכול לשמש למטרה אחרת, כגון בניית אמריקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניסיונות לתרץ את התבוסה. אובמה, הערב
צילום: AP
מומלצים