שתף קטע נבחר

ישי יחכה לפחות שבועיים: צו נגד כליאת סודנים

ארגוני זכויות אדם עתרו נגד תוכניתו של שר הפנים לכלוא החל מ-15 באוקטובר מבקשי מקלט סודנים, ובית המשפט המחוזי בירושלים נתן צו זמני עד לדיון בצו ביניים בסוף החודש. אלי ישי: "לא אנוח ולא אשקוט עד שמדינת ישראל תהיה ללא מסתננים"

לפחות עוד שבועיים של חסד לסודנים: בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא היום (ה') צו זמני האוסר על כליאתם של מבקשי מקלט מסודן עד להחלטה אחרת בעניין. ההחלטה ניתנה במסגרת עתירה שהגישו שבעה ארגונים לזכויות אדם ואזרחי סודן נגד כוונת שר הפנים אלי ישי לעצור החל מ-15 באוקטובר 15 אלף מבקשי מקלט מסודן השוהים בישראל.

 

 

העותרים ביקשו להוציא צו ביניים שיאסור על השר ישי ליישם את החלטתו, לפיה אזרח סודן שלא ייצא את ישראל עד ל-15 בחודש ייכנס למשמורת. כן דרשו העותרים צו ביניים שיורה לישי שלא לשנות את המדיניות הנוגעת לתושבי סודן עד להחלטה בעתירה וכן שזה יוסיף ויאריך את רישיונות השהייה שלהם בארץ. לעתירה צורפה חוות דעת של נציבות האו"ם לפליטים ובה נטען כי להחלטה של השר ישי, ולפיה לא מדובר בפליטים, אין בסיס.

 

השופטת נאוה בן אור קיבלה את הבקשה לצו זמני שיעכב את הכנסת הסודנים למשמורת, וציינה כי היא סבורה ש"בשלב זה" זו החלטה נכונה. דיון בבקשה לצו ביניים יתקיים ב-30 לחודש.

 

מלשכת השר נמסר בתגובה: "אלי ישי מצר על ההחלטה, שמעכבת אותו מלפתור אחת ולתמיד את בעיית ההסתננות לישראל. השר מקווה שבית המשפט יתיר בסופו של דבר את הרחקתם של כל המסתננים השוהים בניגוד לחוק ברחובות ישראל אל מתקני שהייה, כתחנות ביניים בדרך חזרה למולדתם. השר קורא לארגוני 'זכויות האדם' לפעול בראש ובראשונה לטובת אזרחי המדינה בבחינת עניי עירך קודמים. כתוצאה ממדיניות השר ישי הוחזרו בחודשים האחרונים כעשרת אלפים מסתננים למולדתם. השר לא ינוח ולא ישקוט עד שמדינת ישראל תהיה ללא ממסתננים".

 

בעתירה שנכתבה על ידי עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד יונתן ברמן מהקליניקה לזכויות מהגרים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, נטען עוד כי על פי החוק למניעת הסתננות לישי בכלל אין סמכות להורות על מעצרים,

משום שזו נתונה בידי שר הביטחון - שלא העבירה לשר הפנים.

 

"אפילו אם הייתה לשר הפנים סמכות שבשיקול דעת להורות כפי שהורה, הרי שהחלטתו אינה כדין", נטען. "היא לא נועדה לתכלית ראויה, היא מפלה, שרירותית ובלתי הגונה. הפגיעה בזכויות יסוד, הנגרמת בגללה, אנושה וקיצונית בחומרתה".

 

אתמול העריכו גורמי משפט בכירים בשיחות עם ynet כי בכל מקרה, גם אם הצעד יקבל הכשר משפטי, אין סיכוי שההליך אכן יחל ב-15 לחודש. הגורמים הסבירו כי משרד המשפטים טרם נתן הכשר משפטי לצעד, וכי גם בצד הפרקטי משרד הפנים לא ערוך, והוא לא ביצע את ההליך המקובל, בדומה להליך שבוצע במבצע להרחקת תושבי דרום סודן לפני מספר חודשים.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כלא סהרונים
צילום: אליעד לוי
מומלצים