שתף קטע נבחר

פושע המלחמה קרדז'יץ': רציתי שלום, מגיע לי פרס

שלב ההגנה במשפטו של רדובן קרדז'יץ', הסרבי הנאשם בין השאר ברצח עם על חלקו בטבח סרברניצה בימי מלחמת בוסניה, יצא לדרך. הוא אמר לשופטים: "אני אדם עדין, איש ספרות, עשיתי הכול כדי למנוע מלחמה"

בבית הדין הבינלאומי בהאג נפתח היום (ג') שלב ההגנה במשפטו של רדובן קרדז'יץ', הנאשם בפשעי מלחמה בימי מלחמת בוסניה בשנים 1995-1992. קרדז'יץ' אמר היום בבית המשפט כי הוא "איש עדין וסובלני" שניסה למנוע מלחמה ופעל בניסיון להפחית את מספר הנפגעים בשני הצדדים. לדבריו, מגיעים לו בכלל שבחים על מאמצים להשכין שלום.

 

בחירות בארה"ב 2012 - כל הכתבות של CNN ו-ynet

 

עוד חדשות מהעולם :

 

הטענות שהשמיע קרדז'יץ' בבית המשפט גררו קריאות בוז וצעקות "הוא משקר, הוא משקר" מניצולים מוסלמים שחמקו ממעשי הטבח שבהם הוא נאשם. הם צפו במשפט היום על מסך באולם אחר. קרדז'יץ' נאשם ברצח עם ובפשעים נגד האנושות. ניתנו לו 90 דקות להשמיע את גרסתו לתפקידו במסגרת המלחמה שבה נהרגו כ-100,000 איש. הצהרתו לא ניתנה תחת שבועה.

 

רדובן קרדז'יץ' בבית המשפט. "רופא ואיש ספר" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
רדובן קרדז'יץ' בבית המשפט. "רופא ואיש ספר"(צילום: EPA)

 

קרדז'יץ', פסיכולוג ומשורר לשעבר, אמר לשופטים כי הוא "רופא ואיש ספרות". "במקום להיות מואשם באירועים שהתרחשו במלחמה שלנו, צריך לתת לי פרס על הדברים הטובים שעשיתי", אמר באמצעות מתרגם בבית המשפט. "עשיתי כל דבר אפשרי מבחינה הומנית כדי למנוע את המלחמה... הצלחתי בהפחתת הסבל של כל האזרחים".

 

אלא שהותבעים ציירו במהלך החודשים האחרונים תמונה שונה לחלוטין של קרדז'יץ'. הם תיארו אותו כמנהיג פוליטי שתכנן את השפטים שביצעו הסרבים ביריביהם במהלך המלחמה, החל בהוצאות להורג של מוסלמים וקרואטים בתחילת 1992 וכלה בטבח של כ-8,000 גברים ונערים מוסלמים במובלעת סרברניצה ביולי 1995.

 

נשים מוסלמיות מתאבלות על נרצחי סרברניצה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נשים מוסלמיות מתאבלות על נרצחי סרברניצה(צילום: AFP)

 

קרדז'יץ', בן 67, הכחיש היום את הדברים. "כל מי שמכיר אותי יודע שאני לא אוטוקרט, אני לא אגרסיבי, אינני לא-סבלני", אמר לשופטים. "ההפך הוא הנכון, אני אדם עדין, איש סובלני עם יכולת גדולה להבין אחרים".

 

קרדז'יץ' החרים את תחילת משפטו באוקטובר 2009, בטענה שלא ניתן לו די זמן להתכונן אליו. העדות הראשונה במשפטו נשמעה רק באפריל 2010. בהמשך זוכה קרדז'יץ' מסעיף אחד של רצח עם, מכיוון שהשופטים פסקו שהתובעים לא הציגו די ראיות להוכיח שמסע הרציחות והרדיפות בראשית מלחמת בוסניה הגיע לממדים של רצח עם. התובעים ערערו על הזיכוי.

 

קרדז'יץ' עדיין עומד בפני עשרה אישומים אחרים, כולל סעיף אחד של רצח עם המתייחס לטבח סרברניצה. ראש הצבא שלו,

הגנרל רטקו מלאדיץ', עומד בעצמו למשפט בהאג, ותלויים נגדו אישומים דומים. אם יורשעו, על שניהם צפוי להיגזר מאסר עולם.

 

הטבח בעיירה סרברניצה שבמזרח בוסניה אירע במהלך שני לילות: לוחמיו של המפקד הסרבי רטקו מלאדיץ' הוציאו להורג ביריות 8,000 גברים ונערים מוסלמים, טמנו אותם בקברי המונים וניסו לטשטש ראיות. הטבח המחריד היה הזרז המשמעותי ביותר לסיום מלחמת בוסניה, שהעולם נמנע מלהתערב בה עד אז באופן מספק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרדז'יץ' בבית המשפט. "אני לא אדם אגרסיבי"
צילום: EPA
מומלצים