שתף קטע נבחר

החשמל הסולארי יתקזז מהחשבון - איך זה יעבוד?

הנחיה חדשה של רשות החשמל תאפשר לבעלי מערכות סולאריות לייצר בישראל חשמל באופן עצמאי ולקזז אותו מחשבון החשמל שלהם. איך זה יעבוד, למה השינוי מגיע דווקא עכשיו והאם ההתקנה משתלמת גם בבתים פרטיים? שאלות ותשובות

מליאת רשות החשמל פרסמה השבוע (ג') הסדרה חדשה בשם "מונה נטו", המאפשרת לראשונה לבעלי מערכות סולאריות לייצר חשמל באופן עצמאי וליהנות מהחיסכון שבקיזוז חשבון החשמל התקופתי שלהם.

 

 

על פי גורמים בתחום, מדובר במהפך של ממש, שיהפוך את ההשקעה באנרגיה סולארית למשתלמת ויאפשר ליהנות מפירותיה באופן מיידי. מה משמעות השינוי ואיך זה יעבוד? מומחים בתחום מסבירים:

 

מה קובעת ההסדרה החדשה?

דורית בנט, מנכ"לית מנהלת כנס אילת אילות לאנרגיה מתחדשת: "לראשונה, צרכני חשמל יכולים לייצר חשמל לשימוש עצמי ולמכור את העודפים לרשת החשמל או לאגור אותם עבור שעות שאין בהן שמש. ההסדרה כוללת כרגע מערכות קטנות ובינוניות, שמייצרות בין 1 קילוואט שעה עד 5 מגוואט לשעה. כלומר מערכות קטנות ובינוניות, שמוקמות על גגות פרטיים או בתי עסק".

 

אלון תמרי, מנכ"ל משותף בסולארפאוור: "ההסדרה החדשה מבוססת על שיטת הקיזוז הישיר מחשבון החשמל - בעלי הגגות ייצרו לעצמם חשמל סולארי ויפחיתו את כמות החשמל שהם צורכים מחברת החשמל ואת חשבון החשמל, עד אפשרות של קיזוז מלא. הצרכן ישלם רק על יתרת החשמל שצרך מחברת החשמל, ורק במידה שהיקף הצריכה שלו עלה על היקף הייצור הסולארי". 

 

מה השתנה?

בנט: "עד עכשיו, מי שהתקין גג סולארי צריך היה למכור את החשמל לחברת החשמל ולקנות אותו מהם בחזרה. עכשיו חוסכים את כל התהליך - המתקן הסולארי שיהיה על הגג יעביר את החשמל ישירות למבנה ויאט את פעילות מונה החשמל".

 

תמרי: "שיטת התמריצים עד היום, העניקה תעריפים מיוחדים ליצרני החשמל הסולארי שסיפקו חשמל לחברת החשמל, אך הוגבלה מאוד במכסות. בשיטה החדשה לא יוענקו תעריפים אלה, והצרכנים ייצרו חשמל בעצמם ויחסכו בהוצאות החשמל. ההסדרה גם מסירה חלק מהמגבלות הרגולטוריות וגם מקצרת את ההליך הבירוקרטי הנדרש בתהליך התקנה וחיבור המערכת הסולארית לרשת החשמל. כך לדוגמה, אין צורך ברישיון ייצור".

 

מי כלול בהסדרה?

תמרי מסביר כי ההסדרה חלה רק על בעלי מונה תעו"ז ("תעריף, עומס וזמן") של חברת החשמל - הסדר שמאפשר לחסוך בחשמל בהתאם לממוצע הצריכה הכללי. במסגרת הסדר זה, רשות החשמל קובעת תעריפים שונים לצריכת החשמל על פני שעות היממה, כאשר בשעות היום התעריף גבוה יותר.

 

עבור מי היא משתלמת?

תמרי סבור כי ההסדרה משתלמת עבור כל צרכן, בעל גג פנוי ומספיק גדול, הנמצא בהסדרת מונה תעו"ז.

 

מנגד בנט מציינת, כי היא משתלמת בעיקר למערכות בינוניות בבתי עסק קטנים, רפתות ומפעלים. "הרגולציה עדיין מסורבלת וישנן עלויות גבוהות לא קטנות שיוצרות יתרון לגודל", היא מסבירה. "הצרכן הפרטי עדיין יוכל להתקין אם הוא ירצה משיקולים סביבתיים, אך דווקא בשל הפער הזה, המדינה חייבת להמשיך להיות מעורבת בשוק האנרגיה המתחדשת עבור המתקנים הקטנים ולסבסד פעילות כזאת".

 

איך זה יעבוד?

בנט מסבירה, כי "החשמל יעבור ישירות לצריכת החשמל הביתית ומונה החשמל יתחיל להסתובב לאחור. אם יווצרו עודפים, למשל כשאנשים לא בבית - ניתן יהיה למכור אותם לחברת החשמל. ההתחשבנות תהיה בהתאם לתעריפי תעו"ז.

 

"כשאין שמש, למשל בשעות הלילה, מונה החשמל יפעל כרגיל והצרכנים יקנו את החשמל מהרשת. אפשר גם לעשות מערכת אגירה ובמקום למכור את החשמל לחברת החשמל - להשתמש בו כשאין שמש".

 

איך ניתן להצטרף להסדרה?

תמרי מסביר כי מרבית הבתים הפרטיים טרם הצטרפו להסדר תעו"ז ויהיה עליהם לעשות זאת, על מנת להצטרף להסדר. "כל צרכן ביתי יוכל להזמין מונה תעו"ז מחברת החשמל, באמצעות פניה למוקד "103" של חברת החשמל הארצית. מעבר למונה זה אינו כלול בעלויות לצרכנים".

 

מרבית בתי העסק והמפעלים לעומת זאת, כבר נמצאים בהסדר תעו"ז, כך שכל שהם צריכים זה להתקין את המערכת על הגג ולהתחבר לרשת. "יש לבחור חברה לביצוע סקר לבדיקת התאמת המערכת, להוציא היתר בנייה להקמת המערכת, להקים את המערכת ולדווח לרשויות - מנהל החשמל, משרד האנרגיה והמים, חברת החשמל. לאחר שעוברים בהצלחה את מבדק חברת חשמל לתקינות המערכת – אפשר להתחיל ליהנות מחשמל חינם".

 

כיצד יקוזז ייצור החשמל מהחשבון?

תמרי: "פשוט מאוד - נניח שצרכן צורך 100 קוט"ש, ומייצר בעצמו 50 קוט"ש, אזי בחשבון החודשי הוא יחויב רק על 50 קוט"ש. במידה שיהיה עודף, הצרכן ייהנה מזיכוי שיעבור לחשבון הבא". 

 

בנט מסבירה, כי החשמל יקוזז עוד לפני שלב החשבון. "בניגוד לשיטה הקודמת בה היית מזדכה על החשמל שאתה מוכר, עכשיו החשמל שאתה מייצר פשוט יעצור את השעון של חברת החשמל, ובכך יוריד בצורה משמעותית את צריכת החשמל של מי שהמתקן נמצא אצלו.

 

"בשעות שבהן אין שמש הצרכן ימשיך לקבל את החשמל מחברת החשמל ולשלם כרגיל. מונה החשמל ימשיך לרוץ. כך מצד אחד ניתן ליהנות מייצור חשמל בשעות בהן מחירי החשמל הם גבוהים ביותר, ומצד שני להמשיך ליהנות מהביטחון של רשת החשמל הארצית בשעות שאין שמש והחשמל זול יותר

 

מה קורה אם המערכת תייצר עודפים?

תמרי: "ניתן יהיה לצבור עודפים (קרדיט) ולהעביר בין חשבון תקופתי אחד לחשבון הבא. מכיוון שלא יינתן זיכוי כספי עבור העודפים הללו, חייבים לצרוך את החשמל המיוצר".

 

למה השינוי מגיע דווקא עכשיו?

בנט: "לראשונה הגענו למצב שבו ייצור חשמל סולארי הפך לכדאי כלכלית. אם עד עכשיו, כדי לעודד ייצור חשמל סולארי נדרשו סובסידיות של המדינה, הרי שעתה, בעקבות ירידה בעלויות המערכות, יותר זול לייצר חשמל לבד מאשר לקנות אותו".  

 

האם יש יתרונות נוספים בתוכנית החדשה?

בנט: "העומס על כלל משק החשמל בארץ יירד וכן על מערכות הולכת החשמל חברות ומפעלים יוכלו לחסוך בעלויות, ומחירי החשמל ירדו בהדרגה עבור כלל אזרחי המדינה".

 

תמרי מציין יתרון משמעותי נוסף, בכך שהיצרן יגן על עצמו בפני עליית מחירי החשמל. "כאשר החשמל יעלה פי 2, היצרן ייהנה מקיזוז באותו גובה", הוא אומר. "בנוסף, מדובר בחשמל נקי שתורם להפחתת פליטות מזהמים". 

 

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה מתחדשת: "מדובר בתחילתה של מהפכה בה נוכל ליהנות מהיתרון היחסי של השמש הישראלית על פני מדינות אחרות בעולם. ייצור חשמל סולארי ירוק הוא נכון יותר למשק ובטווח הארוך יביא לעצמאותה של ישראל באנרגיה. למרות שהייצור הפך כלכלי עדיין על המדינה יהיה להתערב - מתקנים פרטיים וקטנים עדיין יצטרכו תמיכה ממשלתית שתלך ותפחת - על המדינה לסייע לתחום לצמוח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
דורית בנט
צילום: ישראל הדרי
אלון תמרי מנכ"ל סולארפאוור
צילום: ישראל הדרי
צילום: ארנון מעוז
איתן פרנס פורטל תשתיות
צילום: ארנון מעוז
מומלצים