שתף קטע נבחר

לא השאגה האחרונה של האריה בש"ס

למרות החיוכים, ברור מי ניצח ומי הפסיד. אבל המלחמה הגדולה באמת בש"ס רק מתחילה, והקרב האחרון עוד ייראה כמשחק ילדים. בינתיים, דרעי ינסה לנגוס בליכוד

הדרמה המלווה את חזרתו של אריה דרעי לשורות ש"ס גדולה, גדולה מאוד. התרגשות רבה אוחזת בתומכיו, שעדיין חולמים בלילה על 17 מנדטים. "אריה יחזיר אותנו לימי הזוהר", הם אומרים. ש"ס תחזור להיות מה שהייתה - כוח משפיע ומכריע, שיגדיל משמעותית את היכולת של החרדים לנהל סחר-מכר בממשלה. כל ממשלה.

 

 

אלא שתומכיו של דרעי שוכחים, אולי, שש"ס זכתה ב-17 מנדטים כששיטת הבחירות בישראל היתה שונה. אז, ב-99', היו שני פתקים: אחד לראשות הממשלה, ואחד למפלגה. מי שלא רצה את בנימין נתניהו, יכול היה להצביע לאהוד ברק. ומי שלא רצה את השמאל ופחד מהתוכניות של ברק - הצביע לש"ס. ואז, באותם ימים, היה גם את סוגיית הקיפוח: דרעי הורשע בעבירות חמורות, והארץ רעשה. 17 המנדטים היו גם מנדטים של נקמה.

 

דרעי, המנצח הגדול של שלום הבית, צפוי לטפל בקמפיין הבחירות. לא בכדי. על החשמל שהוא מעביר בקהל מאזיניו ישי יכול רק לחלום, ודרעי יודע כי ככל שההישג בבחירות יהיה גדול יותר, כך יגדל הסיכוי לכבוש בעתיד הלא-רחוק את כס היושב ראש, שנשאר לפי שעה פנוי, או בידיו של הרב עובדיה יוסף. האסטרטגיה של דרעי היא להרחיב את היריעה, למשוך קהלים נוספים לשורות ש"ס. הוא רוצה מפלגה חברתית, לא עדתית, וגם לא דתית לגמרי. בכל כוחו ינסה דרעי להוביל אג'נדה רחבה יותר, מחבקת יותר, כזו שתאפשר למצביעי ליכוד להרגיש בבית. גם בש"ס.

 

אלי ישי, שנשאר אמנם הראשון לכאורה, מבין שהוא המפסיד הגדול מהמהלך. דרעי, שחזר מתהום הנשייה הפוליטית, חזר ברגע לקדמת הבמה. קרב ההישרדות של ישי רק מתחיל.

 

השקט והשמחה שלפני הסערה

לפני שהחגיגות נפתחות, והן מן הסתם ייפתחו עם חזרתו של המנהיג ששב מהגלות המרוחקת מעטיני השלטון, צריך להביט לעבר ש"ס בעיניים פקוחות: השקט ששרר בשנים האחרונות במפלגה יופר. המלחמה הגדולה באמת רק מתחילה, והקרב להחזרתו של דרעי לשורות המפלגה ייראה בעתיד כמשחק ילדים. כל עוד הרב עובדיה בריא ושלם, הדברים יתנהלו פחות או יותר על מי מנוחות, מתחת לפני השטח, בחדרי חדרים ובמועצת החכמים. אחר כך, רק אלוהים יעזור. או אריאל אטיאס.

 

חתני השמחה. בינתיים, כולם מפזרים חיוכים לכל עבר (צילום: יעקב כהן, אתר ש"ס) (צילום: יעקב כהן, אתר ש
חתני השמחה. בינתיים, כולם מפזרים חיוכים לכל עבר(צילום: יעקב כהן, אתר ש"ס)

 

אבל דרעי לא ייקח שבויים. הוא ייצא להשתלטות מוחלטת על המפלגה, ללא רחם. ללא הרב עובדיה, ישי יישאר לבד. אף אחד לא יזכור לו את 13 השנים השקטות. "ש"ס זה לא חב"ד", אומר גורם במפלגה. "בחב"ד עדיין מאמינים שהרב שלהם חי. ש"ס לא משיחיסטית. אנחנו אנשים עם הרגליים על הקרקע, וברור לגמרי שבעתיד, דברים ישתנו".

 

עוד בנושא הבחירות ב-ynet:

 

מאחורי הקלעים התנהל בימים האחרונים קרב קשה. ישי לא רצה לוותר על הבכורה, והמחנות בבית הרב עובדיה נחלקו לשניים, בין המתגעגעים לדרעי ובין החוששים ממנו חשש גדול. ישי האמין וניסה לשכנע שדרעי לא ירוץ לבד, גם אם לא יוחזר לש"ס. אז בשביל מה להחזיר אותו, תהה ישי. שיישאר בבית. אחרים, שקולם נשמע חזק יותר, חששו כי דרעי לא יהסס להתמודד. "אם כבר לרוץ - שירוץ בש"ס, שלא יפגע בנו", נלחש על אוזנו של הרב עובדיה ללא הרף. "בש"ס הוא יהיה כפוף לכבוד הרב, והוא יהיה תחת שליטה".

 

לחיצת היד. "בשביל מה להחזיר? שיישאר בבית", אמר ישי (צילום: יעקב כהן, אתר ש"ס) (צילום: יעקב כהן, אתר ש
לחיצת היד. "בשביל מה להחזיר? שיישאר בבית", אמר ישי(צילום: יעקב כהן, אתר ש"ס)

 

בש"ס כבר מדברים על חלוקת התיקים אחרי הרכבת הממשלה הבאה. דרעי צפוי ליקבל תיק של כבוד שיחזיר אותו לפורומים הרגישים ביותר. אך את התיק הביצועי הבכיר יקבל ישי. והוא יוביל את ש"ס לתוך הממשלה. בינתיים.

 

מה יעשה נתניהו עם ש"ס החדשה?

בליכוד כבר חולמים על החלשת ש"ס. יותר ויותר בכירים במפלגה מדברים על הצורך למצוא אלטרנטיבה לש"ס, להוריד אותה על הברכיים ולא להיות תלויים באנשי המפלגה החרדית. "אם נתניהו ירצה להיכנס להיסטוריה בקדנציה הבאה", אומר גורם המקורב לראש הממשלה, "הוא יצטרך לעשות משהו גדול. שלום הוא כנראה לא יביא, וגם את האירנים הוא לא יעצור במו ידיו - אז מה שנשאר זה לבצע שינויים היסטוריים ולגייס את החרדים. לכן צריך לחשוב גם על האופציה להשאיר אותם בצד, או להקטין את כוחם בצורה משמעותית".

 

ישי במפגש גיבוש בבית נתניהו. יידחק הצידה? (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ישי במפגש גיבוש בבית נתניהו. יידחק הצידה?(צילום: גיל יוחנן)

 

להשאיר את ש"ס בצד זו אופציה קצת מוזרה, אך בליכוד משדרים ביטחון עצמי גבוה. "ש"ס לא תיקח מאיתנו מנדטים", העריך אחד השרים הבכירים בליכוד. "המצב לא ישתנה בהרבה, ולכן אין מה להתרגש". אך בש"ס בטוחים כי דרעי ינגוס גם ינגוס בליכוד, בעיקר לנוכח המצב הכלכלי והחברתי. בכירים בש"ס העבירו בימים האחרונים מסרים לנתניהו כי הוא יכול להישאר רגוע - ש"ס לא תבגוד בו. "אין לנתניהו מה לדאוג", אמר גורם הבקיא בנעשה במפלגה החרדית. "לדרעי אין אופציה טובה יותר מממשלה בראשות נתניהו. אחרי כל כך הרבה שנים מחוץ למערכת, הוא לא ירצה להישאר בחוץ". אולי. אבל התזוזות במפה הפוליטית עוד לא הסתיימו. בימים הקרובים צפויות עוד הפתעות. ש"ס, מצדה, ספק אם תישאר אדישה. המלחמות רק מתחילות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אטיאס, דרעי וישי. אידיליה, לפי שעה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים