שתף קטע נבחר

צילום: AFP, AP

איך הפכה סין לשעיר לעזאזל של אובמה ורומני?

למועמדים לנשיאות ארה"ב מכנה משותף - שניהם מבקרים בחריפות את סין כדי לזכות בכמה נקודות זכות. אלא שהם די מנותקים מהמציאות בשטח, שבה צעירים מובטלים מגשימים את החלום האמריקני דווקא במעצמה האסייתית העולה

מוצאים מפלט במזרח: ג'ונתן לווין היה צעיר שאפתן בן 25 עם תואר שני, אבל נתקע בלי עבודה. לא כך זה היה אמור להיות עבור הילד שגדל בעיר ניו יורק ולמד שלפי החלום האמריקני, עבודה קשה והשכלה טובה מביאים לתגמולים ולעושר. אז מה הוא עשה? הוא עזב את ארצות הברית.

 

בחירות בארה"ב 2012 - לכל הכתבות של CNN ו-ynet

ניתן לקרוא את הכתבה גם באתר CNN

 

 

המרוץ לבית הלבן - כתבות נוספות:

מסך קטן, קרב גדול: כל עימותי הנשיא

כל קול חשוב? לא באמריקה. כך עובדת השיטה

למה מתחלקים האמריקנים לחמורים ולפילים?

התגרשו, נרצחו וזה שקטף בוטנים. הצצה לנשיאים

 

אחרי שחיפש משרות פנויות בחו"ל, לכדה את תשומת לבו של לווין משרה בצפון קוריאה המבודדת. אולם אחרי שהחליט שהשאיפות שלו לא מרחיקות לכת עד כדי כך, הוא התפשר על משרת הוראה באוניברסיטת טסינגואה בבייג'ינג.

"בארה"ב כולם מדוכדכים - זה סוף העולם, אין עבודות והאי שוויון בהכנסה הגיע עד הגג. חזרנו לעידן הגילדות בארה"ב", אמר הצעיר האמריקני.

 

פגשתי את לווין בקמפוס ההומה של אוניברסיטת טסינגואה. הוא היה צריך להתרגל לדברים רבים בזמן קצר. אולם הוא למד להסתדר עם השפה ויכול כעת להזמין אוכל מקומי אקזוטי. "אפשר לומר שזה היה מסע ארוך", אמר לווין. לווין הוא חלק מדור חדש שמתעורר למציאות חדשה. אמריקה איננה עוד ארץ ההזדמנויות. סין היא הארץ הזאת. בעוד אנשים כמו לווין הבינו זאת, נראה שהפוליטיקאים האמריקנים נוטים ללהק את סין כבחור הרע.

 

"סין מבצעת מניפולציה במטבע"

הכפשת סין עברה למרכז הבמה בעימות הנשיאותי השני. שני המועמדים ניסו להשיג נקודות אחד על חשבון האחר על ידי נקיטת עמדה קשוחה יותר כלפי סין.

"סין מבצעת מניפולציות במטבע שנים על גבי שנים. ולנשיא יש הזדמנות לתייג אותה כמניפולטורית במטבע, אבל הוא מסרב לעשות זאת. ביום הראשון שלי בתפקיד, אני אתייג את סין כמניפולטורית במטבע", הכריז המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב מיט רומני.

 

בתגובה, הנשיא ברק אובמה, שרצה להיראות יותר פעיל משהיה בעימות הראשון, אמר שרומני הוא האדם האחרון לנהוג בקשיחות כלפי סין, והאשים אותו בהעברת מקומות עבודה לאסיה במהלך הקריירה שלו כאיש עסקים.

 

עברו לעמדה נוקשה כלפי סין. אובמה וקלינטון (צילום: AP) (צילום: AP)
עברו לעמדה נוקשה כלפי סין. אובמה וקלינטון(צילום: AP)

 

"המושל רומני דיבר על סין, כפי שכבר ציינתי. במגזר הפרטי, החברה של המושל רומני השקיעה במה שמכונה 'החלוצים של מיקור החוץ'. זה לא המשפט שלי. כך כינו את זה העיתונאים", אמר אובמה. "ובאשר למניפולציה במטבע, המטבע למעשה עלה ב-11 אחוזים מאז שמוניתי לנשיא משום שלחצנו עליהם חזק והפעלנו לחץ חסר תקדים על סין. מסיבה זאת הייצוא גדל משמעותית תחת הנשיאות שלי. זה הולך לעזור ליצור מקומות עבודה כאן".

 

פתאום ארה"ב מתערבת באסיה

אחרי שנקט גישה רכה במיוחד בתחילת כהונת הממשל שלו, שינה אובמה את קו המחשבה שלו ושם דגש במדיניותו על אסיה החשובה מבחינה אסטרטגית, אחרי עשור שבו הייתה ארה"ב מעורבת במלחמות בעיראק ובאפגניסטן.

 

בעוד כמה מדינות מביעות דאגה מהכוונות של וושינגטון לנקוט גישה אסרטיבית יותר כלפי סין, ארה"ב מחזקת את קשריה באזור. היא מחזקת את הנוכחות הצבאית שלה על ידי קיום תרגילים צבאיים עם בעלות ברית יפן ודרום קוריאה. באותו זמן, כוחות אמריקניים הוצבו באדמת אוסטרליה, בבסיס חדש הסמוך לעיר דרווין הצפונית.

 

העביר מקומות עבודה לסין? רומני בכנס בחירות בקולורדו (צילום: AP) (צילום: AP)
העביר מקומות עבודה לסין? רומני בכנס בחירות בקולורדו(צילום: AP)

 

אנשים רבים בסין ראו במדיניות האמריקנית ניסיון לחסום את עלייתה של מעצמת העל העולה. משרד החוץ הסיני אמר שפוליטיקאים אמריקנים צריכים לנהוג בסין בהוגנות, ושלמען ביטחון האינטרסים של שני הצדדים יש לשמור על אמון.

לקראת ביקורה בחודש שעבר באסיה של מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון, נטען במאמר מערכת בעיתון הסיני הממלכתי Global Times ש"סינים רבים לא מחבבים את הילרי קלינטון". "היא גרמה לחוסר אמון הדדי עמוק בין החברות של שתי המדינות".

 

"קלינטון פגעה עמוקות ביחסים"

אחד המקורות לעוינות בין שתי המדינות הייתה ההתערבות לכאורה של וושינגטון בסכסוכים הימיים שבהם היו מעורבות סין ושכנותיה באזור. במהלך ביקורה האחרון, קראה קלינטון לכל המעורבים בסכסוכים טריטוריאליים שונים "לפתוח בתהליך דיפלומטי לעבר מטרה משותפת של קוד התנהגות מוסכם".

 

גורמים במשטר הסיני הגיבו בצורה דיפלומטית לדברי קלינטון ואמרו ש"חופש התנועה והבטיחות בים סין הדרומי מובטחים". לעומת זאת, מאמר מערכת אחר בעיתון הסיני Global Times היה חריף יותר ואמר שהוא מקווה שקלינטון "תהרהר על הפגיעה העמוקה שהיא גרמה ליחסי סין-ארה"ב בחודשים האחרונים בטרם היא עוזבת את תפקידה ותנסה לפצות על כך".

 

ארה"ב הגבירה מעורבותה בים סין הדרומי. איי סנקאקו/דיאויו (צילום: AP) (צילום: AP)
ארה"ב הגבירה מעורבותה בים סין הדרומי. איי סנקאקו/דיאויו(צילום: AP)

 

מהצד שלה, קלינטון הדגישה את החשיבות בהעמקת היחסים הבילטרליים בין ארה"ב לבין סין. "בזמן שאנחנו ממשיכים להרחיב את העבודה שלנו בענייני השעה החשובים, אנחנו חייבים להמשיך ליצור הזדמנות היסטורית כדי להעמיק את היחסים בינינו. סין משגשגת טובה לאמריקה ואמריקה משגשגת טובה לסין", אמרה קלינטון בהודעה שפרסמה לרגל היום הלאומי של סין ב-1 באוקטובר.

 

בינתיים, לווין צופה בכל ההתפתחויות בעוד הוא מלמד את תלמידיו על ארה"ב, המדינה שהוא הותיר מאחור. לדבריו, זאת טעות לפחד מסין. "זה לא כמו להגיע לירח, כפי שזה היה לפני 100 שנה, משום שהתקשורת הרבה יותר מקרבת אותנו זה לזה".

 

עבור הצעיר האמריקני, זהו עולם חדש, שמצוי בתלות גומלין עם סין כמעצמת ציר שמתפתחת במהירות. לאנשים שנמצאים במצב שבו הוא היה בעבר - נאבקים בבית בארה"ב - ללווין יש עצה: "צאו החוצה, עזבו את כולם מאחוריכם".

 

הכתבה תורגמה על ידי ynet ובאחריותו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מפגין סיני. הכפשת סין עברה למרכז הבמה בעימות הנשיאותי השני
צילום: AP
קולט מובטלים אמריקנים. נשיא סין הו
צילום: AP
מומלצים