שתף קטע נבחר

צפו: איך מנשימים טפיר ומי מיניק ניבתן יתום?

המטפלים בגן החיות בדנבר בארה"ב צפו בהמלטה של גור טפיר אסיאני בגן החיות. ההמלטה הסתבכה כשהגור לא הצליח לחלץ עצמו משק השפיר ובגן החיות נאלצו להנשימו. ניבתן יתום שנמצא בחופי אלסקה חולה ומיובש, מתאושש בגן החיות בניו-יורק וזוכה לאמא מחליפה מסביב לשעון

בני, טפיר אסיאני בן שש שנים ובת הזוג שלו, ריני, בת החמש, חוגגים את הגעתו לעולם של בנם הבכור, דומאדי, לאחר המלטה מורטת עצבים.

 

צוות המטפלים בגן החיות בדנבר, ארצות הברית צפו בהמלטה בשידור חי של גור הטפיר בגן החיות. מצלמות שהוצבו בלילה בו המליטה האם ריני את בנה הבכור, דומאדי, תיעדו את הדרמה בתא הלינה של הטפירים.

 

ריני המליטה את הגור בהצלחה, אך לאחר שנחת על הרצפה המכוסה בחציר, הבחינו המטפלים כי הוא לא נושם או זז בכוחות עצמו. הגור הקטן לא הצליח לחלץ את עצמו משק מי השפיר, שהגן עליו ביציאה מהרחם. גם ריני האם לא הצליחה לקרוע את השק בכוחות עצמה והיה חשש לחייו.

 

 

אז נחלצו המטפלת והווטרינרית לעזרתו. הרחיקו מעט את האם, קרעו את השק וחילצו ממנו את הגור, תוך כדי שהן מנקות את האף והפה שלו במרץ.

 

בסיוע הווטרינרית של גן החיות, השתיים החלו לבצע בו פעולות הנשמה מפה לחוטם, כדי לגרותו לנשום בכוחות עצמו ולסלק נוזלים שהצטברו בריאותיו. לאחר מספר דקות של ניסיונות החייאה, דומאדי החל לנשום בכוחות עצמו ונשלח לאימו כדי לינוק.  

 

 (צילום: DENVER ZOO) (צילום: DENVER ZOO)
(צילום: DENVER ZOO)

 

הגור הקטן כבר החל לשחות ולבלות בבריכת השכשוך של הטפירים בתצוגה ובקרוב ייחשף גם לקהל הרחב. "דומאדי שוקל על פי מדידה אחרונה שנעשתה לפני שבוע, כ-26 קילוגרם. לאחר ההמלטה הוא שקל 7.9 קילוגרם, כך שהוא גדל במהירות תוך פרק זמן קצר ביותר", מספר ל-ynet, שון אנדרסון, דובר גן החיות. לדברי אנדרסון, צמד ההורים לוקחים חלק בתוכנית רבייה עולמית של מינים בסכנת הכחדה. "הזוג הזה הוכיח כי השידוך ביניהם הצליח", הוא מוסיף. 

 

הטפירים האסיאנים מצויים אך ורק באיזור דרום מזרח אסיה ואוכלוסייתם מוערכת בכ-2,000 פרטים בלבד. הם מוגדרים כבעלי חיים בסכנת הכחדה חמורה עקב אובדן שטחי מחייה וציד.

 

 

ניבתן יתום שנמצא ללא אימו בחופי אלסקה, הובא לטיפול ביולי השנה למרכז לחיות בר ימיות באלסקה. מיטיק, נמצא במצב קשה בטבע וסבל מזיהום בגופו, התייבשות ובתחילה שיערו המומחים כי לא יצליח לשרוד. לאחר , הוא הועבר לטיפול באקווריום של האגודה לשימור חיות הבר בניו-יורק. היונק הגדול זוכה להשגחה מסביב לשעון על ידי צוות המטפלים ווטרינרים.

 

 

היונקים הימיים גדולי המימדים נחשבים לקורבנות החדשים של ההתחממות הגלובלית. הנבתנים נוהגים למצוא מקום מפלט על גבי קרח צף, בהם הם מגדלים את גוריהם ושומרים עליהם מפני טורפים. ככל שהקרח באזור הארקטי נמס, כך גם איזורי המחייה של הנבתנים הולכים ונעלמים. חוקרים מעריכים כי מספרם של הניבתנים באוקיינוס השקט עומד על כ-129 אלף בלבד. מיעוט בקרח צף גורם לכך שאלפי חיות מגיעות לחופיה הצפון-מערביים של אסלקה ולסיביר כדי למצוא קרקע מוצקה ומקום מפלט.

 
צילום: Julie Larsen Maher © WCS

 

 

הניבתנים הם יונקים עם ריכוז שומן עצום בגופם והגורים זקוקים לכמות עצומה של חלב מדי יום. בגן החיות מיניקים אותו בכל ארבע שעות בפורמולת חלב ייחודית והוא זוכה גם לתרופות. משקלו של הגור עולה בקילוגרם מדי יום וכרגע מושקלו מוערך ב-109 קילוגרם. למיטיק צפוייה תקופת התאוששות ארוכה, עד שיוחלט באם להשיבו בחזרה לטבע או להשאירו בשבי במידה שלא יוכל לשרוד בכוחות עצמו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: DENVER ZOO
האם ריני ובנה הבכור, דומאדי
צילום: DENVER ZOO
צילום: DENVER ZOO
האב בני, טפיר אסיאני
צילום: DENVER ZOO
צילום: Julie Larsen Maher © WCS
מיטיק הניבתן הקטן
צילום: Julie Larsen Maher © WCS
מומלצים