שתף קטע נבחר

"צילומי לוויין מוכיחים כי המפעל בסודן הופצץ"

חברה העוקבת אחר הנעשה במדינה האפריקנית הודיעה כי צילומי לוויין מוכיחים כי מפעל אמצעי הלחימה הותקף מהאוויר כפי שטוענים בחרטום. "אם הפיצוצים נגרמו כתוצאה ממתקפת רקטות או טילים - מדובר בתקיפה כירורגית יעילה"

צילומי לוויין מסודן מצביעים על כך שהמפעל לייצור אמצעי לחימה בחרטום שבו אירע פיצוץ מסתורי השבוע, אכן הותקף מהאוויר כפי שטוענת הממשלה הסודנית - כך הודיעה הערב (שבת) ארגון אמריקני שעוקב אחר הנעשה במדינה האפריקנית, שהאשימה את ישראל בתקיפה.

 

הפיצוץ בסודן - כתבות אחרונות ב-ynet

סודן: אינטרסים ישראליים הפכו למטרות כשרות

שריפה פרצה ליד המפעל ש"הופצץ" בסודן

מורסי ומשעל חיזקו את סודן: "ברבריות ישראלית"

הפיצוץ בסודן: ישראל סיכלה ייצור מל"ט איראני?

 

 (צילום: Satellite Sentinel Project) (צילום: Satellite Sentinel Project)
(צילום: Satellite Sentinel Project)

 

בצילומים שפרסם ארגון "סנטינל סטלייט פרוג'קט" נראים כמה מכתשים ברוחב 16 מטרים בשטח המפעל שבו אירע הפיצוץ. דובר הארגון, ג'ונתן הטסון, אמר כי מומחים צבאיים אמרו כי המכתשים נוצרו ככל הנראה מפגיעת תחמושת ששוגרה מהאוויר.

 

הדו"ח שפרסמם הארגון מסתמך על צילומי לוויין מ-12 ו-25 באוקטובר, יום לאחר הפיצוץ. בצילומים מ-12 באוקטובר, נראה במקום מחסן באורך 60 מטרים ובסמוך אליו כ-40 מכולות באורך 6.5 מטר כל אחת. הצילומים העדכניים יותר מעידים על פיצוצים גדולים שאירעו במקום ועל היעלמותם של המבנה והמכולות. הפיצוצים הרסו שני מבנים וגרמו נזק ללפחות עוד 21 מבנים שהיו במרחק של 700 מטר ממרכז הפיצוץ.

 

עוד נכתב כי השדות הסמוכים למפעל אמצעי הלחימה נראים שרופים בצילומים, אולם לא נגרם נזק למחסני גז ונפט הנמצאים בקרבת מקום. "אם הפיצוצים נגרמו כתוצאה ממתקפת רקטות או טילים נגד חומרים שאוחסנו במכולות, אזי מדובר בתקיפה כירורגית יעילה שהשמידה לגמרי כל מכולה שהייתה במקום או ואת המבנה הסמוך".

 

בסודן טענו כי ישראל תקפה את המפעל וטענו כי שני אזרחים נהרגו בתקרית. בישראל סירבו להתייחס לטענות של סודן. מאז התקיפה דווח כי ייתכן שישראל ניסתה

לסכל הברחת אמצעי לחימה מסודן לרצועת עזה ואף נטען כי סודן ואיראן שיתפו פעולה בייצור כלי נשק במפעל.

 

נשיא סודן, עומר אל-באשיר, אמר הלילה כי "המתקפה הישראלית" על מפעל הנשק דרומית לחרטום, "הייתה תגובה היסטרית לשינויים הפוליטיים באזור". הוא הוסיף: "ההתנהגות חסרת האחריות היא ביטוי לדאגה של ישראל ולעצבנות שלה נוכח התהפוכות הפוליטיות והחברתיות באזור וההתקדמות של סודן".

 

במקביל, שר ההסברה הסודני אחמד בילאל עות'מאן הזהיר כי ממשלת סודן "תנקוט צעדים החלטיים יותר נגד אינטרסים ישראליים, שהפכו למטרות לגיטמיות עבור סודן, נוכח התוקפנות האחרונה". בנוסף, דווח כי השר אמר כי "כלי הטיס וכלי הנשק המתקדמים ששימשו בתקיפה לא זמינים לאף מדינה באזור, מלבד ישראל", הוא אמר וציין כי מערכות המכ"ם של שדה התעופה בחרטום נוטרלו בזמן התקיפה.

 

באשיר. "תגובה היסטרית" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
באשיר. "תגובה היסטרית"(צילום: AFP)

 

העיתון המצרי "א-שורוק" דיווח היום כי ישראל החליטה לתקוף בסודן בעקבות

רקטה ששוגרה מרצועת עזה לישראל. בדיווח נכתב כי מפעל הנשק שהותקף נמצא בעומק של 120 מטר מתחת לאדמה. על פי העיתון, בישראל האמינו שבמקום היו כמויות גדולות של אמצעי לחימה ורקטות משוכללות שהוברחו מלוב על מנת להעבירן לרצועת עזה. עוד דווח כי המפעל הצליח לייצר רקטות דומו לאלה שהוברחו מלוב.

 

עוד דווח בעיתון, על-פי מקורות רשמיים בחוגים השלטוניים בקהיר, כי ישראל אישרה בפני מצרים כי תקפה בסודן - במטרה לעצור את הברחות הנשק לארגוני הטרור ברצועת עזה. לפי הדיווח, גם אריתריאה מעורבת במשלוחי הנשק. אחד המקורות טען כי מצרים דרשה בעבר מסודן להפסיק את הברחות הנשק, בין היתר בגלל המצב הביטחוני הרגיש בסיני.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המבנים והמכולות שנפגעו
צילום: AP
המפעל בחרטום עולה באש
צילום: רויטרס
הפגנה נגד ישראל בעקבות הפיצוץ
צילום: AFP
מומלצים