שתף קטע נבחר

עד איזה גיל מפסיקים לעשן והנזק כמעט נמחק?

חוקרים בבריטניה שבדקו מעל מיליון נשים מצאו כי גם אלה שעישנו 9-1 סיגריות ליום נמצאו בסיכון גבוה למוות מוקדם. אבל יש גם חדשות מעודדות: מי שנגמלה לפני גיל 30 - הפחיתה הסיכון הבריאותי ב-97%

גם עישון קל – הורג: מחקר רחב היקף חדש שנערך בקרב נשים בבריטניה מצא כי די בעישון של סיגריה אחת עד תשע ליום כדי להעלות את הסיכון למוות מוקדם.

 

עוד נמצא כי אלה שהפסיקו לעשן לפני גיל 30 הפחיתו כמעט לחלוטין את הסיכונים הבריאותיים כתוצאה מהעישון. תוצאות המחקר פורסמו בגיליון החדש של כתב העת היוקרתי Lancet.

 

מחקרים אחרונים על עישון:

 

המחקר נערך על ידי פרופ' ריצ'רד פטו ועמיתיו מאוניברסיטת אוקספורד, שאספו נתונים מ-1.3 מיליון נשים בבריטניה בין השנים 1996 עד 2001. מתוך הנחקרות, 20% היו מעשנות, 28% היו מעשנות לשעבר והיתר לא עישנו מעולם. במהלך תקופת המחקר נרשמו 66 אלף מקרי מוות בקרב הנבדקות.

 

החוקרים מצאו כי אלה שהפסיקו לעשן לפני גיל 30 הפחיתו כאמור את הסיכונים הבריאותיים מהעישון ב-97%.

 

אלה שהפסיקו לעשן לפני גיל 40 הפחיתו את הסכנות ב-90%. הפסקת העישון עד גיל 40, פירטו החוקרים, הוסיפה עשר שנים לחיים.

 

החוקרים מצאו כי אלה שעישנו במשך שלוש שנים לפחות היו בסיכון הגבוה כמעט פי שלושה למווות מוקדם במהלך תשע השנים הבאות.

 

עוד נמצא כי אלה שעישנו פחות מעשר סיגריות ליום עדיין נמצאו בסיכון: גם העישון הקל העלה את הסיכון למוות מוקדם פי שניים. הסיבות למוות המוקדם מעישון היו תחלואה בסרטן הריאות, במחלות ריאות כרוניות, במחלות לב או בשבץ מוחי.

 

על פי משרד הבריאות בישראל, בקרב האוכלוסייה היהודית בשנת 1980 עמד שיעור הגברים המעשנים על 45%, ושיעור הנשים המעשנות היהודיות עמד על 31%. בשנת 1995 צנח שיעור המעשנים הגברים לכ-30%, ושיעור המעשנות לכ-25%.

 

מגמת הירידה נמשכה עד השנה, כאשר שיעור הגברים היהודים המעשנים עמד על 19.7%, ושיעור היהודיות המעשנות ירד ל-15.9%.

 

מנתונים על עישון בקרב חיילי צה"ל עולה כי שיעור המעשנים בקרב מתגייסים בשנת 2011 עמד על 29.8%, ואילו שיעור המעשנים בקרב המשתחררים מהשירות הצבאי בשנת 2011 היה 37%. שיעור המעשנים בקרב המתגייסות בשנת 2011 היה 24.2% ובקרב המשתחררות באותה השנה היה 30%.

 

תל אביב היא העיר המובילה באכיפת חוק מניעת העישון: בשנת 2011 ניתנו 2,501 קנסות למעשנים ולבעלי עסקים שפעלו בניגוד לחוק. עיריית באר שבע מדורגת שנייה עם 643 קנסות, עיריית ירושלים מדורגת שלישית עם 443 קנסות, ראשון לציון רביעית עם 200 קנסות ועיריית חולון חמישית עם 123 קנסות.



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אלה שעישנו במשך שלוש שנים לפחות היו בסיכון הגבוה כמעט פי שלושה למווות מוקדם
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים