שתף קטע נבחר

מחכים למשה כחלון: יודיע ביום ראשון אם ירוץ

השר טרם החליט אם להתמודד לכנסת בראש מפלגה חברתית, אך הבהיר שלא ישוב לליכוד או יצטרף למפלגה אחרת. מקורבו: "הוא מרגיש שנתניהו גנב את הליכוד". בש"ס משדרים עסקים כרגיל, אך גורמים במפלגה מודים שאם יתמודד, הקמפיין ישונה

המערכת הפוליטית, וראש הממשלה בנימין נתניהו בראשה, מחכה בדריכות להחלטה של משה כחלון אם לרוץ בבחירות בראשות מפלגה חדשה - ותמשיך לחכות גם בסוף השבוע. שר הרווחה והתקשורת, שסקר "ידיעות אחרונות" ומינה צמח מעניק לו 13 מנדטים אם ירוץ בראשות מפלגה חברתית, צפוי להודיע ביום ראשון על המשך דרכו. "בכל מקרה לא אחזור להתמודד בליכוד", הבהיר בשיחות סגורות.

 

בחירות 2013 - כל הדיווחים בחדשות ynet

 

אתמול (יום ה') קיבל כחלון עוד סקר עומק שבדק את כוחו האלקטורלי בציבור הרחב. בשיחות סגורות אמר השר כי הסקרים השונים שקיבל במהלך השבוע היו מפתיעים ומעודדים. כשנשאל איך הוא מסביר את מידת התמיכה בו בסקרים - שנעה בין 10 ל־20 מנדטים - הוא נידב פרשנות מעניינת: "70 אחוז מהציבור הישראלי הוא ימין בנושאים המדיניים. 70 אחוז מהציבור הוא שמאל בנושאים החברתיים. אני נמצא בדיוק בתפר. גם ימין מדיני וגם שמאל חברתי. אני יכול לקבל תמיכה של קהלים רחבים".

 

כחלון הביע הסתייגות משיתוף פעולה עם מפלגת העבודה או עם ציפי לבני, אף שתרחישים כאלה מניבים תוצאות יפות מאוד בסקרים. מקורביו סיפרו כי עומדות בפניו שתי אפשרויות בלבד - להתמודד בראשות מפלגה חברתית לכנסת או להמשיך בתוכנית הפרישה המקורית שלו ולצאת באפריל הקרוב ללימודים באוניברסיטת הארוורד בבוסטון (תוכנית A.M.P).

 

"נמאס לו מביבי", אמר פעיל מרכזי ששותף לתוכניותיו של כחלון, "הוא מרגיש שנתניהו גנב את הליכוד. שהוא מתייחס לליכוד כמפלגה של איש אחד. נתניהו לא משתף, לא מתייעץ וממדר את השרים. היית צריך לראות איך השרים יצאו מוועידת הליכוד ביום שני. עם האף באדמה".

 

בימים האחרונים ישנו נתק בין כחלון לנתניהו, והם אינם משוחחים או מדברים על משבר האמון החריף ביניהם. עם זאת, נתן אשל, מקורבו של נתניהו, מנסה לתווך בין השניים. אתמול נפגש אשל עם כחלון במטרה לשכנעו להישאר בליכוד.

 

"לחץ עצום ומטורף להתמודד" 

כחלון ניסה לשמור אתמול על שגרת העבודה במשרד התקשורת והרווחה. הוא פתח את היום בבית קפה בהרצליה ולאחר מכן העביר את רובו בלשכתו בקומה התשיעית במגדל שלום בתל אביב. השר קיים סדרה של פגישות בענייני משרדי התקשורת והרווחה, אבל הראש היה טרוד בעיקר במיזם הפוליטי המתגבש. על שולחנו הונחו ניירות רבים עם שמות של פעילים ואזרחים שכבר התנדבו לעזור לו בקמפיין הבחירות. גם נציגים של עמותות ושל ארגונים חברתיים התקשרו ללשכתו וביקשו לעזור. אנשי לשכתו העידו כי הלחץ עליו להתמודד הוא "עצום ומטורף", כלשונם.

 

בתוך כך, בש"ס עוקבים אחר השמועות על חזרתו של כחלון לפוליטיקה, מחשש שהשר הפופולרי יתיישב על המשבצת שלהם בקלפי ויגנוב להם קולות. כלפי חוץ מקפידים ראשי המפלגה לצאת נגד הנהייה אחר כוכבים חברתיים - אולם מאחורי הקלעים הם מנסים לחוש את הדופק הציבורי ולהיערך בהתאם.

 

"אנחנו עדים בימים האחרונים למצעד הזמר המזרחי הפוליטי", אמר אתמול שר הפנים אלי ישי בוועידת השלטון המקומי בהרצליה. "פתאום כולם רוצים להיות מזרחיים וחברתיים, וכולם מחפשים את החברתי הנודד.

מבחינתי זו הצלחה שלנו, ששמנו את הנושא החברתי על סדר היום - ואני מקווה שהמזרחיים והחברתיים החדשים ידעו להיות כאלה לא רק בקמפיין, אלא גם לאחר מכן, ולא ישכחו את הנושא החברתי כשיגיעו לממשלה".

 

אריה דרעי, מנהיג ש"ס החדש־ישן, תקף אתמול גם הוא את השיח החברתי החדש. "כחלון עשה עבודה יפה, הוא היה פינה של חמלה בממשלה", אמר דרעי. "אם הוא יחזור - ברוך הבא. הוא לוקח בעיקר מנדטים מהליכוד ומהעבודה, לא מש"ס".

 

אך עקיצות לחוד ומעשים לחוד: במקביל להתבטאויות הפומביות נערכים בש"ס בחדרי חדרים לאפשרות של תחרות מול מפלגה חברתית חדשה. "אם כחלון יקים מפלגה חברתית עם גוון מזרחי, ניאלץ לשנות את קמפיין הבחירות", אמרו אתמול גורמים במפלגה לעיתון החרדי "בקהילה", ואישרו כי החלטתו של כחלון צפויה להשפיע על אופי הקמפיין של ש"ס, שיושק רשמית במוצאי שבת, ועל הקהלים שאליהם תפנה התעמולה המפלגתית. 

 

בש"ס מתלבטים בעיקר על מינון העיסוק בנושאים דתיים לעומת נושאים חברתיים.

בין היתר מבקש דרעי לנצל את ההצטרפות של ישראל ביתנו לליכוד לצורך חיזוק התדמית השלילית של הליכוד כמפלגה שנטשה את בוחריה המזרחיים דלי היכולת לטובת חבירה למפלגה "אשכנזית בורגנית".

 

וגם מבוכה ראשונה רשמה אתמול השלישייה המובילה את ש"ס - בדמות פליטת פה של דרעי. "ש"ס לא עשתה מספיק, אני מודה, ונעשה יותר", אמר דרעי בחלוקת מזון לנזקקים בכרמיאל, ומתח למעשה ביקורת מרומזת על תפקוד המפלגה תחת הנהגתו של שותפו החדש אלי ישי. "הם היו צריכים לעשות יותר, ואנחנו נעשה יותר, בשביל זה אני כאן". הקלטת השיחה דלפה לעיתונות, ואנשי דרעי מיהרו להעביר מסרים מרגיעים לשני שותפיו בהנהגה, ישי ואריאל אטיאס. בלשכת אלי ישי סירבו להגיב לדברים. 

 

בהכנת הידיעה השתתפו עקיבא נוביק, גלעד מורג ושחר חי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משה כחלון. או לכנסת או להארוורד
צילום: אבי חיון
מומלצים