שתף קטע נבחר

שינויים בביטוח לאומי: טוב או רע לילדים נכים?

תקנות חדשות העוסקות בזכויות ילדים נכים, שנכנסו לתוקפן בתחילת החודש, עשויות להרחיב את מעגל הזכאים לקצבה. עם זאת הן צפויות לצמצם את הזכאות של חלק מהילדים

בראשון לנובמבר נכנסו לתוקפן תקנות הביטוח הלאומי הדנות בזכויות ילדים נכים בישראל. עבור חלק מהילדים בישראל מדובר בבשורה של ממש שכן החל ממועד תחולת התקנות החדשות, הם יתווספו למעגל הזכאים לקצבת ילד נכה. עבור ילדים אחרים, המצב דווקא השתנה לרעה.

 

 

קצבת ילד נכה משולמת להורים כדי לסייע להם בעומס הטיפולי ובנטל הכלכלי הכרוך בטיפול בילד נכה. מדובר בהוצאות ישירות הנובעות מהטיפולים עצמם, ובהוצאות עקיפות הנובעות מחוסר היכולת לעבוד בעקבות הצורך להשגיח על הילד או לחילופין לממן לילד מטפל צמוד. 

 

בעקבות תיקון התקנות החדשות, צפוי כי מעגל הזכאים יורחב באלפי ילדים. בתוך כך ניתן למצוא את החידושים הבאים: עד התיקון, ילדים אשר היו זקוקים לנוכחות מתמדת של אדם אשר ישגיח עליהם, היו זכאים לקצבה מלאה בשיעור 100% - סכום העומד כיום על סך של 2,120 שקל לחודש.

 

בעקבות התיקון הצטרפו לילדים אלה גם ילדים שזקוקים להשגחה של הזולת במידה פחותה יותר (השגחה קבועה) או לעזרה רבה של מבוגר בביצוע פעולות תפקודיות כמו, הלבשה, אכילה ורחצה. ילדים אלה יהיו זכאים לגמלה בשיעור 50%, כלומר 1,060 שקל לחודש.

 

השוואה לילד בריא

עד לתיקון התקנות, ילד שסבל מחוסר תפקוד מלא בשתי הגפיים היה זכאי לקצבת ילד נכה מלאה. בעקבות תיקון התקנות, הורחבה הזכאות בסעיף זה לילדים שסובלים "רק" מתפקוד לקוי של שתי הגפיים, להבדיל מחוסר תפקוד מלא. ילדים אלה יהיו זכאים לקצבה בשיעור של 50%.

 

חשוב לדעת כי כאשר בוחנים תפקוד של ילד, משווים אותו לתפקוד של ילד בריא, בן גילו. ההבדל בין חוסר תפקוד לתפקוד לקוי, יהיה נתון לפרשנות הוועדות הרפואיות אשר ידונו במצבו של הילד הנכה, ולבית הדין לעבודה, במידה שיוגשו ערעורים בעניין זה.

 

עד לתיקון התקנות ביטוח לאומי אישר תשלום גמלת ילד נכה לילדים שמקבלים 3 טיפולים בגין מחלה כרונית, אחת. אך לא מדובר בכל סוג של טיפול אלא בטיפולים מתוך רשימת טיפולים קבועה אשר מפורטת בתקנות. בעקבות תיקון התקנות, גם ילדים שמקבלים 4 טיפולים לפחות בגין 2 מחלות כרוניות, יצטרפו לרשימת הזכאים.

  

ניצחה בקרב, אבל הפסידה במלחמה

עבור ילדים רבים תיקון התקנות הינו בשורה של ממש, אולם ישנם ילדים אחרים אשר תיקון התקנות הרע את מצבם. נ.ש. היא אחת מהם. ילדה בת 6, שסובלת ממחלת ניוון שרירית אשר פוגעת בעיקר ברגליה. ואם לא די בכך, היא סובלת גם מאסטמה. בשל שתי המחלות, זקוקה נ.ש. בקביעות ל- 3 טיפולים רפואיים, מתוך רשימת טיפולים הקבועה בתקנות. הטיפול בנ.ש. מצריך מהמשפחה לגייס מידי יום את מירב הכוחות, הפיזיים, הנפשיים וכמובן גם מצריך משאבים כלכליים רבים.

 

על אף מצבה, במהלך שלוש השנים האחרונות נאלצה נ.ש. להתייצב שוב ושוב בפני הוועדות הרפואיות ולנהל הליכים משפטיים נגד המוסד לביטוח לאומי. טענתה של נ.ש. כי היא עונה זכאית לגמלת ילד נכה מאחר והיא מקבלת את הטיפולים המפורטים בתקנות, נדחתה שוב ושוב ע"י ביטוח לאומי, אשר טען כי מאחר והטיפולים אותם מקבלת נ.ש. ניתנים בגין שתי מחלות מהן היא סובלת ולא בגין מחלה אחת, היא אינה זכאית לגמלה.

 

גם טענתה של נ.ש. כי אין להפלות ילד שסובל משתי מחלות לעומת ילד שסובל ממחלה אחת, נדחתה ע"י ביטוח לאומי. הגדיל המוסד לביטוח לאומי לעשות והמציא לוועדות הרפואיות הנחיות פנימיות הנוגעות לדרך "הנכונה" בה יש לפרש את החוק, והוועדות מצידן, מילאו אחר ההנחיות, הגם שהחוק לא קובע זאת במפורש. שלושה ערעורים הגישה נ.ש. לבית הדין לעבודה על החלטות הוועדות הרפואיות השונות ובשלושתם ניצחה.

 

בפסק הדין האחרון בעניינה של נ.ש. קבעה השופטת שומרוני כי "מבחינת ההורים של הילד הנכה - אין זה משנה אם הילד חולה במחלה אחת או שתיים, אלא כמות הטיפולים להם הילד נדרש. תכלית התקנות היא לסייע להורים בטיפול בילדם הנכה, נקבע בסעיף 9 לתקנות כי על הילד לקבל שלושה טיפולים כדי להיכלל בהגדרת הסעיף, הרי שטיפול בילד הזקוק לשלושה טיפולים, בין אם ממחלה אחת או משתי מחלות, עולה בקנה אחד עם הגשמת תכלית החקיקה 

 

בעקבות פסק הדין זכתה נ.ש. לכל הגמלאות אשר נמנעו ממנה משנת 2007 ואילך, ובכך למעשה תם מאבק ארוך שנים שניהלה מול המוסד לביטוח לאומי. מאידך, עם תיקון התקנות אשר קובעות כי ילד הסובל משתי מחלות צריך להוכיח קיומם של ארבעה טיפולים מתוך הרשימה (ולא שלושה), רוקן המוסד לביטוח לאומי את פסק הדין מתוכן.

 

בראייה כוללת, מדובר בתיקון חוק שאמור לפעול לטובת ציבור ילדים רחב יותר מאלה שהיו זכאים עד כה. הגם שישלול את הגמלה מילדים כמו נ.ש. אשר נצחה בקרב ארוך אך הפסידה במלחמה.

 

הכותבת היא מומחית בתביעות מול ביטוח לאומי, לשעבר יועצת משפטית במל"ל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מעגל הזכאים יורחב (אילוסטציה)
צילום: index open
מומלצים