שתף קטע נבחר

זנדברג: לסיים את הכיבוש. שקד: אני גאה במדינה

שתי מתמודדות צעירות לכנסת ה-19 השתתפו בעימות ראשון באולפן החדש של ynet. איילת שקד מהבית היהודי: "להחיל את החוק הישראלי ביו"ש ולהציע לערבים אזרחות". תמר זנדברג ממרצ: "רק בישראל ובאיראן אין נישואים אזרחיים"

עימות טלוויזיוני ראשון לקראת הבחירות לכנסת ה-19 , באולפן החדש של ynet. מעט יותר מיממה אחרי השידור החגיגי לכבוד הבחירות בארה"ב, השתתפו היום (ה') בעימות באולפן ynet איילת שקד, שמתמודדת ברשימת הבית היהודי (המפד"ל) לכנסת, ותמר זנדברג, שתתמודד בפריימריז ברשימת מרצ.   

 

בחירות 2013 - עוד דיווחים ב-ynet:

 

בתשובה לשאלה על התהליך המדיני עם הפלסטינים אמרה שקד: "אנחנו מציעים את הדבר הבא: להחיל את החוק הישראלי ביהודה ושומרון בשטחי C, להציע לערבים אזרחות - אם רוצים יקחו". לדבריה, לא מדובר באפרטהייד, "אני מסכימה שזה לא מושלם אבל החיים לא מושלמים. הניסיונות של השמאל נכשלו".

 

זנדברג טענה בתגובה כי "פתרון שתי מדינות לשני עמים מעולם לא נוסה כאן, ומה שאת שוכחת לציין הוא שהפלסטינים בשטחי C הולכים ונדחקים לשטחי A ו-B. בשטח נמשכת בניית ההתנחלויות, טשטוש הקו הירוק והליכה לאפרטהייד". שקד מחתה "זה לא אפרטהייד, זו אזרחות מלאה". 

 

איילת שקד ותמר זנדברג, רגע לפני העימות באולפן ynet ()
איילת שקד ותמר זנדברג, רגע לפני העימות באולפן ynet

 

המתמודדת במרצ הדגישה כי למפלגה שלה "יש אג'נדה שאומרת - שמאל הוא סיום הכיבוש, הוא צדק חברתי, הוא זכויות אזרח. לא ייתכן צדק חברתי בלי סיום הכיבוש ולא שוויון בלי שוויון נשים, שוויון אזרח ושכר הדירה". שקד אמרה בתגובה: "צריך צדק חברתי עם אחריות".

 

"רק בישראל ובאיראן אין נישואים אזרחיים"

העימות עסק גם בסוגיות אזרחיות כמו תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב, שבה גרות שתי המתמודדות. שקד השיבה כי "זה נעים גם לאוכלוסייה החילונית". לדבריה, "אפשר להפעיל קווים מסוימים, לא חייבים לנתק את הסטטוס קוו, אפשר להתגמש וללכת אחד לקראת השני". גם זנדברג הסבירה כי "יש המון פשרות שאפשר להגיע אליהן, כמו למשל הפעלת תחבורה ציבורית ומקומות בילוי, אבל לוותר על מסחר בשבת, שאין לו דבר עם צדק חברתי וסביבתי".

 

באחד מרגעי השיא של העימות פנתה שקד לזנדברג ושאלה אותה "את מאמינה במדינה יהודית ודמוקרטית או במדינת כל אזרחיה, זו שאלה בסיסית בדיון הזה?". זנדברג השיבה: "אנחנו מדינת לאום אזרחית שצריכה לתת שוויון לכל האזרחים שלה". לדבריה, "מוסדות הדת מכתיבים את אורחות חיי במדינה. למה המדינה שלי צריכה להישלט בידי מוסדות דתיים?". היא הוסיפה כי "שתי המדינות היחידות שאין בהן נישואים אזרחיים זה ישראל ואיראן"

 

בתשובה על שאלה בנוגע לכוחן של המפלגות הקטנות, אמרה זנדברג כי "גם מפלגה קטנה עושה המון ואם תסתכל על רקורד החקיקה של מרצ, בחקיקה חברתית וגם בתחומים אחרים, נפח העשייה עולה על כוחה היחסי.

גם אנחנו כמו המפד"ל מתכוונים לגדול בתקווה להחליף את השלטון".

 

שקד (36), יו"ר תנועת "ישראל שלי", היא עובדת היי-טק ותושבת צפון תל אביב. היא הפכה לחילונית הראשונה שתתמודד במפלגה המזוהה עם הציונות הדתית. שקד תומכת בנפתלי בנט שזכה אתמול בראשות הבית היהודי. היא הכירה אותו בעת שעבדה בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

זנדברג (36), חברת מועצת העיר תל אביב מטעם מרצ, נחשבת לפעילה במאבקים ציבוריים בשנים האחרונות. בין היתר יזמה הצעה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, הובילה את המאבק נגד תעשיית המין והיא ממארגני ההפגנה תחת ביתו של שר הביטחון אהוד ברק נגד מלחמה עם איראן. זנדברג היא דוקטורנטית במחלקה לפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון ומרצה במכללת ספיר.

 

עורך התוכנית: אמנון מרנדה

הפקה: מגלי סקדילסקי וגליה שיזף

בימוי: סיגל מגריסו

ניתוב: ליאור ברמן

סאונד: דפי מקל

צילום: ניצן דרור ואסי כהן

איפור: רן יחיא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תמר זנדברג, משמאל
צילום: גיל לביא
מימין, איילת שקד
צילום: ניצן חרמוני
מומלצים