שתף קטע נבחר

יש הומואים דתיים: קרוב ל-6,000 פניות להו"ד

בין הנתונים שפורסמו לראשונה ביום עיון סביב "טיפולי ההמרה" - הוצגו עדויותיהם של קרוב ל-300 הומואים דתיים שעברו את הטיפולים. בין הנתונים: כמחציתם יצאו בשאלה, וכשני-שלישים מאלה שהתחתנו, התגרשו או נמצאים בהליכי גירושין

כ-5,600 הומואים דתיים פנו אל ארגון הו"ד (הומואים דתיים) מאז הוקם בתחילת 2008, כך עולה מנתוני הארגון שהוצגו לראשונה ביום עיון מיוחד שנערך בשיתוף הסתדרות הפסיכולוגים בישראל (הפ"י). מהנתונים שבידי הו"ד עולה, כי כמחצית מההומואים הדתיים שעברו טיפולי המרה יצאו בשאלה, וכשני-שלישים מאלה שהתחתנו, התגרשו או נמצאים בהליכי גירושין.

 

<<היכנסו לעמוד הפייסבוק של ynet יהדות>>

 

  • ההאוס היהודי: בנט החזיר את הדופק לבר-מינן?

     

    הרב רון יוסף, מנהל הו"ד, הציג בכנס נתונים לפיהם הארגון קיבל 6,325 פניות מאז הקמתו, מתוכם 5,585 פניות של הומואים דתיים וחרדים ו-740 פניות מהורים, מחנכים, יועצים ואנשי מקצוע. כ-70% מהפונים שייכים למגזר הדתי-לאומי וכ-30% מהמגזר החרדי, החרד"לי והחסידי.

     

    משבר אמוני ושנאה עצמית

    ארגון הו"ד יזם את יום העיון בעקבות נייר עמדה הנוגע לטיפולי המרה בהומוסקסואלים, שפורסם כאן בתחילת השנה

    על ידי ועדת המומחים של הסתדרות הפסיכולוגים. לפי נייר העמדה, יש להציג בפני המטופל את הידע הקיים, ששולל את טיפולי ההמרה להומוסקסואלים, אך עם זאת לא לפסול לחלוטין את האפשרות לשינוי הנטייה המינית.

     

    הרב יוסף הציג בכנס עדויות של 291 עדויות בחורים שעברו טיפולי המרה. ל-ynet הוא אמר כי אין נתונים מדויקים על מספר ההומוסקסואלים שעברו טיפולים מהסוג הזה בישראל. לדבריו, הארגון היחיד התומך בטיפולים אלה הוא ארגון "עצת נפש" של הרב שלמה אבינר, המסרב לפרסם נתונים מדוייקים.

     

    "אחת סיבות שהקמנו את הו"ד לפני כחמש שנים", אומר הרב יוסף, "הייתה כי התחלנו לשמוע עדויות ולקבל תלונות מפיהם של אנשים שעברו טיפולי המרה. לפני כשנתיים פנינו אל הסתדרות הפסיכולוגים ואל משרד הבריאות, וביקשנו שייתייחסו לסוגיה. ואכן, הסתדרות הפסיכולוגים בישראל הקימה ועדת מומחים ששמעה עדויות של אנשי מקצוע, מטפלים ומטופלים, והוציאו את נייר העמדה".

     

    הרב יוסף מספר כי 291 הבחורים שהעידו בפני הו"ד כי עברו את טיפולי ההמרה, התבקשו למנות את הנזקים שנגרמו להם בגינם. הנשאלים ציינו במקום הראשון את המשבר האמוני. עוד הם דיווחו על דכאונות ממושכים עד כדי צורך בטיפול תרופתי, על שנאה עצמית ודימוי עצמי נמוך, ועל פגיעה בחשק או בתפקוד המיני.

     

    נתון מעניין נוסף הוא כי מתוך ה-291 גברים שעברו את הטיפולים, 165 יצאו בשאלה. בנוסף, 94 התחתנו, אך רק 36 נותרו נשואים. היתר התגרשו או נמצאים בהליכי גירושין. 82% מתוך אלה שעדויותיהם הגיעו להו"ד, הם מהציונות הדתית, 10% שייכים למגזר החרדי, 7% חרדים-לאומיים (חרד"ליים) ואחוז אחד מהמגזר החסידי.

     

    "איש מקצוע אינו מיסיונר"

    ד"ר גבי וייל שעמד בראש ועדת המומחים, הציג את נייר העמדה בפני משתתפי הכנס. לדבריו, אסור לאיש מקצוע לאפשר לערכים האישיים שלו להשפיע על העתיד הטיפולי של המטופל. "איש מקצוע הוא לא מיסיונר", אמר וייל. "זה בעייתי כשמטפל עם השקפות מודרניות, מנסה לשכנע את המטופל שלו שאמונותיו מיושנות ולא נכונות, אך זה גם בעייתי לא פחות כשמטפל אומר למטופל שלו שאם הוא לא 'השתנה' - הוא לא מספיק רוצה בשינוי או דברים מעין אלה".

     

    לדברי וייל, אדם עם משיכה דו-מינית, שהולך לטיפול עקב חוסר רצון במימוש המשיכה לגברים, אינו הולך ל"טיפול המרה". טיפול המרה מתיימר ליצירת "יש מאין", וטיפול לאדם עם משיכה דו-מינית הוא טיפול ל"חיזוק" משיכה קיימת. הוא הדגיש כי אין להבטיח למטופל הבטחות שווא וכי יש להניח על השולחן את הסכנות והתוצאות האפשריות של טיפול כזה.

     

    "ערפל הלכתי"

    פרופ' טוביה פרי, מנהל הקליניקה שעל יד המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן, אמר כי עמדותיו כלפי הומואים דתיים השתנו. לדבריו, פעם האמין שרובם יכולים להתחתן, אבל "היום אני מבין מניסיוני רב השנים, שדרך המחשבה הזאת מובילה להרבה נזקים". עם זאת, הוא הוסיף, לכל דרך יש את המחירים שלה, ועדיין לא נמצא פתרון מוחלט לבעיה ההומוסקסואליות בחברה הדתית.

     

    הרב יובל שרלו, שחתם את הכנס, אמר כי סוגיית הנטייה החד-מינית מצויה תחת ערפל הלכתי. לדבריו, חלה התקדמות רבה בנושא הזה בשנים האחרונות מבחינה ציבורית וחברתית, אך, הוא הדגיש כי אמירות נחרצות בנושא, אינן במקום.
  •  

    ארגון "עצת נפש" מסר בתגובה כי הנתונים המספריים שהוצגו ביחס לפניות של בחורים שעברו "טיפולי המרה" אינם

    משקפים את המציאות. "נתונים אלה מייצגים את המתרחש בקרב קבוצה קטנה שאינה יכולה להעיד על הכלל. אותם אלפים שהתחתנו בעקבות הטיפול, וחיים באושר - אינם פונים ואף אינם מעוניינים לפנות לארגון הו"ד, ואם היו נכללים בסקר, התוצאות היו אחרות לגמרי".

     

    ב"עצת נפש" מוסיפים כי "הנתונים המצויים בידינו מראים כי מרבית הפונים לטיפול בכמיהה הגברית מגשימים את רצונם, ומסיימים את הטיפול בהצלחה. אחוזי ההצלחה גבוהים אף יותר מטיפולים במצוקות אחרות". לדבריהם פונים לארגון אלפי מתמודדים, חילוניים ודתיים, המופנים "רק למטפלים מקצועיים ומוסמכים, המטפלים בשיטות המקובלות.

     

    "אי אפשר להתעלם מרצונם של מתמודדים רבים לגלות את המשיכה ההטרוסקסואלית, להתחתן ולהקים משפחה. אסור לנו להפחיד, לאיים או לשכנע לבחור בכיוון זה או אחר. עלינו כחברה להושיט יד וכתף תומכת, ולסייע להם לבחור ולהתמודד כרצונם".

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    "הומואים שעברו טיפולי המרה נכנסים למשבר אמוני"
    הרב רון יוסף
    מומלצים