שתף קטע נבחר

צילום: EPA

הפגנות בקהיר, מורסי מזהיר: ישראל תשלם

הנשיא המצרי איים: "אני לא רוצה להשתמש בצעדים יוצאי דופן, אבל אם אני אראה שהמולדת בסכנה, אז אני לא אהסס". הוא הבטיח שארצו "תעצור את התוקפנות האכזרית הזו". אלפים הפגינו ברחבי מצרים: "לתת לעזה נשק"

נשיא מצרים מחריף את הטון נגד ישראל - בזמן שהמחבלים הפלסטינים משגרים רקטות לכל רחבי הדרום ולתל-אביב: לאחר תפילות יום השישי במסגד בקהיר, הזהיר מוחמד מורסי את ישראל מההשלכות של התקיפות ברצועה במסגרת מבצע "עמוד ענן". העיתון "א-שורוק" דיווח כי מורסי צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אנו מסוגלים לעקור את התוקפנות כפי שהיא עקרה את העושק". לדבריו, "אני לא רוצה להשתמש בצעדים יוצאי דופן, אבל אם אני אראה שהמולדת בסכנה, אז אני לא אהסס".

 

עמוד ענן - כתבות נוספות ב-ynet

 

"עזה לא תישאר לבדה כפי שהייתה", אמר מורסי, והוסיף שהתוקפים יודעים כי "ישלמו מחיר כבד אם הם ימשיכו בתוקפנות שלהם". עוד אמר כי מצרים לאחר הדחת חוסני מובארק שונה לגמרי משהייתה קודם לכן וכי המצרים נחושים כולם לעצור את התקיפה נגד רצועת עזה.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 

לדבריו, "הדם שנשפך שם לא ישיג לצד השני שלום ויהיה קללה עבורם. הוא יסית את כל עמי האזור נגדם". מורסי המשיך ואמר כי "ביקורו של ראש ממשלת מצרים, הישאם קנדיל, בעזה מדגיש את המסר של מצרים המהפכנית והוא - עצרו את התוקפנות האכזרית הזו". מורסי הוסיף: "המצרים לאורך ההיסטוריה שלהם לא היו עם תוקפני, אולם הם מסוגלים להמשיך לבלום כל תקיפה. מצרים לא רוצה להילחם וקוראת תמיד לשלום, אולם השלום האמיתי אינו רק לצד אחד על חשבון צד אחר, כך שצד אחד נהנה מחיי רווחה, בעוד האחרים סובלים מהתקפות ומהרג מתמשך".

 

מורסי הוסיף: "אני אומר לתוקף ללמוד את הלקחים מההיסטוריה. עצרו את שפיכות הדמים ולא תעוררו את זעמנו. לא תוכלו לעמוד בפני זעמנו, הן מבחינת העם והן מבחינת ההנהגה".

 

באתר האינטרנט של העיתון "אל-אהראם" דיווחו כי הקהל צעק קריאות נגד היהודים במהלך דבריו. בעיתון נטען עוד כי הנשיא המצרי פנה לישראל בנאומו מבלי לציין את שמה.

 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר בשיחת טלפון עם מורסי כי הוא תומך בהפסקת ההפגזה על עזה. עוד אמר פוטין כי הוא מצפה לחזרה לשגרה באזור ואמר כי יש לשים סוף לפעולות הצבאיות המביאות להרג אזרחים. במקביל, הנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, צפוי לשאת דברים הערב ב-18:30 ברמאללה, בפתח ישיבה של ההנהגה הפלסטינית בנוגע להסלמה ברצועת עזה.

 

הפגנות בקהיר: לפתוח דלת הג'יהאד נגד היהודים

"אל-אהראם" דיווח בצהריים כי במחוזות רבים במצרים נערכו היום הפגנות הזדהות עם רצועת עזה לנוכח ההסלמה האחרונה. על פי מספר דיווחים בכלי התקשורת הערבים, בכיכר א-תחריר בקהיר, מוקד ההפגנות, התקהלו אלפי בני אדם כדי לגנות את מה שהם כינו "התוקפנות הישראלית נגד רצועת עזה" וכדי להזדהות עם "האחים הפלסטינים כדי לסייע לסוגייתם ולעצור את התוקפנות נגדם".  

 

ההפגנה מול אל-אזהר בקהיר (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ההפגנה מול אל-אזהר בקהיר(צילום: AFP)

הפגנה בצנעא, תימן (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הפגנה בצנעא, תימן(צילום: EPA)

מפגין בצנעא (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מפגין בצנעא(צילום: EPA)

 

העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" דיווח בצהריים כי עשרות בני אדם צעדו מכיכר א-תחריר לעבר שגרירות ארה"ב בעיר במחאה על עמדתה ביחס למה שקורה בעזה. הם השמיעו קריאות נגד היהודים וצעקו: "מיליונים צועדים לירושלים". הם גם שרפו את דגל ישראל ודרכו עליו ברגליהם. ארה"ב התייצבה בימים האחרונים בצורה נחרצת לצד ישראל ואמרה כי "אין כל הצדקה לאלימות של חמאס". וושינגטון אמרה כי היא מצפה ממצרים להפעיל את השפעתה כדי להרגיע את הרוחות.

 

ד"ר יוסף א-קרדאווי, יו"ר התאחדות חכמי הדת המוסלמים, אמר במהלך דרשה שנשא לראשונה במסגד אל-אזהר כי "ישראל רוצה להשפיל את האומה באמצעות הטילים שלה וצבאה, אך האומה הזאת לא תיכשל אף פעם". הוא שיבח את עמדתו של נשיא מצרים להחזיר את השגריר הישראלי ולשלוח את ראש ממשלת מצרים לרצועת עזה.

 

א-קרדאווי. "ישראל רוצה להשפיל את האומה" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
א-קרדאווי. "ישראל רוצה להשפיל את האומה"(צילום: AFP)

 

במקביל נשא השייח מט'הר שאהין דרשה במסגד עומר מכרם בקהיר, שבו שיגר מסר חריף לישראל: "אם תרחיבו את המבצע הצבאי שלכם ברצועת עזה ותפרשו את החיילים שלכם בגבול מצרים ותפגעו בביטחון הלאומי המצרי, אנחנו נדרוש ממורסי לפתוח את הגבול עם עזה ולפתוח דלת הג'יהאד נגד היהודים". קהל המתפללים צעק בתגובה: "אללה אכבר".

 

הפגנה מפתיעה נגד מורסי: לא נעמוד במלחמה

באלכסנדריה דווח על מאות מפגינים שהתאספו בחצר המסגד "אלקאא'ד איבראהים" משעות הבוקר כדי להשתתף בהפגנות נגד תקיפות צה"ל בעזה. בהפגנה באלכסנדריה, שהתקיימה עם סיום תפילת יום השישי במסגד, השתתפו חברים בארגון האחים המוסלמים, הארגונים האסלאמיסטיים ומספר חברים בזרמים וארגונים פוליטיים אחרים.

 

במקביל, במחוז סואץ התקהלו מאות פעילים בתנועת האחים המוסלמים וחברי מפלגת החירות והצדק לאחר תפילת יום השישי כדי לגנות את מה שמתרחש בעזה וכדי לשבח את פעולותיו של הנשיא מורסי. סביב מסגד אל-ארבעין התאספו לאחר התפילה עשרות שקראו: "מיליון שהידים צועדים לאל-אקצה, מורסי המשך, אנחנו מאחוריך. התגובה הכבירה ביותר ביחס למרצח היא לתת לעזה נשק".

 

לעומת זאת דיווח העיתון "אל-יום א-סאבע" על הפגנה מפתיעה ברחוב מוחמד מחמוד בקהיר, שארגנו עשרות בני אדם המתנגדים להחלטתו של נשיא מצרים להחזיר את השגריר המצרי מישראל. לדבריהם, ההחלטה הזו תביא את מצרים למלחמה שהיא לא תוכל לשאת בה. אותה הפגנה, כך דווח, עוררה את זעמם של המשתתפים בהפגנות בקהיר נגד ההסלמה בעזה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מורסי. מאיים
צילום: AFP
פוטין: התקשר לחזק
צילום: AP
מומלצים