שתף קטע נבחר

10 טעויות נפוצות שקורות בהליך גירושים

אנשים רבים משלמים מחיר יקר על שגיאות בהתנהלותם בהליך הגירושים, שגיאות הנובעות מחוסר מידע מהימן בנושא. אולי הטור הזה יעזור להם להקדים תרופה למכה

"גירושים אינו הליך שחושבים עליו, קל וחומר מתכננים אותו ביום הכלולות. משכך, לרובנו חסר מידע חיוני באשר לאופן שבו עלינו להתמודד עם פירוק החבילה, שלא לומר כאשר מעורבים ילדים בסיפור. עובדה זו מהווה כר פורה לביצוע שגיאות, לעיתים בעלות השלכות הרסניות ובלתי הפיכות, על חיי העוברים חוויה קשה ונפוצה זו. אומרים שהכי טוב ללמוד מטעויות, ועל כן קיבצתי עבורכם 10 טעויות נפוצות שמבצעים בני זוג רבים בזמן הליך הגירושים.

 

1. לא למהר להתגרש

לפני שמעבירים את רעיון הגירושים מהשלב התיאורטי לשלב המעשי, שאלו את עצמכם: האם זו ההחלטה הנכונה ובאמת אנו מעוניינים להתגרש? גירושים הנו צעד דרסטי ובעל השלכות לא פשוטות. לכן, בשלב ראשון כדאי לשקול אופציות כגון: גישור, טיפול זוגי או דרכים אחרות לשקם את היחסים בטרם מגיעים לבית המשפט.

 

2. לא לפנות לחסרי מומחיות

כאמור, תחום הגירושים הנו רחב ומגוון ביותר, לכן מומלץ להתייעץ עם מומחים בתחום ספציפי זה. חשוב לזכור כי בעל מקצוע מומחה המלווה את לקוחו בהליך הגירושים, עשוי במקרים רבים להוות את ההבדל שבין ניצחון בתיק לתבוסה בעלת השלכות כספיות. אגב, על הצד שלא פנה למומחה עלול לחוות גם השלכות רגשיות. זכרו - יש הבדל בין המומחים השונים, הכירו את השוק.

 

3. לא לערב את הילדים בסכסוך

בזמן משבר גירושים, הילדים המשותפים נאלצים לשלם את המחיר הקשה ביותר. למרבה הצער, ישנם הורים המערבים את ילדיהם בסכסוך עם בן הזוג, משמיצים אותו בפניהם, או גרוע מכך - משתמשים בהם כחיילים במלחמה בצד השני. אותם ילדים אשר גם ככה נפגעים מעצם פרידת הוריהם, ניזוקים שבעתיים כאשר מערבים אותם בענייני הסכסוך, אשר הם אינם בנויים ואמורים להתמודד עמו. לכן, בשום פנים ואופן אין לערב את הילדים בסכסוך, מה גם שהנכם עלולים לשלם על כך מחיר בבית המשפט, שאינו רואה תופעה זו בעין יפה.

 

אל תערבו את הילדים ואל תסיתו אותם אחד כלפי השני (צילום: shutterstock  ) (צילום: shutterstock  )
אל תערבו את הילדים ואל תסיתו אותם אחד כלפי השני(צילום: shutterstock )

 

4. לא להתכתש בכל מחיר

במידה שהדבר אפשרי, יש לשאוף להגיע לפשרה או גירושים בהסכמה, ולא להיגרר לנקמנות גרידא. זאת משום שממילא לרוב, בסופו של יום, תאלצו לוותר על חלק מדרישותיכם ולא תיוותרו כשכל תאוותכם בידכם. לכן, מומלץ באמצעות עורכי הדין או המגשרים שלקחתם, לגבש הסכם גירושים. הסכם כזה עשוי לחסוך לכם זמן יקר, עוגמת נפש והוצאת כספים ללא צורך, המועברים לעורכי הדין במקום שיישארו אצלכם.

 

5. לא לפרסם

להתנהלות חשאית בהליך הגירושים חשיבות משמעותית ביותר. לפיכך במידה שהחלטתם להתגרש, לא מומלץ לספר זאת לבן הזוג, בטרם קבלת ייעוץ מבעל מקצוע מומחה. פרסום שכזה עלול לשמש את הצד השני לנקיטת פעולות וטקטיקות משפטיות נגדכם, כגון הברחת נכסים, הקדמת הגשת התביעה בערכאה המשפטית הנוחה לו, או לטמון לכם מלכודות גירושים שונות.

 

6. לא להקשיב לעצות "אחד שיודע"

בזמן גירושים כולם הופכים ליועצים "מומחים", וחשוב לזכור שתחום הגירושים הנו מיוחד, רחב ובעל הבדלים בין מקרה אחד למשנהו. לכן עם כל הכבוד לאנשים סביבכם, שאולי באמת מעוניינים לעזור, ביצוע פעולה עקב עצה של "מביני דבר", קל וחומר שאינם בעלי מקצוע, עלולה לגרום לכם נזק חמור.

 

7. לא להשתמש באלימות

תופעת האלימות במשפחה הנה קשה, מוכרת וידועה. לעיתים ישנם מקרים שבלהט סכסוך הגירושים, משתמש בן הזוג באלימות פיזית כנגד הצד השני. לא אחת נעשה שימוש אף באלימות מילולית ו/או כלכלית בזמן המשבר, קרי השתלטות על הנכסים המשותפים בדרכים לא כשרות. נקיטת אלימות בכל אחת מהצורות הללו, מעבר להיותה התנהגות מגונה, עלולה לסבך את בן הזוג האלים, אף בכל הנוגע להליך הגירושים המשפטי.

 

בנוסף, אלימות עלולה לטמון בחובה השלכות פוטנציאליות קשות כגון סנקציות פליליות כנגד הנוקט בה. יש לציין שלאור העובדה שלנושא האלימות במשפחה מודעות גבוהה, מעודד הדבר הגשת תלונות במשטרה כנגד הצד האלים. אולם, למרבה הצער לעיתים מוגשות אף תלונות שווא על ידי בני זוג, המנצלים את המצב העגום ורוכבים על הגל.

 

חבר'ה, אתם מתגרשים והכול, אבל למה באלימות? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חבר'ה, אתם מתגרשים והכול, אבל למה באלימות?(צילום: shutterstock)

 

8. לא "להירדם בשמירה"

הליך גירושים מתנהל לעיתים כשדה קרב לכל דבר, ובמלחמה כמו במלחמה, חייבים לשמור על ערנות. לכן אתם המתגרשים, פקחו עיניים והיזהרו מפעולות שהצד השני עלול לנקוט ועלולות לפגוע בכם, כגון חוקרים פרטיים, מדובבות יפיפיות ומפתות, הברחת נכסים ועוד מלכודות גירושים ודרכי אסטרטגיות שונות.

 

9. לא לסמוך על צדקת הדרך

גם אם הצד השני אשם לחלוטין בכל הנוגע לסכסוך הגירושים אליו נקלעתם, והצדק והאמת לצדכם, הנכם עלולים בכל זאת להפסיד בהליך המשפטי. זאת מאחר שבית המשפט פוסק על סמך האמת המשפטית שהוכחה בפניו, באמצעות ראיות. הפתרון הנו לאסוף כמה שיותר ראיות, כלומר מידע, מסמכים וכל הוכחה שינחה אתכם עוה"ד המטפל בכם. כך שברגע האמת, תוכלו להציגם בפני בית המשפט ולהראות לו את התמונה הברורה ככל שניתן, של מצב העניינים הנטען על ידכם.

 

10. לא לסמוך על "גוגל"

עם כל הכבוד לרשת האינטרנט המשמשת מקור מידע רב וחשוב, אין לבצע פעולות משפטיות הנוגעות למקרים כה משמעותיים כגון גירושים, בהסתמך על מידע שנמצא באינטרנט, כולל שורות אלו עצמן, שכן מידע המצוי ברשת, אף במידה ונכתב על ידי מומחה, לרוב לא מלא ואינו מחליף בשום פנים ואופן את הגורם המקצועי האנושי המוסמך בעל שיקול דעת, היודע כיצד להתמודד עם תחום ייחודי זה. במידה שאתם מעוניינים להרחיב את ידיעותיכם במידע משלים, מומלץ לפנות למקורות רציניים כגון הספרות המקצועית והפסיקה.

 

 

לסיכום, במידה שנקלעתם למשבר גירושים, החדשות הטובות הן שניתן לעבור אותו בשלום, אך כדאי להתמודד עמו נכון. זכרו, שגיאות שתבצעו עלולות לפגוע לא רק בכם אלא אף בילדיכם. לכן, השתדלו להתנהל במשבר באופן תבוני וענייני כמה שניתן, כדי שתוכלו להמשיך את חייכם ולצאת לדרך חדשה וטובה יותר.

 

בהצלחה!

 

לכל הכתבות והעדכונים - כנסו לעמוד הפייסבוק של ערוץ יחסים

 

 

עו"ד יצחק-ארז קרט הינו עורך דין גירושים ומומחה לדיני משפחה וירושה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ההליך הזה ארוך ויקר, נסו להמנע מטעויות
צילום: shutterstock
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים