שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז

יש הפסקת אש - בקולומביה. כותרות היום מהעולם

בעוד ישראל וחמאס מנהלות מו"מ לסיום האלימות, נפתחו בקובה שיחות שלום בין מחתרת FARC לממשלת קולומביה. ynet ממשיך להביא בפניכם את סיכום אירועי היום בעולם - מביקורו ההיסטורי של אובמה במיאנמר ועד למעקב אחרי הבת של סטלין

 ירי הרקטות לעבר יישובי ישראל נמשך, צה"ל עדיין משמיד מטרות בעזה במסגרת מבצע "עמוד ענן" והפסקת אש עדיין לא הושגה. העימות המזוין בין ישראל לבין תנועת חמאס נכנס היום (יום ג') ליומו השביעי ו-ynet ממשיך להביא בפניכם כמה מהחדשות המרכזיות בעולם ביממה האחרונה.

 

מבצע עמוד ענן - כל העדכונים

 

אובמה בביקור היסטורי במיאנמר: "אתם יוצאים למסע"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה חתם את מסעו האסייתי בביקור היסטורי במיאנמר - ביקור ראשון של נשיא אמריקני במדינה המבודדת. אובמה, שנחת במדינה ביחד עם מזכירת המדינה הילרי קלינטון, דיבר בפני מאות סטודנטים, גורמי ממשל וגנרלים לשעבר על חשיבות החירות.

 

רק לאחרונה התחילה מיאנמר להיפתח לעולם ולהחיל רפורמות דמוקרטיות, בעידודה של וושינגטון, ואובמה שיבח אותה על המסלול שבו היא צועדת: "אתם יוצאים למסע שיש לו פוטנציאל לעורר השראה בקרב אנשים רבים". ביקורו של אובמה נמשך 6 שעות ובמהלכו הוא נפגש עם מנהיגת האופוזיציה וכלת פרס נובל לשלום אונג סן סו צ'י ועם נשיא מיאנמר תיין סיין.

 

ביקור ראשון של נשיא אמריקני במדינה המבודדת. אובמה וקלינטון במיאנמר (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ביקור ראשון של נשיא אמריקני במדינה המבודדת. אובמה וקלינטון במיאנמר(צילום: EPA)

אובמה ועמיתו ממיאנמר תיין סיין (צילום: EPA) (צילום: EPA)
אובמה ועמיתו ממיאנמר תיין סיין(צילום: EPA)

קרובים קרובים. אובמה ומנהיגת האופוזיציה וכלת פרס נובל לשלום סו צ'י (צילום: AFP) (צילום: AFP)
קרובים קרובים. אובמה ומנהיגת האופוזיציה וכלת פרס נובל לשלום סו צ'י(צילום: AFP)

סו צ'י וקלינטון מאזינות לנאומו של אובמה (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
סו צ'י וקלינטון מאזינות לנאומו של אובמה(צילום: gettyimages)

 

לא כולם בעולם ראו בעין יפה את ביקורו של אובמה במיאנמר. כמה ארגוני זכויות אדם מתחו ביקורת על הנשיא האמריקני וטענו כי בביקורו הוא העניק פרס למדינה שעדיין מחזיקה אסירים פוליטים בכלא ולא מסוגלת למנוע את האלימות האתנית.

  

חורף מזרח תיכוני: סכנת חיים לילדים פליטים סורים

ארגון הצדקה הבינלאומי "להציל את הילדים" הזהיר כי 200 אלף ילדים פליטים סורים נמצאים בסכנת חיים בגלל הטמפרטורות הנמוכות שצפויות בעונת החורף. כך דיווחה רשת BBC. יותר משני מיליון בני אדם ערקו מסוריה מאז פרוץ ההתקוממות העממית נגד משטרו של בשאר אסד במרס 2011 ומצאו מקלט במדינות שכנות - ירדן, לבנון, עיראק וטורקיה.

 

ילדים בלי מקלט ראוי עלולים לקפוא מקור. פליטים סורים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ילדים בלי מקלט ראוי עלולים לקפוא מקור. פליטים סורים(צילום: EPA)

מרבית הפליטים הסורים מצאו מקלט בטורקיה, ירדן, עיראק ולבנון (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מרבית הפליטים הסורים מצאו מקלט בטורקיה, ירדן, עיראק ולבנון(צילום: רויטרס)

 

לטענת קרן הצדקה הבינלאומית, ילדים פליטים רבים חיים ללא מחסה וביגוד הולמים ועשויים שלא לשרוד את התנאים הקשים. הקרן קראה לסייע לילדים הסורים שנמלטו מארצם ובכלל לאוכלוסיות החלשות, בהן זקנים וחולים.

 

יש הפסקת אש - בקולומביה

ארגון המורדים המרכזי בקולומביה FARC הודיע על הפסקת אש בטרם החל בשיחות שלום עם ממשלת קולומביה בבירת קובה, הוואנה. איוון מרקס, הנושא ונותן הראשי של FARC, אמר כי "הכוחות המזוינים המהפכניים של קולומביה" יחדלו את כל הפעולות הצבאיות ופעולות החבלה נגד הממשלה ורכוש פרטי החל מחצות הליל ועד 20 בינואר. מרקס אמר כי הצעד "נועד לחזק את האווירה של הבנת הצורך של כל הצדדים לפתוח בדיאלוג".

 

"מה שהם הכריזו מציב את המורדים בחוד החנית וזה מאוד מאוד חשוב", אמר פיידד קורדובה, סנאטור קולומביאני לשעבר שבעבר הוביל את המאמצים להשיג שלום ונשא ונתן לשחרור בני ערובה שהוחזקו על ידי המורדים.

 

נציגי FARC לשיחות השלום. במרכז: איוון מרקס, ראש צוות המו"מ של המורדים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
נציגי FARC לשיחות השלום. במרכז: איוון מרקס, ראש צוות המו"מ של המורדים(צילום: AFP)

 

החטופה המפורסמת ביותר של FARC. אינגריד בטאנקור לאחר שחרורה (צילום: AP) (צילום: AP)
החטופה המפורסמת ביותר של FARC. אינגריד בטאנקור לאחר שחרורה(צילום: AP)

 

בחמש השנים האחרונות איבדה המחתרת הקולומביאנית בכירים רבים, בעקבות החרפת המאבק הממשלתי במורדים. עם כניסתו לתפקיד, הבטיח הנשיא חואן סנטוס להמשיך בקו הנוקשה נגד כוחות הגרילה.

 

ארגון המורדים המרקסיסטי, שנטען כי הוא מממן את פעילותו בעיקר מגידול וסחר בקוקאין, החזיק לאורך השנים במאות חטופים. ב-2008 שוחררה אחרי שש שנים בשבי, ארבעה מטיילים ישראלים ששוחררו אחרי 101 ימים בשבי. 

 

מנהיג סין החדש נגד השחיתות

מנהיג סין הנכנס שי ג'ינפינג הזהיר כי השחיתות היא נגע שיכול להביא להפלת של המפלגה הקומוניסטית השלטת במדינה. עם זאת, הוא לא הציע שום הצעות חדשות ספציפיות לעצור את השחיתות, שבעיקר נפוצה בצמרת השלטון.

 

יציג את נגע השחיתות בראש סדר העדיפויות שלו? שי ג'ינפינג (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
יציג את נגע השחיתות בראש סדר העדיפויות שלו? שי ג'ינפינג(צילום: gettyimages)

 

נאום סוף השבוע של שי דווח על ידי סוכנות הידיעות "שינחואה". הוא סיפר ל-25 חברי הפוליטביורו שהמפלגה הקומוניסטית חייבת לעמוד על המשמר נגד שחיתות וציין כי במדינות אחרות היא גרמה בשנים האחרונות לתסיסה חברתית ולנפילה של ממשלות. "העובדות הרבות מספרות לנו שאם הבעיה של שחיתות הופכת יותר ויותר קשה, היא תוביל להריסת המפלגה והמדינה", צוטט שי אומר בנאום שממנו אולי ניתן ללמוד על סדרי העדיפויות של המשטר הבא בסין.

 

שפת הדיבור של שי הייתה ישירה באופן לא רגיל למנהיג עליון בסין, מה שמצביע על חומרת הבעיה שאליה הוא התייחס. אולם, בנאומו לא הוצגו כאמור שום אינדיקציות לגבי האופן שבו המפלגה תפקח על עצמה בצורה טובה יותר.

 

מהומות אתניות: קניה בוערת

משטרת קניה ירתה כדורים וגז מדמיע במרכז העיר ניירובי בניסיון לעצור מתפרעים לתקוף סומלים אתנים יום לאחר שמטען נפץ מאולתר התפוצץ באוטובוס וגרם למותם של תשעה בני אדם. המהומות האחרונות בקניה חושפות את המתיחות הגוברת בין הקהילה הגדולה למדי ממוצא סומלי לבין קנייתים מקומיים. מתיחות זאת באה לידי ביטוי, בין היתר, בשורה של השלכות רימונים ופיצוץ מטעני נפץ ברחבי המדינה, כולל בכנסיות.

 

9 הרוגים בפיצוץ מטען נפץ מאולתר באוטובוס. ניירובי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
9 הרוגים בפיצוץ מטען נפץ מאולתר באוטובוס. ניירובי(צילום: AFP)

המתפרעים ביקשו לפגוע בתושבים ממוצא סומלי (צילום: EPA) (צילום: EPA)
המתפרעים ביקשו לפגוע בתושבים ממוצא סומלי(צילום: EPA)

אחד הפצועים במהומות (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אחד הפצועים במהומות(צילום: AFP)

המשטרה ירתה כדורים וגז מדמיע לעבר מתפרעים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
המשטרה ירתה כדורים וגז מדמיע לעבר מתפרעים(צילום: EPA)

 

מקור המתיחות הנוכחית הוא באוקטובר 2011, אז שלחה קניה כוחות צבא לתוך סומליה כדי להילחם בארגון הטרור האיסלאמי "אל-שבאב". לאחר הפלישה הקנייתית איים "אל-שבאב" בהתקפות בקנה מידה גדול ביותר בשטח קניה ומאז רק הלכו וגדלו תקיפות נגד האוכלוסייה המקומית.

 

"הפיגוע באוטובוס הוא ברברי ולא-איסלאמי ואינו מייצג את המוסלמים", אמר שייח מוחמד שאקול, דובר של ארגון המנהיגים המוסלמים בקניה על האירוע שבו נהרגו תשעה בני אדם.

 

בתו של סטלין ערקה, ה-FBI עקב אחריה

מסמכים מסווגים שנחשפו היום מראים כי הבולשת הפדרלית (FBI) עקבה אחר בתו של הרודן הסובייטי יוזף סטלין, אחרי שזו ערקה מברית המועצות לארה"ב בשנת 1967. על פי המסמכים, ב-FBI רצו לבחון כיצד תשפיע על היחסים הבינלאומיים עריקתה של סבטלנה אלילויבה, שהחליפה את שמה ללנה פטרס.

 

גרמה לגל עריקות מבריה"מ? סטלין ובתו סבטלנה ()
גרמה לגל עריקות מבריה"מ? סטלין ובתו סבטלנה

 

באחד המסמכים, שנכתב ב-28 באפריל 1967, תועדה שיחה עם מקור חשאי שאמר שלעריקתה של פטרס תהיה "השפעה עמוקה" על כל מי שחושב לנסות לעזוב את ברית המועצות.

 

פטרס מתה בביתה בוויסקונסין בשנה שעברה בגיל 85 לאחר מאבק במחלת הסרטן במעי הגס. עריקתה למערב ב-1967, שלדבריה הונעה בחלקה מהטיפול העלוב של הרשויות הסובייטיות בבעלה החולה בריג'ש סינג, גרמה לסערה בינלאומית והעניקה לארה"ב הישג יח"צני גדול.

 

"אנשים אומרים 'הבת של סטלין, הבת של סטלין', כאילו שאני אמורה ללכת עם רובה ולירות באמריקנים. או שהם אומרים 'לא, היא באה לכאן. היא אזרחית אמריקנית'", תיארה פטרס בראיון ב-2007 את אחד ממשברי הזהות שחוותה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אובמה וסו צ'י
צילום: AFP
יותר מ-2 מיליון בני אדם ברחו מסוריה. אסד
צילום: רויטרס
מומלצים