שתף קטע נבחר

בחירות בקטלוניה: מכה לנשיא התומך בעצמאות

המפלגות התומכות בהיפרדות מספרד זכו בכ-60% מהמושבים בפרלמנט. מפלגת השלטון הצטמקה, ושאיפתה לקדם משאל עם לגבי עצמאות עלולה להסתיים במפח נפש, מאחר שדרוש רוב של שני שלישים. תושב המחוז: "להקים מדינה זה יקר מדי"

רוב תושבי מחוז קטלוניה נתנו אתמול (א') את קולותיהם למפלגות התומכות בהתנתקות החבל מספרד והכרזה על עצמאות. מספירת תוצאות עולה כי ארבע המפלגות הגדולות המתנגדות לשלטון הספרדי זכו בכ-60 אחוז מהקולות. ואולם תקוותם לקדם משאל-עם בנוגע לעצמאות עלולה להעלות חרס, שכן דרוש רוב של שני שלישים לצעד זה.

  

 

מפלגת השלטון במחוז "ליכוד ואחדות" זכתה לפי המדגמים ב-50 מתוך 135 המושבים בפרלמנט החבל. עבור המפלגה התומכת בהתנתקות וכן מנהיגה, נשיא המחוז הנוכחי ארתור מאס, מדובר במכה, נוכח 62 המושבים הנוכחיים של המפלגה בפרלמנט היוצא. כמו כן, הדבר עלול להקשות על מאס להקים קואליציה.

   

הנשיא מאס במסיבת עיתונאים לאחר ההצבעה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הנשיא מאס במסיבת עיתונאים לאחר ההצבעה(צילום: AFP)

 

הפגנה למען עצמאות קטלוניה, בספטמבר האחרון (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הפגנה למען עצמאות קטלוניה, בספטמבר האחרון(צילום: EPA)

 

הכוכבת הגדולה של הבחירות במחוז הייתה מפלגת השמאל הבדלנית (ERC), שהפכה למפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט עם 21 מושבים. מאחר שגם היא דוגלת בהיפרדות מספרד, היא צפויה להצטרף לקואליציה בראשות מאס ו"ליכוד ואחדות". אליהן צפויות להצטרף שתי מפלגות קטנות נוספות שתומכות בעצמאות ושזכו ב-16 מושבים בפרלמנט.

 

"אנחנו לא בדלנים. אנחנו רוצים להישאר חלק מספרד", אמר פרנסיסקו פלאו, מהנדס בן 69, לגבי התנגדותו למאס ולדוגלים בעצמאות. "אנחנו כאן

כדי להגן על המצב הקיים", ציין פלאו והוסיף כי הוא מתנגד להקמת מדינה חדשה, מפני ש"זה יהיה יקר מדי".

 

אוכלוסיית קטלוניה מונה מעל שבעה מיליון בני אדם, והמדגם התבסס על 30 אלף מצביעים ב-200 קלפיות ברחבי המחוז.

 

הסיבות שבגינן מבקשים הקטלונים עצמאות מגוונות: כלכליות, תרבותיות ולאומיות. כך למשל, המחוז משלם יותר מסים מכפי שהוא מקבל בחזרה מהממשלה הספרדית. בנוסף, טוענים בקטלוניה, התשתיות של המחוז הוזנחו על ידי הממשלה המרכזית במדריד. וכמובן, עצמאות תבטיח את הישרדותה של השפה הקטלנית.

 

עוד חדשות מהעולם ב-ynet:

 

הנשיא מאס הבטיח במהלך הקמפיין כי אם יזכה בכהונה נוספת הוא יקיים תוך זמן קצר משאל עם על עצמאות המחוז חרף התנגדות השלטון במדריד. אולם משמעות הדבר היא שקטלוניה - אזור שהתפרסם בסחר הענף שלו - עשוי למצוא את עצמו מחוץ לאיחוד האירופי, דבר שיקשה עליו לעשות עסקים עם שותפי הסחר החשובים ביותר שלו. גורמים באיחוד האירופי אמרו לאחרונה שקטלוניה עצמאית תעמוד בפני אותם תנאי קבלה זהים לאלה של כל מדינה מועמדת אחרת לגוש.

 

סקר שפורסם החודש בעיתון הספרדי "אל פאיס" הראה שבעוד מחצית מהקטלונים תומכים בעצמאות, המספר צונח ל-37 אחוזי תמיכה בעצמאות אם המשמעות שלה הוא להיות מחוץ לאיחוד האירופי.

 

תנאי הצטרפות קשים אינם הדבר היחיד האפשרי שעומד בדרכה של קטלוניה לאיחוד האירופי. אמנת האיחוד קובעת כי כל מדינה מבין 27 החברות יכולה

להטיל וטו על הצטרפות של מדינה מועמדת ולכן ספרד נקמנית עשויה למנוע את כניסת קטלוניה.

 

מומחים למשפט האירופי אינם בטוחים לגבי כמה מהר תוכל קטלוניה עצמאית להצטרף לאיחוד האירופי. ניקולס זמברנה, פרופ' למשפט בינלאומי באוניברסיטת נווארה, פסימי. "ספרד תהיה בעמדה טובה למנוע מקטלוניה לשוב לאיחוד האירופי", הוא אמר. הרעיון של מדינה קטלונית צעירה שנותרת מחוץ לאיחוד האירופי גורמת לחלק מתומכי העצמאות למחשבות שניות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קטלוניה מצביעה על עתידה
צילום: AP
מומלצים