שתף קטע נבחר

מה גרם לביזיון של הפריימריז בליכוד?

בחברת "אמן יועצים" תלו את האשמה בכישלון המהדהד של מערכת המחשוב בפעולתם של האקרים, אולם גורמים מקצועיים העידו כי התוכנה מעולם לא הופעלה בזמן אמת בכאלו עומסים, והסבירו: "לא סביר שמדובר במתקפת סייבר"

עדיין לא ברור ממה נבעה התקלה שחירבה את יום הפריימריז החגיגי של הליכוד אתמול (יום א'), וסימני השאלה סביב מידת המקצועיות והרצינות שליוו את ההליך רק מתרבים: האם מדובר בהיערכות לוקה בחסר בפרק זמן קצר מהרצוי וכפי המסתמן ללא הרצה מלאה של מערכת המחשוב בפרויקט הגדול מסוגו שנערך אי פעם בישראל, או בפעולת חבלה של גורמים חיצוניים?

 

בחירות 2013 - כל העדכונים בחדשות ynet

 

החברה העיקרית שהייתה אחראית על מחשוב פרויקט הפריימריז של הליכוד היא "אמן יועצים" מקבוצת "אמנת". החברה נחשבת וותיקה, אמינה ורצינית בתחום המחשוב, וכבר ביצעה בעבר פרויקטים רבים ומוצלחים. לא זכורות פרשות דומות בעברה. צביקה רז, סמנכ"ל בחברה, טען בשיחה עם "ידיעות אחרונות" כי בחברה חושדים שמתקפת סייבר היא שגרמה לשיבושים במהלך היום.

 

תקלה ביום הגורלי  (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תקלה ביום הגורלי (צילום: מוטי קמחי)
 

אך גורמים בכירים בענף הביעו תמיהה נוכח טענה זו. לדברי אחד הגורמים, "אמנם יכול להיות להאקרים אינטרס לבצע התקפה בעיתוי כזה, אך יש כלים רבים ואמינים שיודעים להגן על המערכות. צריך רק לחשוב על זה מראש". גורם הבקי בפרטי הפרשה הסביר כי הפריימריז נערכו על גבי רשת פנימית ולכן לא סביר כי מדובר במתקפת סייבר. לדבריו, דווקא סביר יותר כי תקלת תקשורת בין עמדות ההצבעה לבין השרת המרכזי וכן בעיית תוכנה הן שגרמו לכשל.

 

התקלות, לדברי הגורם, נבעו מהיערכות לקויה לפרויקט. "אמן יועצים" זכתה במכרז של הליכוד לאחר שנתנה את ההצעה הזולה מבין שתי חברות, בהפרש של 2־3 מיליון שקל. אך העבודה החלה רק לפני כמה שבועות, פרק זמן לא מספיק עבור פרויקט כזה. "חלק מהבדיקות נעשו ממש בדקה ה־90", טען. ב"אמן יועצים" מנגד, מסרו כי החברה ביצעה בדיקות רבות ופיילוטים מוצלחים לפני הפריימריז.

 

"אמן יועצים" השתמשה בתוכנה שפיתחה חברת "יאיא–סופט". ככל הנראה, המערכת הזו לא נוסתה בעבר מעולם בפרויקט בסדר גודל כמו זה של הליכוד, שנחשב לגדול מסוגו עד היום בישראל: במהלך יום הבחירות הופעלו כ־1,300 תחנות קצה ביותר מ־130 אתרים שונים. המערכת צריכה להעביר כמויות נתונים גדולות בכל רגע מכל התחנות לשרת המרכזי, עומס רב לכל הדעות.

 

גלעד רבינוביץ', בעלים ומנכ"ל של החברה לייעוץ אסטרטגי ITstrategy, היה בעבר מנכ"ל בתי תוכנה מהגדולים בשוק. לדבריו, "הבעיה המרכזית בפרויקטים כאלה היא שיש תחרות במכרז בין כמה חברות, והלקוח לוחץ על הספק להוריד מחיר. הספק רוצה את הפרויקט אבל רוצה להרוויח". להערכתו, הורדת המחירים מביאה לחיסכון שגורם בסופו של דבר לתקלות. "צריך להיות גיבוי של קווי תקשורת ושרתים, לבצע בדיקות עומסים. אין אפשרות לאלתורים. אלה דברים שחייבים להיעשות מראש", אמר. "התקלות נובעות מהתפשרויות. זה אופייני לפרויקטי מחשוב. אבל בפרויקט בחירות זה קריטי במיוחד, כי ברגע שמשהו קטן משתבש מדובר בקטסטרופה. אין זמן לתקן את התקלה. כל בעיה קטנה הופכת לכישלון".   

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פריימריז בסימן קריסה
צילום: חגי אהרון
קלפי הליכוד בגני התערוכה
צילום: מוטי קמחי
חמ"ל מאולתר בגני התערוכה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים