שתף קטע נבחר

נתקעת בשבת? אל תהיה צדיק, תהיה צודק

הנעדרת חששה להתקשר לקרוביה כדי שלא לחלל שבת. האם מותר היה לה לטלפן? לא רק שמותר, אפילו חובה - וגם בעיצומה של השבת. מי שרוצה להדר, שייצא בזמן - או יתקשר ב"שינוי"

בחורה שומרת מצוות טעתה בדרכה לשבות בבית החתן המיועד. השמש נטתה לשקוע, והשבת תפסה אותה בדרך למחוז חפצה. היא נקלעה איכשהו לאשדוד, הרחק מיעדה המתוכנן, ומצאה מקלט-שבת מכובד בבית משפחה דתית שאירחה אותה בשמחה.

 

 >> כנסו לפייסבוק שלנו - ותתעדכנו בכל מה שמעניין בעולם היהודי <<

 

 

אלא שהסיפור השגרתי, לכאורה, הפך לדרמה של ממש לאחר שהכלה האובדת לא התקשרה להודיע למשפחתה על קורותיה. משבוששה להגיע לבית חתנה, החלו אחריה חיפושים. והתוצאה: חילול שבת רבתי נגרם הן על ידי המשפחה, הן על ידי משטרת ישראל - והן על ידי חברת התקשורת הסלולארית שניסו לאתרה. רק לאחר ההבדלה במוצאי השבת, נפתרה התעלומה, וכולם נשמו לרווחה.

 

האם מותר היה לטלפן בשבת בסיטואציה כזו? לא רק שמותר, אפילו חובה - וגם בעיצומה של השבת. כנגד האיסור הכרוך בשיחת טלפון מצידה, שהוא "מדרבנן" בלבד - ניצב חילול שבת רבתי, חלקו "מדאורייתא" (בעיקר נסיעות ורישומים). כל בר וברת דעת צריכים להביא בחשבון ההלכתי גם את ההשלכות הסביבתיות מעשייתו או מהימנעותו.

 

רוצים להדר? טלפנו ב"שינוי"

נתקעת בשבת? במקרה שלפנינו יש היתר לטלפן ולדווח במשפט קצר ומרגיע. ומי שמחפשים "להדר" - יעשו זאת ב"שינוי", על ידי לחיצת המקשים לא ישירות באצבע, אלא באמצעות חפץ כלשהו, כמו מקלון או כפית וכדומה. אמנם אין היתר הלכתי גורף לעבור על איסור דרבנן כדי "להציל" מישהו מאיסור דאורייתא, אך בנסיבות המקרה יש לקחת בחשבון גם את החשש הפסיכולוגי ל"טירוף הדעת" של המשפחה, וכמובן את ביטול "עונג השבת" והפיכתה למצוקה נפשית ולדאבון לב.

 

כבר אמר קהלת (המיוחס לשלמה המלך) "אל תהי צדיק הרבה", והוא הרי נחשב לחכם מכל אדם.

בוודאי שאין היתר להיות "צדיק" על חשבון אחרים, כמו במקרה שלפנינו.

 

ואם כבר שומרים שבת כהלכתה - יש לשאוב השראה פרקטית מהלכה נוספת, שלפיה "אין מפליגין בספינה שלושה ימים לפני שבת", ולדעות רבות הטעם הוא שמא ייקלע לחילול שבת. משפחות שומרות שבת מכירות היטב את הסיטואציה של הדלקת נרות תוך ציפייה דרוכה לאורחים "התקועים בפקק", או "יצאו באיחור", או ה"ג'י-פי-אס סובב אותנו בעקלתון" וכדומה. זו ההזדמנות לחזק הלכה זו - יש בה גם כיבוד השבת, גם התחשבות חברתית וגם הסרה של מעמסת יתר מכוחות הביטחון.

 

  • הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון "צומת"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דרמה סביב שיחת טלפון. נעמה איצקוביץ'
הרב ישראל רוזן
מומלצים