שתף קטע נבחר

גם אחרי הגירושין אמא נשארת אמא, ואבא - אבא

"הורים, אב ואם, צריכים להיות שותפים מלאים בגידול ילדיהם הן בזמן שהם נשואים והן לאחר הגירושין. מחובתה של המדינה לקדם ולעודד שותפות זו, שכן לכל ילד זכות בסיסית לקשר רציף, עקבי ומשמעותי עם שני הוריו". גיא רוה ורותי דניאל מייסדי עמותת "הורות משותפת = טובת הילד" מביעים דעה

עמותת "הורות משותפת = טובת הילד" הוקמה על ידי אמהות ואבות כאחד, מתוך כוונה לדאוג לילדים שלנו, ילדים להורים שחיים בנפרד, ילדים שחוו פרידה קלה או קשה, חולקים את חייהם בין שני בתים, שתי סביבות חיים, שתי משפחות חדשות.

 

הורים, אב ואם, צריכים להיות שותפים מלאים בגידול ילדיהם הן בזמן שהם נשואים והן לאחר הגירושין. מחובתה של המדינה לקדם ולעודד שותפות זו, שכן לכל ילד זכות בסיסית לקשר רציף, עקבי ומשמעותי עם שני הוריו. שני ההורים צריכים להיות מעורבים בחיי ילדם וחובתם לקיים ולעמוד באחריותם ההורית כלפיו.

 

מטרת העמותה היא לקדם שינוי חברתי, שינוי שיביא לחלוקת האחריות ההורית בין ההורים לאחר גירושיהם כך שכל אחד מהם יהיה שותף משמעותי בכל תחום הקשור לגידול ילדיהם. מחקרים הוכיחו שככל ששני ההורים נשארים פעילים ונוכחים בחיי הילד, כך התפתחותו בריאה ותקינה יותר מבחינה אקדמית, חברתית, ערך עצמי ותרומה לחברה.

 

כשלב ראשון למימוש חלוקת האחריות ההורית אנו פועלים להוריד את אותם חסמים המונעים מהורים גרושים, בעיקר אבות, לממש את זכותם וחובתם ההורית לילדיהם, ומטילים על ההורה האחר, בעיקר אמהות, עול ואחריות כבדים מדי.

 

פעילות העמותה היא בכל תחום הקשור לילדינו: משפטי, כלכלי, בריאות, חינוך ורווחה. הרעיונות מאחוריהם עומדת העמותה כוללים בין השאר את ביטול חוק חזקת הגיל הרך וקידום הגדרות הוריות שוות להורים.

 

חוק חזקת הגיל הרך הקובע שילדים עד גיל שש יהיו תמיד עם אמם במקרה של אי הסכמה בין ההורים פוגע באמהות מאחר ואינו מאפשר להן להרחיב את זהותן המגדרית מעבר לאחריותן כאמהות, באבות הוא פוגע בכך שהוא אינו מאפשר להם להרחיב את זהותם ההורית ולקחת חלק נרחב ומקיף יותר בגידול ילדיהם, והילדים הם הנפגעים העיקריים כי מהם הוא מונע את זכותם לשני הורים מתפקדים ופעילים בחייהם.

 

חשוב לעשות הפרדה מוחלטת בין הגדרת ההורים לבין חלוקת זמני ההורות. כיום נהוג ומצופה שכשקיימת הגדרה של משמורת משותפת, גם זמני ההורות שווים או קרובים לכך. אנו פועלים כדי לשנות תפיסה זו, המחברת בין נושאים השונים במהותם ללא כל הצדקה, ויש בה כדי להעצים את הקונפליקט בין ההורים.

 

"כשאין על מה להילחם, פשוט מפסיקים"

לטעמנו, ההגדרה ההורית של שני ההורים חייבת תמיד להיות שווה, בכל מקרה, וללא יוצא מן הכלל. אין זה נכון לתת להורה אחד עדיפות הגדרתית על פני ההורה האחר. גם לאחר הגירושין אמא נשארת אמא, ואבא - אבא.

 

להגדרה ההורית חשיבות עצומה משום שהיא משליכה על תפישת הילד את שני הוריו, על תפישת ההורים את עצמם ועל הדרך שבה החברה רואה כל אחד מהם כשלעצמו, וביחס לילד.

 

ויתור על מתן עדיפות הגדרתית לאחד ההורים יעלים את הסיבה לאחד המאבקים הכואבים ביותר לאחר גירושים. וכשאין על מה להילחם, פשוט מפסיקים לעשות זאת. מכאן קל יותר לשתף פעולה בעניינים הנוגעים לילד.

 

אנו מאמינים שהחלת מדיניות שכזאת תקדם שינוי חברתי, תקדם את מיצובם של שני ההורים כהורים שותפים, תפחית את התסכול וחוסר האונים של אבות רבים משלילת הגדרתם ההורית, ואת המקרים בהם אמהות משתמשות בילד ככלי ניגוח נגד האב, ותנחיל את ההכרה ששני ההורים חייבים לקבל כל החלטה מהותית יחדיו, נושא שלא מוכר לכלל הציבור ולכן בעייתי מאוד וגורם לסכסוכים לרוב.

 

תוכנית החלוקה:

חלוקת האחריות הכלכלית: שני ההורים יחדיו צריכים לשאת באחריות משותפת לילדיהם, טיפולית וכלכלית. סכום המזונות צריך להיקבע בהתאם לשני פרמטרים עיקריים: משכורות ההורים וחלוקת זמני השהות וזאת באמצעות נוסחה שקופה וברורה לכל, כפי שמומלץ בדו"ח ועדת שיפמן שפורסם לאחרונה. המטרה העיקרית בקביעת נוסחה שכזו היא להמעיט ככל הניתן את ההתמקחויות וההתדיינויות בנושא.

 

חלוקת זמני השהות: בחלק הארי של המקרים שני ההורים הם נורמטיביים וראויים לגדל את ילדם, לכן חלוקת הימים ביניהם צריכה להיות שוויונית או קרובה לכך. מנקודת מוצא זו (שהיא בעצם הפוכה לנקודת המוצא כיום, האומרת שהילד יהיה אצל אמו, ועל האב להסתפק ב"הסדרי ראייה") יש לבחון כל תא משפחתי, את מורכבותו ואת הצרכים של החברים בו, ובהתאם לכך לקבוע את חלוקת האחריות ההורית המתאימה, כולל חלוקת זמני השהות.

 

שינוי מונחים שגורים ומטבעות לשון:

קיימות מטבעות לשון שגורות והגדרות שהשימוש בהן אוטומטי. אנו פועלים ליצירת שפה חדשה.

  • המונח "הסדרי ראיה" מתאים לאסירים בכלא. ההמלצה שלנו היא ל"חלוקת זמני שהות".
  • המונח "ביקורים"- יוצר מציאות שגויה. ילד אינו מבקר את אביו אלא בא הביתה לאבא, והביתה "באים".
  • השימוש במילה "מחזירים" ביחס לאבות אינו ראוי. מחזירים משהו שאינו שייך לנו. מאחר ולילדים שני בתים, הרי שהאב אינו "מחזיר" את הילד לבית אימו, אלא מביא אותו או לוקח אותו אליה.
  • המושג "חד הורית" אינו מתאים למקרים של הורים גרושים, כשלילד שני הורים חיים.

 

מקבץ זה מצביע על יחס שונה כלפי כל אחד מההורים. מאחר ומילים יוצרות מציאות הרי שיש במונחים אלה כדי להשפיע מעצם השימוש בהם, בראש ובראשונה על הילד ועל יחסו לכל אחד מהוריו.

 

דואר רשמי לשני ההורים:

אנו פועלים לכך שכל מידע הנוגע לילדים, מכל הגופים, ישלח לשני הורי הילד באופן אוטומטי וכברירת מחדל, ללא צורך בדרישה מפורשת.

 

בריאות:

הבאנו לכך שכל אחד מההורים, נשואים או גרושים, יוכל לקבל כרטיס מגנטי עבור הילד, וסיסמת גישה לאתר הקופה בה הילד מבוטח, כדי שכל הורה בכל זמן נתון יוכל לדאוג וללוות את ילדו מבחינה בריאותית.

 

 

  • הכותבים גיא רוה ורותי דניאל מייסדי עמותת "הורות משותפת = טובת הילד ", פועלים לקידום חלוקת האחריות ההורית המשותפת בחקיקה ובחברה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
למנוע מצב בו הילדים הם הנפגעים העיקריים מהגירושים
צילום: shutterstock
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים