שתף קטע נבחר

עתירה חרדית: "הדרת נשים" בוועדת הבחירות

תנועה חרדית להגינות שלטונית פנתה ליו"ר ועדת הבחירות בטענות על הדרת נשים בוועדה: בין 37 חבריה מכהנות שתי נשים בלבד. היו"ר אליקים רובינשטיין הודה כי יש צדק בטענותיהם - אך מאוחר מדי לטפל בהן

ועדת הבחירות המרכזית דחתה את הבקשה לפסול את ש"ס ו"יהדות התורה" מהתמודדות בבחירות בגלל הדרת נשים מרשימותיהן – אך האם דווקא בה קיימת אפליה על בסיס מגדרי? "התנועה להגינות שלטונית" החרדית פנתה ליו"ר הוועדה, השופט אליקים רובינשטיין, בטענה כי בהרכבה הנוכחי היא "פגומה מיסודה" ו"איננה יכולה להתכנס ולמלא תפקידיה על פי דין", משום שבין 37 חבריה ישנן רק שתי נשים.

 

כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet

הסיפורים הכי חמים - בפייסבוק של ynet, וכל מה שיהודי - כאן

 

 

במכתב ששיגר לרובינשטיין, טען יו"ר התנועה, עו"ד מרדכי אייזנברג, כי "באופן מפתיע ותמוה, בהרכב ועדת הבחירות המרכזית, הממונה על ביצוע בחירות דמוקרטיות ושוויוניות לכנסת ישראל, נפל פגם (במבחן התוצאה) של הדרת נשים מייצוג יחסי, ואפלייתן לרעה".

 

לדבריו, שתי מפלגות בלבד מיוצגות בוועדה על ידי נשים - "העבודה" (אחת מתוך שני חברים) ו"העצמאות" (החברה היחידה), זאת בניגוד למצעיהן של מפלגות רבות, המעלים על נס את עקרון השוויון בין המינים - ולעתים אף מביעים תמיכה באפליה מתקנת לטובת הנשים.

 

"עינינו הרואות כי עסקינן בתת-ייצוג שורשי ויסודי", טוען עו"ד אייזנברג. "(הוא) אינו נובע מחריגה סטטיסטית מקרית, אלא נופל בגדריה של אפליה בוטה הנגועה באי חוקתיות, כמו גם בחריגה ממתחם הסבירות וחריגה מכללי המשפט הציבורי, אשר ללא ספק ועדת הבחירות לכנסת ה-19, כגוף סטטוטורי מנהלי ('גוף לווייני' בלשונו של השופט י.זמיר), כפופה לו".

 

ועדת הבחירות: צודקים, אך מאוחר מדי

ב"תנועה להגינות שלטונית" העירו כי אי הכללתן של נשים בייצוג הולם בין חברי הוועדה, סותר את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל, את עקרונות והוראות חוק שיווי זכויות האישה, את עקרונות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ואת הנורמות הקיימות כיום במדינת ישראל.

 

אייזנברג סיכם את פנייתו: "במצב עניינים זה נדרש כינוסה של הוועדה לצורך מימוש סמכותה המוקנית לקבוע את סדרי עבודתה ומתכונתם, ולקבוע - בין היתר - קריטריון מספרי (אבסולוטי או יחסי) לייצוג מגדרי מינימלי - קריטריון אשר יעמוד בגדרי הסבירות וההגינות ובמבחן החוקתי של עקרונות השיטה המשפטית וערכיה, כפי שגובשו במגילת העצמאות, באמנה ובפסיקות ביהמ"ש העליון".

 

יו"ר ועדת הבחירות, השופט אליקים רובינשטיין, הודה לעו"ד אייזנברג על מכתבו, והוסיף כי גם הוא עצמו רואה חשיבות

רבה בקידומן של נשים ובמתן ייצוג הולם להן בגופים ציבוריים. "כשלעצמי סבורני כי במישור הערכי יש טעם בפנייתך", כתב, "גם אם במישור המעשי אין אפשרות להיעתר למבוקש על ידך לעת הזאת, כחודש טרם הבחירות".

 

רובינשטיין ציין כי בנוסף לשתי חברות הוועדה יש בה עשר ממלאות מקום הרשאיות להצביע, מנכ"לית ועוד עובדות רבות – חלקן בכירות, וכי שלוש נשים מכהנות כמנהלות הוועדות האזוריות.

 

"מכל מקום, ונוכח האהדה שבלבי לנושא שהעלית", סיכם היו"ר, "הבאתי את תוכן מכתבך לידיעת חברי ועדת הבחירות המרכזית, בשעה שדנה בבקשה לפסול סיעות חרדיות בשל הדרת נשים, והבעתי דעתי החיובית באשר לגישתך. לאחר הבחירות בדעתי להידרש, בדו"ח המסכם, למצב הקיים ולדרכים לתיקונו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניב קלדרון
המצב יתוקן - לאחר הבחירות. השופט אליקים רובינשטיין
צילום: ניב קלדרון
מומלצים