שתף קטע נבחר

ציורים באור מול מצלמה

כשהיינו ילדים נהנו לשחק עם זיקוקים או פנסים ולצייר באמצעותם מסלולים של אור, המדריך הבא יסביר לכם כיצד מהציורים הללו אפשר ליצור גם צילומים יפים ומרשימים

ציור בעזרת אור הפך בשנים האחרונות ליותר ויותר פופולרי בקרב הצלמים החובבנים והמקצועים גם יחד. הטכניקה כוללת בדרך כלל חשיפה ארוכה והזזת מקור אור, שמוחזק ביד, ליצירת מעין ציורים לתמונה או הנפשה בסרטון וידאו. המושג עצמו יכול להתייחס גם לתמונות שבהן מקור האור לא נכנס לפריים, למשל בניין בלילה שהאור מהחלונות איר מרחוק. בואו נכיר את הסוגים השונים של ציור באור.

 

עוד מדריכי צילום:

 

מי הזיז את הפנס שלי

האפשרות הפשוטה והמוכרת היא לצייר באמצעות פנס פשוט, וכך ליצור בחשיפה ארוכה את הציור שלכם. כדי לעשות זאת נעדיף לצלם במקום חשוך על מנת שהציור שלנו יבלוט ולא יבלע באור סביבתי. נשים את המצלמה שלנו על חצובה ונכוון את מהירות התריס לכמה שניות. כמה שניות אתם שואלים, ובכן לכמה שניות שתרצו בכדי לצייר.

 

לגבי גודל הצמצם אפשר לעשות זאת בצמצמם פתוח או סגור, זכרו רק שזה כמובן ישפיע על זמן החשיפה שלכם. פיקאסו אגב, שגם התאהב בטכניקה של ציור באור, השתמש בה כדי להמחיש את יכולת הציור שלו. בלינק הזה תוכלו לראות את התמונות.

  

 

מצלמה נעה ברוח

אפשרות נוספת ליצירת ציורים באור היא להזיז את המצלמה עצמה  - ולא את מקור האור. זוהי אפשרות שקצת נוגדת את עקרונות הצילום, אך בחשיכה המצלמה יכולה באמת לרדת מהחצובה ולהפוך בידינו למכחול בעצמה. הטכניקה נקראת Camera Toss, אפשר למשל להשתמש באורות העיר כבד הציור והמצלמה כמכחול, וליצור תמונות מופשטות ואומנותיות.

 

הטכניקה הזו מתאימה יותר לאנשים שמתקשים בציור, או אנשים שמחפשים להגיע לתמונת אבסטרקטיות יותר. עם זאת, צלמים רבים לא ימליצו על הטכניקה בעיקר כי קל יותר להניף פנס מאשר מצלמה.

 

יוצרים כדורים בחוף הים – דרך מהנה לסיים יום (צילום: מאיר פינטו) (צילום: מאיר פינטו)
יוצרים כדורים בחוף הים – דרך מהנה לסיים יום(צילום: מאיר פינטו)

 

להכניס זיקוקים לצילום

הזיקוקים המעצבנים שתוקעים בעוגת יום ההולדת יכולים להוות כלי תאורה מצויין לציור באור, שיוצר אפקט מעניין. באותו אופן שמציירים עם פנס נצייר עם זיקוק, רק צריך לזכור שזמן החשיפה שלנו תלוי בזמן בערת הזיקוק. לפירומנים שביניכם, אפשר לצייר בכמה זיקוקים בוא זמנית, או אחד אחרי השני, בשביל זמן ציור ממושך יותר.

 

קדימה לעבודה: צמר פלדה

צמר הפלדה הפך בשנים האחרונות לכלי המועדף בקרב צלמי ציור באור. כאשר מדליקים אותו הוא נשרף באיטיות, ובתנועה סיבובית מהירה של צמר הפלדה נוצרים גיצים. התוצאה מטריפה. אפשר לקחת כדור צמר פלדה בגודל של כ 15X10 סנטימטר ולקשור אותו היטב לחוט באורך שלא עובר את הגובה שלכם. קצה אחד של החוט נחזיק ביד ובקצה השני צמר הפלדה. מיד לאחר שמדליקים את הצמר בעזרת מצית/גפרור אפשר להתחיל להניף את החוט בצורה סיבובית ומיד יתקבלו הניצוצות.

 

משתשעים תחת גשם של ניצוצות (צילום: מקסים גולבנוב) (צילום: מקסים גולבנוב)
משתשעים תחת גשם של ניצוצות(צילום: מקסים גולבנוב)

 

כאן לא נעשה חשיפות ארוכות מדי מכיוון שאין צורך, חשיפות קצרות של כמה שניות מספיקות בשביל לקבל תוצאות. מה שכן, כדאי לצלם ברצף, כך נוכל למצוא מבין כל הפריימים את התמונה השווה ביותר.

 

באש ובמים, נעשה במסגרת קונגרס הצילום באילת (צילום: עדי בראון ) (צילום: עדי בראון )
באש ובמים, נעשה במסגרת קונגרס הצילום באילת(צילום: עדי בראון )

 

מצרכים

בכדי לצייר באור אנחנו יכולים להשתמש באין ספור מקורות, כמו פנסי לד קטנים, צינורות לדים, סיבים אופטיים, זיקוקים, מצתים, סטיקלייטים, וכל דבר נוסף שאתם חושבים עליו שיכול להאיר את הלילה. חשוב שיהיו לכם הדברים הבאים:

  • מצלמה עם אפשרות לחשיפות ארוכות
  • שלט למחשף יכול לעזור מאוד - למי שאין, יכול להשתמש בטיימר של המצלמה.
  • חצובה
  • אמצעי תאורה: פנס, זיקוק, סטיקלייט, פלאפון וכד'
  • מיקום טוב לצלם – עדיפות לאזור חשוך שלא מושפע יותר מדי מאוד סביבתי. במידה ומשתמשים בזיקוקים וחומרים דליקים אחרים ודאו שאתם לא נמצאים בסביבה של חומרים דליקים.

 

גם חבילה של סטיקלייטים יכולים להפוך ביד היוצר לציור אור מרהיב – בתמונה כאן, הם רק מסודרים בתוך בקבוק של וודקה הפוך (צילום: עומר פרצ'י ) (צילום: עומר פרצ'י )
גם חבילה של סטיקלייטים יכולים להפוך ביד היוצר לציור אור מרהיב – בתמונה כאן, הם רק מסודרים בתוך בקבוק של וודקה הפוך(צילום: עומר פרצ'י )

 

תנו לדמיון להפתיע אתכם (צילום: Jordan Kjome ) (צילום: Jordan Kjome )
תנו לדמיון להפתיע אתכם(צילום: Jordan Kjome )

 

עומר פרצ'י מדריך בגליץ בית הספר לצילום.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מקסים גולבנוב
צילום באור
צילום: מקסים גולבנוב
מומלצים