שתף קטע נבחר

ארה"ב נושמת לרווחה: "המצוק הפיסקלי" נמנע

הנשיא ברק אובמה יחתום על החוק החדש, המעלה את המס למרוויחי משכורת של 400 אלף דולר בשנה ומעלה, לאחר שבית הנבחרים אישר את הצעת הפשרה. הרפובליקנים חזרו בהם מניסיון לשנות את החלטת הסנאט: "זה צעד נוסף במאמץ לחזק את הכלכלה", אמר הנשיא אובמה ושב לחופשה בהוואי

ארצות הברית מתעוררת לבוקר חדש עם פחות דאגות כלכליות: באיחור של יממה, נשמו הבוקר (יום ד') לרווחה בבית הלבן לאחר שחברי בית הנבחרים אישרו את הצעת החוק שעברה אתמול בסנאט כדי למנוע את "המצוק הפיסקלי". לפי החוק החדש, יועלו המסים ל-2% מהאמריקנים המרוויחים יותר מ-400 אלף דולר בשנה. הנשיא ברק אובמה אמר כי "החוק הזה הוא צעד נוסף במאמץ רחב לחזק את הכלכלה". הוא הדגיש כי החוק הזה מונע העלאות מסים ממעמד הביניים.

 

כל עדכוני בחירות 2013 - באתר הבחירות של ynet

הסיפורים הכי חמים לפני כולם - בפייסבוק של ynet

 

ההצעה עברה ברוב גדול, אף על פי שרוב הרפובליקנים התנגדו להצעה. 257 תמכו בהצעה ו-167 התנגדו. 172 דמוקרטים ו-85 רפובליקנים הצביעו בעד - כולל יו"ר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון ביינר. נגד ההחלטה הצביעו 151 רפובליקנים ורק 16 דמוקרטים. חברי הסיעה הרפובליקנית חזרו בהם במהלך הלילה מהמהלך ההרפתקני של ניסיון להביא החלטה שונה משל הסנאט, שהייתה מסבכת את המשק האמריקני ומכניסה אותה ככל הנראה למיתון.

 

אובמה הזהיר את הקונגרס מחזרה על ההצגה הנוכחית בעוד כמה חודשים בדיון על תקרת החוב הלאומית. "אני לא אתווכח עם הקונגרס הזה אם הם צריכים לשלם את ההלוואות שהם צברו באמצעות החוקים שהם העבירו. אנחנו לא יכולים לא לשלם חשבונות שהוצאנו. אם הקונגרס מסרב לתת לממשלת ארה"ב לשלם את החובות הללו בזמן, התוצאות לכלכלה העולמית יהיו קטסטרופליות, הרבה יותר גרועות מההשפעה של המצוק הפיסקלי. אנשים זוכרים מ-2011 את הפעם האחרונה שהיה איום בנקיטת צעד כזה ושיקום הכלכלה כולו עמד בסכנה. אמון הצרכנים צנח, השקעות של אנשי עסקים צנחו. אנחנו לא יכולים ללכת שוב בדרך הזו".

 

חתימת הנשיא על החוק תמנע סיבוכים גדולים יותר בכלכלה ואובדן אמון מוחלט של הציבור האמריקני והעולם העסקי. הנשיא אובמה אמר בעקבות החלטת בית הנבחרים כי "הגירעון עדיין גדול וצריך לטפל בו. לא הייתה מספיק תמיכה בשיחות ביני לג'ון ביינר וראינו זאת בשבועות האחרונים. אבל עכשיו, אחרי שההחלטה עברה, אפשר להמשיך בטיפול ליצירת עוד מקומות עבודה". הנשיא הוסיף שארה"ב עדיין משקיעה מעט מדי בצמיחת המשק והביע חשש מהעימות הגדול יותר המצופה ב-1 במרס על תקרת החוב הלאומית שהגיעה ל-16 טריליון דולר. בוושינגטון מעריכים כי העימות על תקרת החוב יהיה חריף בהרבה.

 

אובמה וסגנו ביידן בעקבות אישור החוק החדש (צילום: MCT) (צילום: MCT)
אובמה וסגנו ביידן בעקבות אישור החוק החדש(צילום: MCT)

 

כאמור, 98% מהאמריקנים ו-97% מהעסקים הקטנים לא יסבלו מהעלאות מסים. הרפובליקנים, המהווים רוב בבית הנבחרים, שינו כיוון לאחר שבמשך הלילה הם סירבו לאמץ את ההחלטה שהתקבלה בסנאט. אחד הרפובליקנים שהצביע נגד היה מנהיג רוב בבית הנבחרים, אריק קנטור, שהודיע על התנגדותו לנוסח שעבר ובמהלך הלילה הוא ניסה להוביל החלטה הכוללת קיצוץ של 330 מיליארד דולר בהוצאות הממשל האמריקני, שהייתה מסבכת את היכולת להגיע לפשרה ולחוקק חוק המקובל על כולם.

 

הנשיא אובמה התפשר על העלאת מסים למרוויחי משכורת של 400 אלף דולרים

 ומעלה, לעומת הבטחת הבחירות שלו להעלות מסים למי שמרוויח מסכום של 250 אלף. סגן הנשיא, ג'ו ביידן, הגיע במהלך היום לבית הנבחרים כדי לכנס את חברי הסיעה הדמוקרטית ולהסביר להם את מהות ההסכם ולהפציר בהם ליישר קו עם הנשיא.

 

הרפובליקנים מצדם הגיעו למסקנה שאובמה לא יתקפל לדרישה הנוספת שלהם וכי הם יואשמו בקרב הציבור במשבר הכלכלי שהיה נגרם מ"המצוק הפיסקלי".

 

סגן הנשיא ביידן והמנהיג הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונאל, בעלי 36 שנות ניסיון בסנאט, הם המנצחים הגדולים של סיום המשבר לאחר שהובילו את המשא ומתן בין הדמוקרטים לרפובליקנים. אובמה הודה לביידן והאיץ ברפובליקנים לקדם הסכמים נוספים בעניין התקציב עם "קצת פחות דרמה". הרפובליקנים תומכים בקיצוץ דרסטי בהוצאות הממשל, שנוצרו בעשור האחרון בעיקר עקב המלחמות בעיראק ובאפגניסטן ובעקבות הזרמות גדולות של תקציב בתקופת אובמה שנועדו למנוע את שקיעת המשק האמריקני לשפל עמוק.

 

מיד לאחר אישור החוק ולאחר ההופעה בפני הכתבים, יצא הנשיא אובמה לטיסה להוואי, שם נופשות אשתו מישל ובנותיו. אובמה קטע את החופשה בהוואי בגלל האיום הכלכלי. "כולנו זקוקים לקצת מנוחה", העיר לפני שיצא בדרך לנמל התעופה.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן. יכול להתפנות לטיפול בבעיות אחרות
צילום: AP
מומלצים