שתף קטע נבחר

הפסיכולוגיה של הסמארטפון

הסמארטפונים שינו את חיינו, את זה כבר כולנו יודעים, אבל הם גם שינו את חייהם של חוקרים לפסיכולוגיה וסוציולוגיה שמגיעים לתובנות שונות ומעניינות. למשל, האם ידעתם שבעלי סמארטפונים צפויים לבלות יותר זמן בשירותים מאשר אנשים בלי סמארטפון?

לפני כשלוש שנים התפרסם מחקר מעניין שהציג את הסמארטפונים ככלי עבודה שהולך ומתבלט בזירת המחקר האקדמי. מייקה רנטו (Raento) מהשלוחה הלונדונית של גוגל, אנתי אולסבירטה (Antti Oulasvirta) מהמכון לחקר טכנולוגיית מידע בהלסינקי ונתן איגל (Eagle) מ-MIT פרסמו תחזית לפיה השימוש הנפוץ בסמארטפונים יאפשר לחוקרים לבדוק סוגיות בתחומי ידע שונים ובראשן סוציולוגיה, פסיכולוגיה חברתית, לימודים אורבניים, מחקרי מדיה ועוד.

 

לשחק אנגרי בירדס ולדבר על זה

המחקר התפרסם ב- Sociological Methods and Research, כתב עת טכני אך חשוב מאוד, הפונה לקהילת החוקרים והמדענים בתחום הסוציולוגיה ומדעי החברה. תחזיתם של החוקרים התממשה, והשימוש הנרחב הסמארטפונים, כמו גם השיפורים בפונקציונליות שלהם וריבוי המשימות שהם מאפשרים לבצע, הפכו את המכשירים החכמים בהם כמעט כולנו משתמשים לכלי מחקרי ראשון במעלה לניתוח דפוסים סוציולוגיים, תקשורת בין בני-אדם בעידן המודרני, ואפילו סוגיות מתחום הפסיכולוגיה והיחסים.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

 

מחקרי על התקשורת הטכנולוגית נחשבים כיום לזירה חשובה בעבודת המחקר, וזאת משום שתהליכים חברתיים רבים מתנהלים דרך תיווכה של המציאות הווירטואלית. בעידן שבו יחסים נוצרים ומסתיימים בזכות אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות, אתרים שונים הפכו לזירת מפגש שאינה תלויה במקום ורחוקה יחסית מפיקוח, משפטו של מקלוהן - "המדיום הוא המסר" - תופס מקום מרכזי בסוגיות הנבדקות ובחקר התרבות האנושית באפיקי התקשורת החדשים.

  

חכמים בשירותים

חוקרת ישראלית אחת נמצאת בשלבי גיבוש סופיים של הצעת מחקר הבודקת את הקשר בין סמארטפונים לפרק הזמן שאנשים מבלים בחדר השירותים. השערת המחקר שלה היא שאנשים שמחזיקים מכשירים סלולריים חכמים צפויים לבלות בשירותים פרק זמן ממושך יותר מאשר אנשים נטולי סמארטפון. היא מסבירה את ההשערה בכך שהסמארטפון שינה את הפונקציונליות של הפסקת השירותים: היא לא משמשת רק לעשיית הצרכים, אלא גם כזירת הירגעות, אסקפיזם ובריחה קצרה ומוגבלת בזמן מהמציאות (למשל: משימה מתסכלת בלימודים, בעבודה או מפגש חברתי או משפחתי משעמם).

 

 

מה חדש בעולם? (צילום: index open) (צילום: index open)
מה חדש בעולם?(צילום: index open)

 

אם השערת המחקר תתברר כנכונה והמחקר יראה שהסמארטפון אכן גורם לשינוי הרגלים "טכניים" כמו משך הזמן שאנו מבלים על האסלה, המחקר שנראה משעשע מן הצד, יהיה חשוב ביותר לתיאור היחסים החדשים-ישנים שבין בני-האדם וגופם דרך המכשיר הסלולרי. במידה ואכן שינה מכשיר טכני את הפסקות השירותים שלנו, שהן לכאורה מציאות אובייקטיבית תלויית צורך גופני גרידא, ניתן יהיה להקיש שבתחומים אחרים השפעתו תהיה אפילו עוד יותר גדולה. דרך שאלת מחקר פשוטה, משעשעת ואנקדוטיאלית-למראה, אפשר לחשוף דפוסים יסודיים שבין אדם לגופו ומשם לעבור למחקרי המשך מקיפים יותר.

 

לא שולחים "ערה" לאמא

מחקר אחר שנערך באוניברסיטת קרנגי-מלון ופורסם לאחרונה פיתח שיטה לחקירת מידע המחולץ מהסמארטפון לצורך מיון המידע הנאסף במכשיר כדי לתאר ולחקור יחסים סוציולוגיים ואינטראקציות בין בני-אדם. החוקרים התבססו על מחקרים קודמים שהראו שאנשים מפעילים כללים סוציולוגיים ותרבותיים שונים בזמן תקשורת עם האנשים עמם הם באים במגע. יש לנו סטים של כללים וחוקים שונים, ואנחנו בוחרים מתוך ארגז הכלים התרבותי שלנו בהתבסס על מספר משתנים: טיב היחסים היחסים (חמים/קרים, אהבה/שנאה למשל), סוג היחסים (חברים, הורים, קרובים, רחוקים, דמויות סמכותיות או לא, מעמד חברתי וכו'), וכן לפי הנסיבות וההקשר-החברתי.

 

סתבא, את כן תכיני לי לטקס! (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
סתבא, את כן תכיני לי לטקס!(צילום: shutterstock)
 

  

באמצעות בדיקת אינטראקציות בסמארטפון (לרבות הודעות SMS ותסריטי שיחה) זיהו החוקרים דפוסים המציגים את מנגנון הבחירה שעומד מאחורי דרך ההתנסחות. במילים אחרות: למרות שהסלולרי "משטיח" לכאורה את המציאות החברתית ומניח את הדוברים על מישור אחיד תוך ניטרול המאפיינים החברתיים הייחודיים של סיטואציית הדיבור, עדיין ניתן לאתר סממנים ממחקרי-שיח מהסוג הישן. הדיאלוג של ילד עם הוריו, למשל, יהיה שונה מדיאלוג של אותו הילד עם חבריו לספסל הלימודים. האופן שבו הסמארטפון "מקבל" על עצמו דפוסים סוציולוגיים, ההשפעה שלו עליהם ועל הדוברים - מציג בפנינו הזדמנות לבדיקת מקומות של הסלולרי בעיצוב דפוסי שיח ותקשורת חדשים בין בני-אדם.

  

עבודה והנאה מתמזגים בסלולר

עבודת מוסמך שנעשתה במסגרת לימודים באוניברסיטה למדע וטכנולוגיה ברפובליקה הסינית, בחנה אספקט אחר, ומעניין לא פחות, של השפעת הסמארטפונים על חיינו. החוקר יי מינג טאו (Yi-Ming Tao) בחן את האופן בו סלולרי מעצב את דפוסי העבודה של אנשים בארגונים עסקיים ובפרט את הקונפליקט שנוצר בין העבודה לחיים הפרטיים בשל הזמינות שמאפשר המכשיר הסלולרי. הוא גילה שהעבודה גולשת לשעות הפנאי והמשפחה דרך שיחות טלפון, אימיילים ועוד, אך איתר גם זליגה הפוכה, של החיים הפרטיים אל שעות העבודה המקודשות: החל בהתכתבויות בתוכנות מסרים מידיים, צ'יטוט בהודעות ופייסבוק, שיחות עם חברים ובני משפחה ועוד.

 

למרבה המזל, גילה החוקר כי קיימת כנראה נוסחה מאזנת, שמאפשרת את הזליגה הדו-כיוונית הזו, באופן שמעשיר את העבודה והחיים הפרטיים גם יחד. אחת המסקנות הייתה שאיסור גורף על שימוש בסלולר במקום העבודה אינו מומלץ, וגם הטיפ הידוע של כיבוי הסלולרי בבית לא ממש עוזר ליחסי עבודה תקינים בעידן בו מצפים מכולם להיות זמינים ושבו דברים קורים מחוץ לשעות המשרד הרגילות.

  

קיימים עוד עשרות - אולי אפילו מאות - מחקרים בנושא הקישוריות והתקשורת בעידן האינטרנט בכלל והסמארטפונים בפרט. יש סיבות רבות לכך שהסלולריים הם אובייקט כל כך מרכזי במחקר האקדמי המדעי - הם נפוצים מאוד, זמינים ונגישים, מכילים כמויות עצומות של מידע שמאוחסן בצורה קלה לגישה ופשוטה, יחסית, לניתוח. מה שמשותף למחקרים האלו הוא ההתבוננות על הסמארטפון ככלי מרכזי בשירות הקומוניקציה האנושית המודרנית, תפקיד מרכזי שרק צפוי לגדול בשנים הקרובות ולגלוש ליותר ויותר חלקים בחיינו.

  

האנושות מעצבת את הטלפונים שמעצבים את האנושות

נסיים בנייר עמדה מעניין, שקובע שבשנת 2025 הסמארטפונים יגיעו לתפוצה רחבה עוד יותר מהיום, ויהיו בשימוש של לא פחות מאשר 5 מיליארד בני-אדם ברחבי העולם. תחת הכותרת "The Smartphone Psychology Manifesto" (המניפסט הפסיכולוגי של הסמארטפון) משרטט החוקר ג'פרי מילר תמונה מרתקת המציגה את הכוח המחקרי העצום שטמון במכשירים הסלולריים שפופולריים מאוד כבר היום.

  

מחבר המסמך מבקש להניח יסודות והצעות למחקרים עתידיים, כמו גם שיטות עבודה ומתודולוגיות, ומייצרים מסמך עבודה חשוב ביותר ומעורר השראה, גם עבור מי שלא עוסק במחקר. לטענתו, הסמארטפונים צפויים להשפיע על הפסיכולוגיה האנושית אפילו יותר מאשר המחשב האישי ורשת האינטרנט, והם ישמשו בתפקיד מכריע בעיצוב אופיה של האנושות בעשורים הבאים.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שינה את חיינו.
צילום: shutterstock
מומלצים