שתף קטע נבחר

בעקבות הסופה: זינוק של 20% במחירי הירקות

נזקי הגשם, הברד והשלג מגיעים אלינו ישירות לכיס - החקלאים צופים התייקרות של עשרות אחוזים במחירי הירקות והפירות, שתחל באופן מיידי ותימשך מספר שבועות. מחיר העגבניות, שעלו בשבוע שעבר 4 שקלים לקילו, יקפוץ ל-11 שקל. מחיר הבצל ישולש לכדי 10 שקלים

הסופה לקראת אקורד הסיום שלה , אך את ההשלכות הכלכליות שלה נרגיש כולנו היטב גם בימים הקרובים, לאחר שמזג האוויר יתבהר ויתחמם: הנזקים הכבדים לחקלאות יקפיצו את מחירי הירקות והפירות בעד 20%, והמחסור בתוצרת המקומית יימשך במשך שבועות ארוכים. כך לפי הערכת החקלאים.

 

כתבות נוספות בנושא הסערה :

 

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים והמגדלים, אמר ל-ynet כי לפי האומדנים הראשונים של כלכלני ההתאחדות, הצפי הוא לעלייה של בין 10% ל-20%. "אני לא רוצה לזרוק סכומים ולהכניס לפאניקה, אך העליות הקרובות בעקבות נזקי הסופה יהיו עד 20%. מדובר בעליה לא צפויה בשל הסופה שתבוא בהמשך לעליות המחירים בשבועות האחרונים".  


ההתייקרות הצפויה במחירי הירקות

ההתייקרות הצפויה במחירי הירקות
  המחיר בשבוע שעבר, לקילו מחיר, נכון להיום צפי לימים הקרובים
עגבניות חממה 4 9-8 11-10
חצילים 3 10-9 12
בצל אדום 3 8 10
כרובית 5 10 12
פלפל כתום 6 10 12
מלפפון 4 7 10
תירס 5 10-9 12
תפוח אדמה 4 6 8

*המחירים בשקלים; נתונים: התאחדות האיכרים והמגדלים

 

לדברי אמיתי, "הסופה שמתחוללת בימים האחרונים גרמה נזק רב לגידולים חקלאיים ולתשתיות, הציפה יבולים בשטחים פתוחים והביאה להרס חממות ובתי צמחייה. הגידול מתעכב או קופא ובכל מקרה הוא לא בר שיווק.

 

"עקב כך אנו כבר מרגישים את עליית המחירים בירקות בהשוואה לשבוע שעבר. התשתיות אינן מבוטחות בביטוחים השונים של החקלאים והנזק יכול להיות מכוסה אך ורק על ידי חוק 'אסון טבע'".

 

אמיתי מספר כי האומדנים הנוכחיים שלהם מדברים על נזק כולל בהיקף של חצי מיליארד שקל לכל הפחות.

 

שדות חיטה שהוצפו בעמק החולה (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
שדות חיטה שהוצפו בעמק החולה(צילום: אביהו שפירא)

 

הנזק לחקלאים מתחלק לשניים: הנזק לתשתיות והנזק לגידולים. בעוד לחקלאים רבים ישנו כיסוי ביטוחי על הגידולים מהקרן לנזקי טבע בה הם מבוטחים, על הנזק לתשתיות אין כיסוי ביטוחי ורק הכרזה של המדינה כאזור מוכה אסון טבע תביא לפיצוי החקלאים.

 

בעוד ששאר תושבי הארץ שמחו על כמויות המים האדירות שזרמו לכנרת והשלג שירד במקומות רבים, לרמי פוטש, שמגדל בשרון ובדרום תפוחי אדמה ובטטות על שטח של 4,000 דונם, היו הימים האחרונים עצובים במיוחד. "אני מגדל במרכז 1,500 דונם תפוחי אדמה ובדרום עוד 2,500 דונם". סיפר. בדרום הוא מגדיר את המצב כ"טוטאל לוסט", אך במרכז לדבריו צריך להמתין ויכול להיות שניתן יהיה להציל חלק מהתוצרת. 

 

"בכל מקרה, אני מדבר על מספרים עצומים. כל דונם זה 5-4 טון תפוח אדמה והנזק האישי שלי הוא כ-4-3 מיליון שקל".

 

שלג ברמת הגולן (צילום: אבישג שאר ישוב) (צילום: אבישג שאר ישוב)
שלג ברמת הגולן(צילום: אבישג שאר ישוב)

 

פוטש מבוטח בכיסוי ביטוחי נמוך יחסית שישפה אותה באלף שקל על כל דונם של גידול, פחות 15% דמי השתתפות עצמית. "הביטוחים לא באמת מפצים. זה מאוד בעייתי ולכן ביטחתי ביטוח חובה בלבד".

 

"לגדל דונם אחד בלבד של תפוח אדמה עולה 5,500 שקל. המים, הזרעים וחומרי ההדברה מאוד יקרים ועכשיו יש גם את הנזקים מהסופה. אם עד אתמול חשבנו שיש סיכוי, אז הלילה הגיע הברד וגמר את הכל. זה נזק כבד מאוד. יהיה מחסור בתפוחי אדמה בישראל בתקופה הקרובה. אני מעריך שמחיר קילו יכול להגיע לרמות של 8 שקלים". לשם השוואה, כפי שמופיע בטבלה לעיל, מחיר של תפוח אדמה לפני תחילת הסופה עמד על 4 שקלים, 50% פחות.

 

האם הממשלה תפצה?  

למרות הרגעים הקשים של החקלאים, הגיע הבוקר קצה של בשורה מכיוונה של הממשלה. מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, יצא הבוקר לבחון בשטח את הנזקים לחקלאות בעקבות הסופה, והנחה את מנכ"ל המשרד להכין את התשתית בכדי להמליץ לממשלה להכריז על האירוע כ"אסון טבע".

 

לפי משרד החקלאות, רוב הנזק הינו דווקא ליבולים, שמפוצים על ידי חברות הביטוח של החקלאים בהליך מהיר, ורק חלק קטן מהנזק הינו נזק לתשתיות החקלאיות, עליו כאמור יזכו החקלאים לפיצוי במידה והממשלה תקבל את המלצת משרד החקלאות להכריז על האירוע כ"אסון טבע".

 

ההחלטה על אזור אסון טבע היא החלטת ממשלה המתקבלת על סמך מבחנים סטטיסטים של חריגות האירוע וגודלו המכריעים האם הוא עומד בתנאי הסף של "אסון טבע", ומבוססת גם על חוות דעת של השירות המטאורולוגי (הכפוף למשרד התחבורה) וההידרולוגי (הכפוף למשרד האנרגיה והמים). במידה שיוכרז האירוע על ידי הממשלה כ"אסון טבע", יועברו תקציבים בהתאם לשיקום באזור שנפגע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
ההגעה לשוק ולמרכולים תתייקר
צילום: דודו אזולאי
מומלצים