שתף קטע נבחר

סאנדאנס 2013: עצמאים בשטח

העיירה פארק סיטי שביוטה אירחה כמדי שנה רבבות במאים, מפיקים וכוכבים לרגל פסטיבל סאנדאנס - אירוע השיא של הקולנוע העצמאי. אשטון קוצ'ר היה שם בדמות סטיב ג'ובס, אמנדה סייפריד בדמות כוכבת פורנו, וגם כמה ישראלים. סקירה

מה לקולנוענים צעירים, רעננים ומגניבים מכל העולם למדינת המורמונים המדברית והשמרנית יוטה? בימים כתיקונם לא הרבה, אולם לאורך עשרה ימים בחודש ינואר הופכת עיירת פארק סיטי שביוטה למוקד עליה לרגל לבמאים, מפיקים, תסריטאים ושחקנים שבאים לחגוג את את היצירה הקולנועית האמריקנית העצמאית בפסטיבל סאנדנס.

 

ברוכים הבאים לפארק סיטי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
ברוכים הבאים לפארק סיטי(צילום: רויטרס)

 

הפסטיבל שייסד רוברט רדפורד ב-1978 הוא אירוע השיא של עמותה ללא מטרות רווח שמטרתה תמיכה ביוצרי קולנוע עצמאיים אמריקאים ובינלאומיים. פארק סיטי, שהיא אתר סקי פופולארי, מהווה במה לפירות ההשקעה של הקולנוענים הצעירים. הארגון עצמו תומך בצד היצירתי והכלכלי של היצירות לאורך כל ימות השנה, מאפשר עשייה חופשית מלחצים פוליטיים ומסחריים, ועוזר לסרטים להגיע אל המסך הגדול.

 

לפי ההערכות, לפארק סיטי הגיעו השנה יותר מ-60 אלף אנשי תקשורת וקולנוע, ולצידם חובבי סרטים מושבעים, שהפכו את מיין סטריט - הרחוב הראשי והציורי של העיירה - לצבעוני ומלא חיים. את המבקרים הרבים שהגיעו מרחוק (בעיקר ניו יורק ולוס אנג'לס) קלטו מארגני האירוע ויותר מ-1,200 מתנדבים שעומדים לרשותם. בכלל, הפסטיבל הוא ידידותי למשתמש. מפות לבתי הקולנוע השונים תלויות בכל פינת רחוב, והתחבורה הציבורית היא בחינם לאורך כל היום.

 

עושים יוגה במיין סטריט. רחוב צבעוני (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
עושים יוגה במיין סטריט. רחוב צבעוני(צילום: רויטרס)

 

רשימת הסרטים שהציגו בשבוע וחצי האחרון בפסטיבל שינעל הלילה (א') היא ארוכה, ולראות את כולם זו משימה בלתי אפשרית אם כי נחשקת. יש מגוון עצום של סרטים, המחולקים לקטגוריות שונות. האטרקטיבית ביותר מבינהן היא קטגוריית הפרמיירות, שמכילה בתוכה גם סרטים הוליוודים, רובם עם שמות גדולים ומוכרים, שעתידיים לצאת.

 

בין הסרטים הבולטים ביבול הפרמיירות השנה, אפשר למצוא את "ג'ובס" - הביופיק המדובר של מייסד חברת אפל, סטיב ג'ובס, אותו מגלם לא אחר מאשר אשטון קוצ'ר. ג'וזף גורדון לויט שהנחה את טקס הפרסים, לא זכה להעניק לעצמו פרס על סרטו הראשון כבמאי "Don Jon's Addiction", אך הוא נהנה מהרבה תשומת לב, בין השאר בגלל סקרלט ג'והנסון שמכבבת לצדו.

 

איימי פוהלר וג'סיקה אלבה מצטלמות לקידום הקומדיה "A.C.O.D" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
איימי פוהלר וג'סיקה אלבה מצטלמות לקידום הקומדיה "A.C.O.D"(צילום: AFP)

 

עוד סרטים שהוקרנו בבכורה ועוררו סקרנות מיוחדת הם המותחן הקריפי "Stoker" של צ'אן-ווק פארק הקוריאני, המוכר לנו מ"שבעה צעדים". הפעם הוא מגייס את ניקול קידמן ומיה וואסיקובסקה לטובת הסרט עוכר השלווה. "Lovelace" של רוב אפסטין, הידוע דווקא כדוקומנטריסט, מבקש לספר את סיפורה של ליסה לאבלייס, כוכבת סרט הפורנו פורץ הדרך "גרון עמוק". הצופים נהנו לא פחות מהקומדיה "A.C.O.D" של סטו זיכרמן, בכיכובן של ג'סיקה אלבה ואיימי פוהלר.

 

מי שקצת איכזב הוא הסרט "The Necessary Death of Charlie Countryman" בכיכובו של שיה לה-בוף - דרמה, שיצר במאי הפרסומות פרדריק בונד, המספרת את סיפורו של בחור צעיר שיוצא למסע ברומניה, לאחר מות אמו ומסתבך. המבקרים טענו שבונד יצר פרסומת ארוכה ומרשימה ויזואלית. דעת המבקרים היתה נוחה יותר בנוגע ל"Prince Avalanche", קומדיה דרמתית העשויה היטב, בכיכובו של פול ראד.

 

שיה לה-בוף מראה נוכחות ברחובות פארק סיטי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שיה לה-בוף מראה נוכחות ברחובות פארק סיטי(צילום: רויטרס)

 

מלבד הפרמיירות הנוצצות, מתנהלת בסאנדנס גם תחרות רשמית, המתחלקת לקטגוריות עלילתיות ותיעודיות, אמריקניות ובינלאומיות. בטקס הפרסים שנערך אמש (ש') זכה "Fruitvale" של ראיין קוגלר בפרס הסרט העלילתי האמריקני. בסרט המבוסס על סיפור טרגי אמיתי, מגלם מייקל ב. ג'ורדן את אוסקר גרנט, צעיר אפרו-אמריקני חביב וטוב לב, שמוצא את מותו בתחנת רכבת של מפרץ קליפורניה מירי חסר אחריות של שוטרים. התקרית הביאה למהומות קשות בקרב אזרחי סן פרנסיסקו, אוקלנד והסביבה.

 

המתחרים הגדולים של "Fruitvale" גם הם ישאירו אתכם עם הרגשה כבדה בלב, אך חיוך על השפתיים. בין הבולטים, "Kill Your Darlings", בכיכובו של דניאל רדקליף (הארי פוטר בשבילכם), שנותן הופעה מרשימה וחזקה במיוחד בתור אלן גינסברג, המשורר ההומוסקסואל. "The Spectacular Now" היא קומדיה בכיכובם של מרי אליזבת ווינסטד, שיילין וודלי וקייל צ'נדלר שתשאיר אתכם מרותקים למסך.

 

ג'וזף גורדון לויט מכריז על הזוכים בטקס הפרסים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ג'וזף גורדון לויט מכריז על הזוכים בטקס הפרסים(צילום: EPA)

 

בקטגוריה הדוקומנטרית האמריקנית זכה "Blood Brother" של סטיב הובר. המלווה מסע של אזרח אמריקני שיוצא להודו כדי לאתחל את חייו. בין הסרטים התיעודיים האחרים שהרשימו, בלט סרטה של שרה פולי "Stories We Tell", מציגה באופן שנון וחכם במיוחד, כיצד כל אחד מבני משפחתה מציג את אותו הסיפור בדרכו שלו.

 

הזוכים הבינלאומיים בסאנדנס הגיעו הפעם מהפיליפינים וממצרים. "מטרו מנילה" של שון אליס הבריטי גרם את הפרס הראשון בקטגוריה העלילתית, בעוד שג'יהאן נג'יים המצריה זכתה בפרס הדוקומנטרי על סרטה "הכיכר" המלווה את המהפכה בכיכר תחריר בקהיר. בשנה שעברה אגב, זכה בקטגוריה זו "שלטון החוק" של רענן אלכסנדרוביץ' מישראל, ובפרס הבימוי זכו עימאד בורנאט וגיא דוידי על "חמש מצלמות שבורות" שמועמד לאוסקר הקרוב.

 

מבקרים בסאנדאנס. יש הרבה מה לראות (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מבקרים בסאנדאנס. יש הרבה מה לראות(צילום: רויטרס)

 

אז מה עם איתנו השנה, אתם שואלים?. אז כרגיל יש לישראל נוכחות, אם פחות גדולה מאשתקד. בפסטיבל השנה הוקרנו "למלא את החלל" של רמה בורשטיין - המועמד הישראלי לאוסקר הזר,

 ולא עבר את ניפוי האקדמיה, ו"שומרי הסף" של דרור מורה שדווקא מועמד לצד "חמש מצלמות שבורות" לפסלון מוזהב. סרט ישראלי נוסף, שהוקרן במסגרת תוכנית הסרטים הקצרים, הוא "חופשת קיץ" בבימויים של טל גרניט ושרון מיימון.

 

הפסטיבל נותן במה גם לחובבי הקולנוע האלטרנטיבי. לקטגוריה הוקדש אולם קולנוע שלם, ותוכלו למצוא בו את עצמכם צופים בסרט בשכיבה על כריות, בתוך מתקן המעוצב כבועה (חוויה מומלצת ויחידה במינה). עוד חוויה היא צפייה בו זמנית במסכים שונים על ארבעה קירות שונים, המספרים כל אחד סיפור שונה שבסופו מתחבר לאחד. חוויה שבהחלט תבחן את יכולת הקשב והריכוז שלכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
אשטון קוצ'ר מבקר בסאנדאנס. סטיב ג'ובס הקולנועי
צילום: EPA
לאתר ההטבות
מומלצים