שתף קטע נבחר

מורסי הכריז על מצב חירום ועוצר: 'ניאבק בפורעים'

נשיא מצרים האיסלאמיסט מנסה להבהיר מי בעל הבית. על רקע המהומות שגבו עשרות הרוגים הוא נאם לאומה והכריז על צעדים תקיפים: מצב חירום ב-3 ערים, עוצר לילי ו"מהלכים נוספים אם לא תהיה ברירה". על מתנגדיו התוקפים שוטרים: "ניאבק בכל הכוח"

הנשיא האיסלאמיסט נלחם על ארץ הנילוס: נשיא מצרים, מוחמד מורסי, הכריז הערב (יום א') על מצב חירום בפורט סעיד, בסואץ ובאיסמעיליה למשך 30 יום החל מהלילה בחצות, ועל עוצר שיהיה בתוקף באזורים האלה באותם ימים מהשעה 9 בערב ועד ל-6 בבוקר. זאת, על רקע המהומות שבהן נהרגו בימים האחרונים יותר מ-50 בני אדם.

 

בנאום שנשא לאומה המצרית על רקע המהומות הקשות שאירעו בסוף השבוע תקף מורסי את מי שמשתמשים בנשק ומיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון: "ניאבק בהתקפות האלה בכל הכוח ובנחישות מרבית". לאחר שהכריז על מצב חירום בשלושת המחוזות המדוברים, הוא הבהיר: "אם איאלץ, אנקוט צעדים נוספים".

 

 

אש בפורט סעיד בשבת (AFP) (AFP)
אש בפורט סעיד בשבת(AFP)

 

המהומות במצרים החלו כבר ביום חמישי בערב והתעצמו ביום שישי, יום השנה השני לתחילת המהפכה שבה הודח הרודן חוסני מובארק. אלפים ממתנגדיו של הנשיא האיסלאמיסט מורסי, איש האחים המוסלמים, יצאו לרחובות והתעמתו עם כוחות הביטחון, על רקע טענותיהם כי מורסי ושותפיו מנסים להנהיג שלטון רודני חדש. בשבת גברה המתיחות כשבית משפט בפורט סעיד גזר עונש מוות על 21 נאשמים בגין אסון משחק הכדורגל שבו נהרגו בשנה שעברה בעיר 74 בני אדם, ובתגובה על גזר הדין החלו בפורט סעיד התפרעויות שבהן נהרגו כ-40 איש.

 

בנאומו הערב אמר מורסי: "ההתקפות שאנחנו עדים להן בימים האחרונים הן פעולות בלתי מקובלות נגד מצרים והמהפכה שלה". הוא אמר כי יש לכבד את פסיקת בית המשפט בפורט סעיד לגבי הנאשמים באסון הכדורגל, וכי העונשים שנגזרו במסגרתה "אינם מכוונים נגד קבוצה זו או אחרת".

 

בנאומו קרא מורסי לפוליטיקאים הבכירים במצרים להגיע מחר לדיאלוג לאומי, שיערך בארמון הנשיאות בקהיר. "איך חזרה מהדמוקרטיה, החירות, זכויות האזרח והצדק החברתי שביססה מהפכת 25 בינואר", אמר מורסי בהתייחס למהפכה שהחלה לפני שנתיים. הוא הביע ביטחון בכך שבעתיד תחווה מצרים התקדמות ופריחה כמו אלה שהעם המצרי ראוי להן.

 

מחפשים מסתור מהאבנים והגז בקהיר ביום שישי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מחפשים מסתור מהאבנים והגז בקהיר ביום שישי(צילום: רויטרס)

 

מאז הדחת חוסני מובארק, שהודיע על פרישתו ב-11 בפברואר 2011 ולאחר מכן נידון למאסר עולם בגין חלקו בהרג יותר מ-800 בני אדם על-ידי כוחות הביטחון במהלך ימי המהפכה, נקלעה מצרים לפילוג עמוק בין תומכי האחים המוסלמים, הארגון הפוליטי החזק ביותר במדינה שדוכא במשך שנים על-ידי מובארק והנשיאים שקדמו לו, לבין תומכי הליברליזציה והדמוקרטיזציה של מצרים. האחרונים טוענים כי האיסלאמיסטים

 

מנסים לנצל את הדמוקרטיה כדי להשתלט על מצרים ולהשליט שלטון עריצות כמו בימי מובארק, שהפעם יתבסס על עקרונות האיסלאם. מאז המהפכה ידעה מצרים התנגשויות רבות בין שני הצדדים, שבהן נהרגו מאות בני אדם ואלפים

נפצעו.

 

ברקע המתיחות הגדולה במצרים מתמודדת ארץ הנילוס גם עם צניחה חופשית של הכלכלה המצרית, המאיימת להוסיף לחוסר שביעות הרצון בציבור. ענף התיירות שהיה עורק חיים חשוב עבור המדינה התכווץ משמעותית, ההשקעות פחתו ועתודות מטבע החוץ התרסקו גם הן. מחירי מוצרים שונים נמצאים בעלייה, ובחודשים הקרובים צפוי לגבור הסבל של האזרחים אם הממשלה תיאלץ לנקוט צעדי צנע חדשים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נשיא מצרים מורסי. "אם אאלץ, אנקוט צעדים נוספים"
צילום: AFP PHOTO / HO / EGYPTIAN PRESIDENCY
מומלצים