שתף קטע נבחר

הבית הלבן: הדיווחים על פיצוץ באיראן לא אמינים

הממשל האמריקני דוחה את הדיווחים האחרונים על פיצוץ שאירע במתקן להעשרת אורניום ליד העיר קום. "אין לנו מידע לאשר את הטענות בדיווח ואיננו מאמינים שהוא מהימן"

הבית הלבן מסר היום (יום ב') כי אינו מאמין שהדיווחים האחרונים על פיצוץ במתקן גרעיני באיראן מהימנים. "אין לנו מידע לאשר את הטענות בדיווח ואיננו מאמינים שהדיווח אמין", אמר דובר הבית הלבן ג'יי קרני. "אנחנו לא מאמינים שמדובר בדיווחים מהימנים".

 

עוד חדשות בעולם :

מלכת הולנד הודיעה: מעבירה את הכתר לבני

נשיא שווייץ "שכח" שארצו הפקירה יהודים בשואה

ברזיל אבלה: נעצר בעלי המועדון שבו נספו מאות

מול צבא צרפת, ילד-חייל ב-200 דולר לחודש

 

מוקדם יותר היום דיווח "הטיימס" הלונדוני כי גורמי מודיעין מישראל אמרו שאכן התרחש פיצוץ במתקן פורדו שליד קום, המשמש להעשרת אורניום.

 

הגורמים מישראל הוסיפו כי הפיצוץ אירע בשבוע שעבר, בהתאם לדיווח באתר האמריקני WND. לפי העיתון הבריטי, נבדקים הדיווחים שלפיהם הפיצוץ גרם לנזק נרחב ו-200 עובדים נלכדו במקום. הגורמים סבורים שהאיראנים לא פינו את האזור, אולם לא ברור אם זה נובע מכך שלא הייתה סכנה לדעתם או מכך שאיראן מנסה למנוע פאניקה בקרב אזרחיה.

 

היה פיצוץ? המתקן התת-קרקעי פורדו ליד קום (צילום: AFP) (צילום: AFP)
היה פיצוץ? המתקן התת-קרקעי פורדו ליד קום(צילום: AFP)

  

גורם ישראלי אמר לעיתון "טייימס" כי אינו יודע אם הפיצוץ נגרם "מחבלה או מתאונה", וסירב להגיב על דיווחים שלפיהם מטוסים ישראליים נצפו באזור בשעת הפיצוץ.

 

באתר האמריקני WND דווח כי הפיצוץ הרעיד מתקנים ברדיוס של שלושה קילומטרים, וכי כוחות הביטחון עצרו את התנועה ברדיוס של 15 מייל מהמקום. דווח גם כי הכביש המהיר בין קום לטהרן נסגר לכמה שעות אחרי הפיצוץ. באתר טוענים גם כי נכון לשעות אחר הצהריים של יום רביעי, אנשי הצלה לא הצליחו עדיין להגיע אל האנשים הלכודים במתקן.

 

באתר דווח כי במתקן היו שתי מעליות שכעת אינן פועלות. מעלית אחת שירדה לעומק של כ-43 מטרים שימשה לצורכי הגעה לצנטריפוגות. השנייה הגיעה לתחתית כדי להעביר ציוד כבר ואורניום. גרם מדרגות חירום אחד מגיע לקרקעית המתקן ואחר טרם הושלם. המקור אמר כי הגישה ליציאת החירום בדרום-מערב האתר נחסמה.

  

בדיווח של האתר האמריקני הודגש כי לפי המקור המשטר האיראני סבור שמדובר בפעולת חבלה וכי ייתכן שחומרי הנפץ הוחדרו למקום אחרי שהוסוו כציוד או בתוך משלוח אורניום. המקור טען כי הפיצוץ אירע באולם הסרכזות השלישי, שמתחתיו נמצאים מאגרי האורניום שהועשר לרמה גבוהה.

 

יו"ר ועדת החוץ והביטחון באיראן, עלא א-דין בורוג'רדי, הכחיש אתמול את הטענה בדבר פיצוץ במתקן פורדו. לדבריו, מדובר בתעמולה תוצרת המערב שקשורה לתזמון המשא ומתן בנושא הגרעין. גם סגן יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, סיד שמס א-דין ברברודי, הכחיש גם הוא את הדיווח.

 

האתר האמריקני WND, שפרסם את הידיעה על פיצוץ כביכול במתקן פורדו, הוא אתר אינטרנט ניאו-שמרני שאינו נחשב לאמין במיוחד. התקשורת האמריקנית הממוסדת לא עשתה פולואפ לפרסום באתר, שגם כותרתו הייתה בסימן שאלה. בשיח בין כתבים אמריקנים לענייני ביטחון הם הזהירו זה את זה בטוויטר מפני הידיעה הלא בדוקה הזו.

 

האתר WND הוא אתר ותיק שהיה ממובילי תיאורית הקונספירציה שלפיה הנשיא ברק אובמה לא נולד על אדמת ארה"ב ואף החל להחתים באינטרנט של עצומה שדורשת להציג את תעודת הלידה של אובמה בהוואי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"אין לנו מידע". אובמה
צילום: רויטרס
מומלצים