שתף קטע נבחר

ארון תרופות ביתי: 10 פריטים שאי אפשר בלעדיהם

ממדחום ועד משחות נגד כוויות - הפריטים החשובים שחייבים להיות בארון התרופות הביתי שלכם, וגם - איפה הכי נכון לשמור תרופות ולמה כדאי לזרוק את אלו שפג תוקפן. מדריך

כמעט לכולם יש בבית ארון תרופות פרטי. כדורים נגד כאבי ראש, פלסטרים, משחה נגד עקיצות ולפעמים תרופות ישנות שרבים מאיתנו שומרים במחשבה שהם ישתמשו בהן שוב. שירלי קטרון, רוקחת סופר- פארם, מזהירה מפני שימוש בתרופות פתוחות ואומרת: "יש תרופות שמרגע שהאריזה נפתחה, זמן השימוש בהן הוא מוגבל מאוד".

 

עוד כתבות בריאות בערוץ פארם נט  

 

בכל אריזת תרופות מוטבעים שני תאריכים. אחד מהם הוא תאריך הייצור, והשני הוא התאריך שבו התרופה כבר לא תהיה מותרת לשימוש. בדרך כלל ניתן להשתמש בתרופה עד סוף החודש של התאריך שבו יפוג התוקף שלה. "אבל תרופות כמו למשל, טיפות עיניים או תרחיף אנטיביוטיקה, הם בעלי אורך חיים קצר מאוד", מסבירה קטרון.

 

ארון התרופות הביתי - הרשימה  הבסיסית

לדברי קטרון, ארון התרופות הביתי הוא אחד הדברים הכי חשובים בבית. "יש מצבים רבים שדורשים טיפול מיידי וללא תרופות זמינות, יכולה להיווצר בעיה", היא אומר ומוסיפה כי בדרך כלל ארון התרופות הוא מגירה מאולתרת בתוך הארון או ארון המטבח. "כדאי להקצות לו מקום מיוחד, ללא נגישות לילדים ולהקפיד לחדש את המלאי מדי כמה חודשים".

 

1. מדחום

כדאי מאוד להחזיק מדחום בכל בית. למרות שהסבתות אומרות כי מדחום הכספית הוא הטוב ביותר, כדאי להחזיק דווקא מדחום דיגיטלי ולוודא שהוא עובד.

 

2. תרופות לשיכוך כאבים והורדת חום

תרופות כמו אקמול, אופטלגין, נורופן ואדוויל, הן כמעט פריט חובה בכל בית. הן יעילות נגד כל סוגי הכאבים האפשריים וגם מורידות חום. קטרון מסבירה כי הנטילה שלהן חייבת להיות על פי ההוראות המצורפות, לכן לא כדאי להוציא אותן מאריזתן המקורית. 

 

3. אנטי אלרגנים

תרופות נגד אלרגיה - כדורים, משחות או טיפות, יכולים לעזור גם בטיפול והרגעת תופעות אלרגיות, אבל גם נגד עקיצות או כוויות קלות. בכל מקרה, גם במקרה של התרופות הללו, הכרחי לפעול על פי ההוראות המצורפות.

 

4. תרופות לבעיות עיכול

תרופות שיעילות לטיפול בבעיות כמו: עצירות, שלשול, כאבי בטן, בחילות, קלקול קיבה ועוד. כדאי להחזק בבית תרופות כמו קלבטן, פינק ודברים טבעיים. "לא מומלץ להשתמש בתרופות הללו פעמים רבות מדי, אם קיימת החמרה במצב יש צורך לגשת לרופא", מסבירה קטרון.

 

5. תרופות נגד צרבות

לסובלים מצרבות, מומלץ להחזיק בבית תרופות שמקלות על הסימפטומים. ההקלה אחרי לקיחת התרופות הללו היא בדרך כלל מיידית.

 

 כדאי להחזיק בבית תרופות שיקלו על כאבי ראש או מיגרנות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כדאי להחזיק בבית תרופות שיקלו על כאבי ראש או מיגרנות(צילום: shutterstock)

 

6. נגד כוויות

למקרים של כוויות, כדאי להצטייד בתרופות נגד כוויות כמו דיאפין, נאוקוטאן סילבר או אפילו פניסטיל שיכולים להקל על תחושת הצריבה.  

 

7. נגד כאבי גרון

כאבי גרון הם בין הכאבים השכיחים ביותר. לעתים הם מעידים על דלקת בגרון, אבל פעמים רבות זה רק כאב על רקע ויראלי או פשוט אודם בגרון שגורם לכאב. בכל מקרה, עד לבדיקה רפואית טבליות מציצה מעניקות הקלה כמעט מיידית לכאב הצורב הזה.

 

8. נגד חתכים

חתכים או שפשופים הם בין הפציעות הכי נפוצות בבית. כדאי מאוד להחזיק בבית חומרי חיטוי דוגמת פולידין, סביעור, ויטהמרפן וטריפלדרם+ שיסייעו לטיול הראשוני בחתך.

 

ניתן להשיג חומרי חיטוי כנוזל, משחה או תרסיס (אין שינוי ביעילות). בנוסף, אומרת קטרון, כי כדאי להחזיק בארון התרופות גם אבקה העוצרת את הדם - דרמטול. את האבקה כדאי לשים על החתך לפני חומר החיטוי.

 

בנוסף, מומלץ להחזיק גם חומרי חבישה כמו גזות ופלסתרים. "הטיפול הביתי הוא בדרך כלל הטיפול ראשוני וכדאי להיות ערוכים לכל בעיה", מסבירה קטרון.

 

9. נגד הצטננות

אמנם זה נפוץ יותר בחורף, אבל גם בשיא הקיץ אתם עלולים למצוא עצמכם מצוננים וחסרי אוויר. תרופות שיש בהן חלוקה ליום ולילה, יעילות מאד למקרה הזה. לפחות עד הביקור אצל הרופא.

 

10. נגד כאבי שרירים

כאבי שרירים מעיבים מאוד על איכות החיים, גם אם הם זמניים. לכן כדאי להצטייד בתרופות כמו וולטרן, אקסיפן, וגם נוגדי דלקת כמו בן גיי, וקולד אנד וורם. למקרים חוזרים, אפשר להצטייד בבקבוק חם וגם בכריות ג'לים, שאפשר גם לחמם וגם לשים במקפיא, במקום שקיות הקרח המסורתיות.

 

הדרך הטובה ביותר לאחסן תרופות

  • לשמור באריזה המקורית: לכל תרופה יש הוראות נטילה ומינונים שונות זו מזו. כדאי לשמור את האריזה עם ההוראות ועם העלון המצורף לכל תרופה, בעיקר כדי לדעת איזה תופעות לוואי קיימות ואיזה תגובות בין תרופתיות עלולות להתחרחש.

 

  • לא להחזיק את התרופות במקלחת: אנשים רבים ממקמים את ארון התרופות במקלחת. לדברי קטרון, מאוד לא מומלץ לעשות זאת. "המקלחת היא מקום לח שלא תורם לחיי התרופות. חשוב להחזיק אותן במקום יבש וחשוך".

 

  • לרענן ולעדכן את המלאי: כדאי מדי כמה חודשים לבדוק איזה תרופות עדיין בתוקף ומאיזה כדאי להיפטר. וגם לבדוק איזה תרופות נגמרו וצריך לחדש את המלאי. חשוב מאוד לוודא האם התרופות עדיין מותרות לשימוש, גם אם הן עדיין בתוקף.

 

  • תרופות ישנות - למסור לבית המרקחת: תרופת שתוקפן פג, כדאי למסור לבית המרקחת להשמדה מסודרת ולא לזרוק באשפה הכללית. "תרופות שנזרקות לזבל, סופן לחלחל למי התהום ולגרום לנזק לכולנו", אומרת קטרון.

 

  • לא להעביר תרופות מאחד לשני: "לחשוב להבין שתרופות ניתנות באופן אישי, לכן יש להקפיד על הוראות הנטילה ובשום אופן לא להעביר תרופות למישהו אחר. הנזק שעלול להיגרם מכך הוא עצום", מסכמת קטרון.





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארון התרופות הפרטי. מה עושים עם כדורים שכבר לא בתוקף?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים