שתף קטע נבחר

שימוש חדש לפרוביוטיקה: מורידה רמת סוכר בדם

פרוביוטיקה נקשרה בעיקר לבעיות גסטרו אבל מחקרים מגלים כי היא יכולה לסייע בהתמודדות עם סוכרת באמצעות הורדת רמת הגלוקוז. דיאטנית מסבירה כי למרות האופטימיות, כמו בכל תוסף תזונה אחר צריך לקחת פרוביוטיקה בהתאמה אישית

מספר חולי הסוכרת הולך ועולה מדי שנה. ארגון IDF פרסם מחקר משנת 2010 המגלה כי אחוז החולים בסוכרת בישראל בקרב גילאי 70-20 עומד על 6.5% מכלל האוכלוסייה. בין גילאי 64-75 עומד שיעור החולים על 21.3%. על פי נתוני האגודה הישראלית לסוכרת, יש 435,000 חולים וכ-200,000 איש כלל לא מודעים כי הם חולים.

 

קיראו עוד על התמודדות עם מחלת הסוכרת

 

אבחון סוג הסוכרת

יש שני סוגים עיקריים של מחלת הסוכרת.

 

1. סוכרת סוג 1 : מדובר במחלה אוטואימונית (תגובה חיסונית עצמית כנגד מרכיבים בגוף) המופיעה בעקבות הרס הדרגתי של התאים המייצרים אינסולין  בלבלב כך שאין ביכולתו של הלבלב לייצר אינסולין בכמות מספקת. חולים אלו זקוקים להזרקה קבועה של אינסולין באופן יומיומי.

 

2. סוכרת סוג 2: הסוג הנפוץ יותר מבין השניים שמהווה כ- 90% מכלל חולי הסוכרת. בסוג זה הלבלב אומנם ממשיך לייצר אינסולין אך הרקמות אינן מגיבות אליו באופן מלא ובכך נפגמת היכולת להכניס סוכר מהדם לתאים.

 

ישנו מצב רפואי נוסף המכונה טרום-סוכרת, שבו רמת סוכר בדם גבוהה מהנורמלי אולם נמוכה מהרמה המוגדרת סוכרת.

 

במרבית המקרים של סוכרת סוג 2 הסיבוכים קשורים בעיקר בעלייה בכמות הרדיקלים החופשיים ובירידה ביכולת של הגוף להתמודד איתם. כדי לסייע לגוף להתמודד טוב יותר עם מצב זה יש לצרוך מזונות או תוספי תזונה המכילים נוגדי-חמצון (אנטי-אוקסידנטים).

 

  

תוספי תזונה מותאמים  יכולים לסייע להתמודד עם סוכרת (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תוספי תזונה מותאמים יכולים לסייע להתמודד עם סוכרת(צילום: shutterstock)

 

פרוביוטיקה לעזרת חולי הסוכרת

למרות שהפרוביוטיקה נקשרת בעיקר לבעיות גסטרו, בשנים האחרונות גילו סגולות נוספות לתוסף זה שיכולות לעזור לחולי לב וכלי דם ואפילו לחולי סוכרת, בדגש על חולי סוכרת סוג 2 ומצבי פרה סכרתיים.

 

פרוביוטיקה - היא תוסף תזונה המכיל חיידקים "טובים" התורמים לאיזון החיידקים בגוף. פרוביוטיקה תומכת במצבי בריאותיים כדוגמת שלשולים, עצירויות, דלקות במעיים ומגוון רחב של בעיות גסטרו. בנוסף היא מסייעת בהתמודדות עם זיהומים משניים הנגרמים משימוש ממושך באנטיביוטיקה ואף מסייעת למערכת החיסון בגופינו.

 

בהתייחס לפרוביוטיקה וסוכרת ישנם מספר מחקרים בולטים. מחקר משנת 2012 בדק את השפעת הפרוביוטיקה על רמות הגלוקוז בדם בחולי סוכרת סוג 2 בגילאי 30 עד 60. 

 

הנבדקים שתו כל יום ובמשך 6 שבועות, 300 גרם של יוגורט פרוביוטי המכיל את שני הזנים הייחודיים lactobacillus acidophilus La5 ו- Bifidobacterium lactic Bb12. נמצא שהיוגורט הפרוביוטי גרם לירידה ברמות הגלוקוז בדם מ-145 ל-132 מ"ג/ד"ל וברמות ההמוגלובין A1C.

 

מחקר אחר משנת 2011 מתוך Journal of dairy science בדק את השפעת צריכת אותם סוגי חיידקים פרוביוטיים בכמות של 200 גרם ליום ובמשך 30 ימים, על רמות הסוכר והכולסטרול בדם.

 

המחקר נערך בקרב נבדקים בגילאי 50-60 בעלי רמות סוכר גבוהות מ-110 מ"ג/ד"ל, רמות כולסטרול מעל 200 מ"ג/ד"ל ורמות טריגליצרידים גבוהות מ-200 מ"ג/ד"ל.

 

במחקר זה לא נמצאה השפעה משמעותית על רמות הטריגליצרידים, אך השפעה משמעותית נראתה בעלייה ברמות ה-HDL (הכולסטרול הטוב) וירידה ברמות הגלוקוז מערכים של 191.11 ל 116.78 מ"ג/ד"ל.

 

לסיכום, ניתן לומר כי הפרוביוטיקה עשויה לתת תמיכה לחולי סוכרת סוג 2. אבל כמו בכל תוסף אחר, גם את חיידקי הפרוביוטיקה יש ליטול רק לאחר אבחון והתאמה אישית.

 

הכותבת היא דיאטנית קלינית בחברת Prana Essentials – תזונה ותוספי תזונה בהתאמה אישית





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בדיקת סוכרת. רבע מיליון כלל לא יודעים שהם חולים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מומלצים