שתף קטע נבחר

לפיד: שליטת הרבנות בנישואים - עלבון

יו"ר יש עתיד נאם בפני ועידת הנשיאים, הודה למנהיגים על היותם "שומרי הסף" של הזהות היהודית והצהיר בפניהם: "אעשה הכול להביא לשוויון בין הזרמים היהודיים ולכינון נישואים אזרחיים בארץ". בנט: "מסכים עם לפיד על שילוב חרדים"

בזמן שהמשא ומתן הקואליציוני מתנהל בעצלתיים והרכב הקואליציה הבא רחוק מלהיות ברור, נאמו הערב (יום ג') שני כוכבי בחירות 2013 בפני ועידת הנשיאים, בכנס בירושלים. לפני נאומו של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט עלה לבמה יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בוועידה של הארגונים היהודיים האמריקניים במלון ענבל. הוא הודה למנהיגים היהודים על מאמציהם למען ישראל ושמירת הזהות היהודית וכינה אותם "שומרי הסף". הם זיכו אותו בתשואות כשהצהיר שיעשה כל שבכוחו להביא לשוויון בין הזרמים היהודיים השונים. ynet העביר בשידור חי את שני הנאומים.

 

"אני מאמין שהזהות היהודית בסכנה ואתם חלק משומרי הסף ששומרים על הרעיון היהודי", אמר לפיד למנהיגים. "אף אחד לא יכול לטעון לבעלות על היהדות. אני אעשה כל שביכולתי להגיע לשוויון מלא בין כל הזרמים היהודים בארץ – אורתודוכסים, קונסרבטיבים ורפורמים. אדאג לכך שהתקציבים והיחס של המדינה יהיו שווים".

 

לפיד בירושלים. "אנשים צריכים להבין שאנו מדברים על פתרון שתי המדינות" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
לפיד בירושלים. "אנשים צריכים להבין שאנו מדברים על פתרון שתי המדינות"(צילום: גיל יוחנן)

 

"אני אעשה כל מה שביכולתי לכונן נישואים אזרחיים. המונופול של הרבנות על נישואים וגירושים היא עלבון לכל אדם חופשי והיא חייבת להיעלם. זה עשוי לקחת זמן משום שהרבה פוליטיקאים מעורבים בזה. כמוכם, הרוב רוצה יהדות פלורליסטית ומכילה".

 

כשנשאל לגבי המו"מ עם הפלסטינים אמר לפיד: "מביקור אובמה בחודש הבא צריך להאיץ את התהליך הזה ואנשים צריכים להבין שאנו מדברים על פתרון שתי המדינות. אין משהו אחר. אני מסתכל על שטחים אלה כחלק מארץ ישראל השלמה אך הפתרון האחר הוא להיות במדינה לא יהודית ואני רוצה לחיות במדינה יהודית". לגבי ירושלים אמר: "אני נגד כל החזרת שטחים מירושלים, ירושלים היא לא רק מקום אלא רעיון, זה האתוס של המדינה והמדינה לא תוותר על חלק מהאתוס שלה".

 

בנט, שעלה לנאום אחרי לפיד, נשאל אם ייסד ברית עם יו"ר יש עתיד, ואמר בתגובה: "אני חושב שיש כמה נושאים שאנחנו מסכימים עליהם כמו הכלכלה ושילוב החרדים בחיים בישראל. אנחנו לא מסכימים על הכול, אבל אני חושב שזה חדשות טובות שיש לנו נושאים שאנחנו מסכימים עליהם. הנושא הראשון זה החרדים, וזה דבר חיוני שנטפל בו".

 

בנט הוסיף כי "ישראל היא המקום הכי גדול של לומדי תורה, שזה נהדר, אבל 30% מהאוכלוסייה זו כבר מעמסה. האלונקה מוחזקת על-ידי חמישה שסוחבים ארבעה, ואם לא נשנה משהו האלונקה תיפול. אני אקפוץ על ההזדמנות הזאת ליצור קואליציה שתעשה דברים".

 

עם או בלי ש"ס?

בינתיים ממשיך המו"מ הקואליציוני. ביממה האחרונה הביע בנט אופטימיות לגבי עתיד המו"מ הקואליציוני. בנט נפגש אתמול לראשונה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשניים שוחחו לאחר תקופה ארוכה של נתק. ההודעה שפורסמה בעקבות הפגישה היתה קרירה למדי, על רקע המתיחות בין בנט ובין משפחת נתניהו, אך יו"ר הבית היהודי אמר בשיחות סגורות כי השיחה עם ראש הממשלה היתה טובה, וכי יצא ממנה בתחושה טובה. בנט ציין גם כי הוא יצא מן הפגישה עם תחושת הקלה, וכי הקרח בינו ובין נתניהו נשבר.

 

בנט נואם בפני נציגי הארגונים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
בנט נואם בפני נציגי הארגונים(צילום: גיל יוחנן)

 

במקביל, ביש עתיד לא מוותרים על עמדותיהם, ובכיר במפלגה אמר כי ההערכה היא שראש הממשלה מבין כי "לא ניתן להקים ממשלה בלי יש עתיד". במפלגה ממתינים להמשך השיחות הקואליציוניות, אולם משוכנעים כי כך או כך - נתניהו יאלץ להגיע עימם להבנות.

 

"אנחנו לא צריכים לעשות כרגע הרבה", אמר בכיר ביש עתיד. נתניהו עצמו סבור כי לפיד ואנשיו

מנסים לכפות עליו ממשלה ללא החרדים. בשיחות סגורות התבטא ראש הממשלה ואמר כי הוא משוכנע שיש עתיד מנסים להכריח אותו להקים ממשלה ללא המפלגות החרדיות. ביש עתיד אומרים בימים האחרונים כי "הציבור אומר לנו במפורש - ממשלה ללא ש"ס. זה מגיע מכל כיוון".

 

בתוך כך, בצמרת ש"ס גובר המתח סביב זהותו של המנהיג שיוביל את המפלגה. לפי שעה, בכירים בש"ס טוענים כי נתניהו זימן למפגש אישי את כל ראשי המפלגות - מלבד את ראשי ש"ס. "נתניהו לא יודע עם מי לדבר, ולא נוח לו להזמין שלושה אנשים", אומרים גורמים בש"ס. "נכון שיש הדברות שקטה, אבל אין יושב ראש למפלגה, וזה נראה כמו פארסה. אי אפשר לנהל משא ומתן כשיש בש"ס כל כך הרבה כתובות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לפיד בפני ועידת הנשיאים. "הרוב רוצה יהדות פלורליסטית ומכילה"
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
בנט. פגישה טובה עם רה"מ
צילום: גיל יוחנן
מומלצים