שתף קטע נבחר

בעלי חשבון בחו"ל? רשויות המס בישראל עוקבות

בעלי חשבון בחו"ל שטרם דווח בארץ? יש סיכוי טוב שרשויות המס בישראל ידעו עליכם במוקדם או במאוחר. אז כדאי לדווח?

רשימות של בעלי חשבונות בנק בחו"ל וכן חומר בנקאי שדלף מבנקים זרים ברחבי העולם בשנים האחרונות, עשויים להגיע לידי רשות המסים. תושבי ישראל בעלי חשבונות בנק לא מדווחים בחו"ל, חשופים להליכים פליליים ואזרחיים.

 

 

באילו בנקים זרים מדובר? רשימות של בעלי חשבונות בנק בחו"ל, וכן חומר בנקאי סודי, דלף מבנקים זרים רבים, הכוללים בין היתר, את הבנקים הבאים: בנק HSBC בג'רזי, בנק HSBC השוויצרי, בנק יוליוס בר השוויצרי, בנק LGT בליכטנשטיין, Credit Swiss בגרמניה, בנק UBS השוויצרי.

 

רפורמה בחוקי הסודיות

מגמה זאת של דליפת מידע בנקאי מתגברת בשנים האחרונות, במקביל לשינויים בנושא הסודיות הבנקאית במדינות שונות, ובמיוחד בשוויץ. מציאות זאת גורמת לכך שלקוחות רבים של בנקים ברחבי העולם אינם בוטחים יותר במוסדות פיננסיים אשר בעבר ידעו לשמור היטב על הסודיות הבנקאית של לקוחותיהם.

 

האם רשות המסים מקבלת מידע על חשבונות בנק בשוויץ?

 

שוויץ הנהיגה רפורמה מקיפה בחוקי הסודיות החלים על הבנקים בתחומה. אחת המטרות של הרפורמה היא למנוע מתושבים זרים להעלים מס באמצעות שימוש בבנקים ובחוקי הסודיות השוויצריים.

 

בעבר, חוקי הסודיות הבנקאית בשוויץ היו מהמחמירים בעולם. אלא, שבעקבות לחץ בינלאומי מצד מדינות כמו צרפת, גרמניה וארצות הברית, ובחסות ארגון ה-OECD, שוויץ הסכימה להגמיש את הסודיות הבנקאית.

 

בנוסף להגמשת הסודיות הבנקאית כאמור, שוויץ הודיעה כי היא תקל על ההליכים הטכניים לקבל מידע על כספים המוחזקים בחשבונות בנק בלתי מדווחים. באמנות למניעת כפל מס בכלל, ובאמנת המס בין ישראל לשוויץ בפרט, ישנו סעיף הקובע נוהל העברת מידע בין המדינות.

 

האם רשות המסים מקבלת מידע על חשבונות בנק אחרים?

 

רשות המסים מקבלת באופן קבוע מידע אודות חשבונות בנק סודיים של ישראלים בחו"ל. מנהל רשות המסים הודיע במספר הזדמנויות כי הרשות יוזמת פניות למדינות רבות, ובכלל זה מדינות באיחוד האירופי, שווייץ, אוסטרליה, קנדה ועוד.

 

רשות המסים יכולה לעשות שימוש במידע אשר בידה ולנקוט בהליכים פליליים ואזרחיים כנגד אותם בעלי חשבונות של דיווחו כדין. במקרה כזה, בעלי חשבונות סודיים צפויים לגזרי דין חמורים, לרבות תשלום המס בצירוף ריבית וקנסות.

 

האם כדאי לדווח על חשבון הבנק?

לאור המציאות החדשה, אם אתם מחזיקים בכספים בחשבון בנק סודי בחו"ל יש סיכוי רב שהמידע על חשבון הבנק יגיע בדרכים שונות ומגוונות לרשות המסים בישראל. בעקבות לחץ בינלאומי, המידע הבנקאי כבר אינו מוגן היום כפי שהיה בעבר.

 

ישראלים המחזיקים כספים בבנקים זרים חייבים להיערך בהקדם על מנת למנוע תקלות בלתי נעימות עם רשות המסים. יש לבחון בתחילה האם קיימת חובת דיווח ביחס לחשבונות הבנק. בחקיקת המס קיימים פטורים שונים מדיווח, ויש לבחון את תחולת ההוראות על המקרה הרלוונטי. במקרה זה, אני ממליץ להסתמך על חוות דעת משפטית.

 

אפשרות נוספת עבור ישראלים בעלי חשבונות בנק זרים שיש להם כספים או רווחים שלא דווחו כדין לרשויות המס, היא להגיש בקשה לרשות המסים בהליך הנקרא "גילוי מרצון". בתמורה לגילוי המידע ניתן לקבל חסינות מפני העמדה לדין פלילי. גילוי מרצון אינו מתאים לכל אחד, ויש לבחון היטב כל מקרה לגופו. 

 

ד"ר אבי נוב הוא עורך דין לדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

פורסם לראשונה 18/02/2013 20:15

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילם: shutterstock
חשבונות
צילם: shutterstock
אבי נוב
מומלצים