שתף קטע נבחר

תביעה: 50 שקל עמלה על יתרה של שקל אחד

בקשה לתביעה ייצוגית בסך 117 מיליון שקל הוגשה כנגד בנק לאומי: גבה דמי ניהול בסך של כ-50 שקל מקשישה בת 93, שבחשבונה נשארה יתרה של פחות משקל

בנק לאומי גובה עמלות בסכום של מאות ואף אלפי אחוזים יותר מהיתרות הקיימות בחשבון הלקוח - כך נטען בתביעה ובבקשה להכיר בה כייצוגית שהוגשה היום (ד') לבית המשפט המחוזי מרכז כנגד בנק לאומי, בסכום של 117 מיליון שקל. 

 

בנק לאומי - כתבות נוספות:

 

לטענת התובעת, קשישה בת 93 המיוצגת על ידי עורכי הדין אייל בר אליעזר וערן טאוסיג ממשרד בלטר, גוט, אלוני ושות', היא ניהלה חשבון ניירות ערך בבנק לאומי ונותרו בו שברי אג"ח שערכם הכולל עמד על פחות משקל אחד. בגין החשבון הזה גבה הבנק עמלה מופקעת של 49.5 שקל לשנה כדמי ניהול.

 

כך לדוגמה, החזיקה התובעת אג"ח של חברת יפנאוטו בערך נקוב של 0.4 ששוויו בפועל עמד על 32 אגורות. אולם מדי רבעון גבה ממנה הבנק בגין שאריות אג"ח זה 5.5 שקלים - פי 17 משווי האג"ח ובחישוב שנתי פי 70 משוויו.

 

אין נהלים לטיפול בשברי אג"ח

על פי תעריפון הבנק, דמי ניהול ניירות ערך עומדים על 0.7% משווי תיק ההשקעות, בחישוב שנתי, אולם קיימת עמלת מינימום לתשלום עבור כל נייר ערך.

 

יש לציין כי היווצרות של שברי אג"ח היא בלתי נמנעת – לא ניתן לסחור בהם כמו באג"ח רגיל והם שאריות שנוצרות לאחר פקודת מכירה. הדרך היחידה למכור שבר אג"ח הוא באמצעות פקודה ישירה לבנק, כאשר המסחר מתקיים פעם בשנה בלבד.

 

לטענת עורכי הדין בר אליעזר וטאוסיג, התובעת אינה היחידה שסובלת מהתנהלות זו של הבנק. רבים ממחזיקי חשבונות ניירות הערך שסוחרים באג"ח מוצאים עצמם עם שברי אג"ח עליהם הם משלמים דמי ניהול מופקעים.

 

"למיטב ידיעתה של התובעת הייצוגית, אין בבנק לאומי הנחיות או נהלים לסוגיית הטיפול בשברי אג"ח ובבנק לא עושים דבר על מנת לחסוך מהלקוח את ההוצאה המיותרת של תשלום עמלה גבוהה בעשרות אחוזים משווי שבר האג"ח המוחזק על ידי הלקוח", כתבו עורכי הדין.

 

יצויין כי בדו"ח הוועדה לבחינת התחרותיות במערכת הבנקאית, שהוגש לפני כשנה, נכתב פרק שלם העוסק בדמי ניהול ניירות ערך שגובים הבנקים, בחוסר השקיפות, ובבעייתיות שבחישוב עמלה זו ודרך גבייתה מהלקוחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בנק לאומי
צילום: רויטרס
עו"ד אייל בר אליעזר
מומלצים