שתף קטע נבחר

עמיר פלג

קבלן חפירות

שגיא כהן מנתח מהלכים דמיוניים, מפענח מחשבות של מאמנים ועושה סדרות חינוך לכוכבים. כשבכל העולם נהנים מליגת האלופות, אנחנו חוטפים מיגרנה

הדמגוג

התת מודע של סרחיו ראמוס

 

לפני תשעה ימים, בשעה 21:50, קיבלתי אס.אם.אס מחבר בקיבוץ הגושרים: "למה? למה משלבים סבל בהנאה? למה מנפח המוח הזה צריך להרוס לי את הכדורגל, למה?". המילה למה, שחזרה על עצמה ארבע פעמים, העידה על מצוקה וחוסר אונים. את צירוף המילים "מנפח המוח" כבר הכרתי היטב ממסרונים קודמים. הם תמיד הגיעו במהלך שידור משחקים בליגת האלופות, כשהפרשן היה שגיא כהן.

 

ידיעות נוספות ב-ynet ספורט:

 

הפעם זה בא מיד אחרי שריקת הפתיחה למשחק בין ריאל מדריד למנצ'סטר יונייטד. כבר בדקה הראשונה, הפסיכואנליסט של הצ'מפיונס פצח בחפירות. "וויין רוני משחק באגף כדי לפקוח עין על קואנטראו", הוא איבחן אחרי 46 שניות(!). "חלק גדול מהכדורים שכריסטיאנו רונאלדו מקבל, הוא מקבל על הקו. זה תרגיל דומה לזה שדורטמונד עשתה נגד ריאל וזה עבד לה. היא הצליחה לצמצם את כמות אספקת הכדורים לרונאלדו, בזה שהיא שמה שחקן שפקח עין על המגן השמאלי ולא נתן לו למסור על הקו"... כן כן, מחוג השניות עוד לא השלים סיבוב, ופרשננו כבר קלט שאלכס פרגוסון הולך על התרגיל של דורטמונד: עין פקוחה על המגן השמאלי של הספרדים, שתנטרל את מקור האספקה הראשי לרונאלדו. על יתר שחקני ריאל, באשר הם שם, לא צריך לפקוח עין. איזה בולשיט!

 

שגיא כהן. פלג לא מתרשם (איור: אופיר בגון) (איור: אופיר בגון)
שגיא כהן. פלג לא מתרשם(איור: אופיר בגון)

 

בדקה ה-20 יונייטד עלתה ליתרון. רוני הגביה כדור קרן, דני וולבק התרומם ונגח לפינה, ושגיא היה הראשון שזיהה את מהות הפאשלה. "זה לא גול של שוער, אבל זה עדיין גול שאפשר לייחס אותו להיעדרות של קסיאס", רטן החרטטן. "ההגנה של ריאל פשוט לא סומכת על השוער שלה, הם עומדים בתוך החמש. ראמוס לא סומך על השוער שלו ולכן הוא עומד שלושה מטר מהשער, לא מאפשר לשוער לצאת. הוא שומר על השוער שלו במקום לשמור על וולבק, ושוערים לא צריכים שישמרו עליהם. אפילו כשאתה שוער מחליף, אתה שוער של ריאל מדריד, אתה לא צריך שהבלם ישמור עליך. תן לו את השלושה ארבעה מטר האלה, אל תפריע לו. חוסר הביטחון של ריאל מדריד בשוער המחליף שלה עלה ביוקר".

 

גם זאת הייתה כמובן חפירה טהורה ופסיכולוגיה בגרוש. קסיאס, מטובי השוערים בעולם, ספג בחייו אינספור שערים מכדורי קרן. רובם נכבשו כאשר סרחיו ראמוס היה בסביבה. בקרנות, כידוע, אין אופסייד. כששחקני יונייטד מתמקמים בתיבת החמש, ברור ששחקני ריאל אינם יכולים לעזוב אותם לנפשם - ולא משנה אם בשער יעמדו איקר קסיאס, דייגו לופז או בגתן ותרש. אבל פרשננו, שהיה פעם שוער נערים במכבי נתניה, צריך להצדיק את נוכחותו בשידור ובונה לעצמו מגדלים של בבל"ת. מכיוון שיש לו גם בעיה קשה של דיקציה, לנו יש בעיה קשה של מיגרנה.

 

רפאל נגד רונאלדו. הברזילאי לא שמע לשגיא כהן וזה עלה לו ביוקר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
רפאל נגד רונאלדו. הברזילאי לא שמע לשגיא כהן וזה עלה לו ביוקר(צילום: רויטרס)

 

הפנטזיונר

וויין רוני מסתכסך עם עצמו

 

בדקה ה-30 רונאלדו השווה בנגיחה ל-1:1. מכיוון שעל קואנטראו פקחו כזכור עין, את הכדור נאלץ להגביה לו אנחל די מאריה. כמה שניות אחרי השער, המצלמה התבייתה על וויין רוני שפלט מלים עצבניות לעבר ריו פרדיננד. כולנו, הדיוטות שמבינים את הדברים כפשוטם, חשבנו שהחלוץ זועם רק על הבלם. עד שניטשה, בעמדת השידור, הסביר לנו משהו שרק מומחים מהסדר גודל שלו מסוגלים לקלוט. "וויין רוני כועס גם על עצמו", אמר שגיא. "ההתקפה של ריאל התחילה מכדור שהוא איבד"...

 

 

וואלה? הרצתי את סרט ההקלטה לאחור וגיליתי שלא היו דברים מעולם. אמנם חמישה שישה מהלכים קודם לכן, כדור שוער של דויד דה חיאה הגיע לאזור של החלוץ האנגלי, ואפילו פגע בגבו, אלא שרוני עצמו לא השתלט עליו ובוודאי שלא איבד אותו. אז מה? למה לתת לעובדות לקלקל ניפוח שכל טוב?

 

עם ישראל התברך בלא מעט מקובלים בעלי כוחות נסתרים, יודעי ח"ן ואמנים על חושיים. חלקם ניחן ביכולת טלפתית להעביר מחשבות, אחרים מתמחים בטלקינזיס ומסוגלים להזיז חפצים ולכופף כפיות. אבל עם כל הכבוד לרנטגן, לרב אולטרה סאונד, לאורי גלר ולאורן זריף, שגיא כהן הוא היחיד שמסוגל לקרוא מחשבות אחרי שכופף את העובדות.

 

אורן זריף. פלג טוען שהיכולות של שגיא כהן לא נופלות ממנו (צילום: ענת מוסברג ) (צילום: ענת מוסברג )
אורן זריף. פלג טוען שהיכולות של שגיא כהן לא נופלות ממנו(צילום: ענת מוסברג )

 

הזבוב

על הקיר של פרגוסון

 

כל פרשן בעולם היה רוצה להיות הזבוב על הקיר בחדר ההלבשה של אלכס פרגוסון. במיוחד כשמדובר בתדרוך טקטי לפני קרב מוחות עם עילוי אחר בתחומו, ז'וזה מוריניו. לא שגיא כהן. הוא מסוגל להבין מה מתחולל במוחו ובנפשו של סר פרגי בזמן אמת, גם בלי להתחפש לחרק.

 

הדברים יכולים לבוא לביטוי בצורה של קריאת מחשבות ("רונאלדו נוגע בכדור יותר מדי פעמים לטעמו של פרגוסון"), בכישרון הפנומנלי לתרגם טקטיקה למתמטיקה ("פרגוסון מנסה ליצור איזשהו מצב שבו יהיה אחד על אחד על רובין ואן פרסי"), ובטכניקה בלתי נתפסת, שמאפשרת לפרשן לצטט מתוך דו שיח שמאמן יונייטד ניהל עם עצמו תוך כדי משחק ("אלכס פרגוסון אומר לעצמו: 'בשביל זה שמתי שם את וויין רוני שישמור על קואנטראו?").

 

ים תקצירים ב-ynet ספורט:

 

בניגוד לפרשן הממוצע, שיעדיף תמיד לנתח מהלכים בדיעבד, גדולתו של הפרופסור לכדורגל מתבטאת ביכולתו לחשוף את הכוונה המסתתרת מאחורי מהלכים טקטיים עתידיים, שעין בלתי מזוינת לא תקלוט לעולם. קבלו דוגמה: "פרגוסון הכניס את ראיין גיגס לצד השמאלי, אבל הוא לא באמת בצד השמאלי... גיגס יגנוב הרבה מאוד לאמצע... בגלל הניסיון והשכל שלו הוא יצליח לחלק את הכוחות שלו, קצת שמאל קצת באמצע. הוא ייתן למנצ'סטר יונייטד עוד שחקן באזור שעד עכשיו היא התקשתה בו". אתם הבנתם את זה? קצת שמאל קצת באמצע. בדיוק מה שפואד היה אמור לתת, בגלל הניסיון והשכל שלו, למפלגת העבודה.

 

פרגוסון. שגיא כהן מסוגל להבין מה מתחולל במוחו ובנפשו של סר אלכס? (צילום: AP) (צילום: AP)
פרגוסון. שגיא כהן מסוגל להבין מה מתחולל במוחו ובנפשו של סר אלכס?(צילום: AP)

 

המחנך

רובן לא עובד ולא לומד

 

אבל התכונות הבולטות ביותר של שגיא כהן הן הקשיחות והכריזמה, שמאפשרות לו להעביר סדרות חינוך לגדולי הכדורגלנים בעולם, בלי חשבון, פנים מול פנים. תשאלו אפילו את אריאן רובן ובסטיאן שוויינשטייגר, שלא ישכחו בחיים את השטיפה שחטפו מהפרשן הישראלי בגמר הצ'מפיונס האחרון.

 

בשבוע שעבר בברנבאו, שגיא התלבש בעיקר על המגן הימני של מנצ'סטר יונייטד, שלא ידע איפה לקבור את עצמו. "אם וויין רוני לוקח את קואנטראו על הקו", הוא נזף ברפאל. "מה אתה עוזר לו שם? אתה צריך לקחת את רונאלדו! זה השחקן הכי מסוכן של ריאל מדריד. אם הוא בא לאמצע, בוא איתו. אל תעזוב אותו לבד!".

 

 

אך הברזילאי לא הקשיב, או שלא רצה לשמוע, ובמחצית השנייה זה עלה לו ביוקר. "יש שם חורים של רפאל, זה באמת עובר כל גבול, הוא לא שומר שם אף אחד", רתח הפרשן, ועבר מיד לנזוף ישירות בשחקן: "בוא תחזיק את הפינה הרחוקה, תהיה בין השחקן האחרון לבין הקורה!". כמה דקות מאוחר יותר גם בלם יונייטד פיל ג'ונס שבר שמירה, ומיד קיבל ממנו מנה. "אתה לא יכול לעזוב את רונאלדו!", גער שגיא בג'ונס. "אתה חייב להישאר איתו!".

 

אריאן רובן. כהן טוען שהוא עצלן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אריאן רובן. כהן טוען שהוא עצלן(צילום: רויטרס)

 

שלשום, במשחק בין ארסנל לבאיירן, הגיע תורו של בלם התותחנים ונבחרת גרמניה, פר מרטסאקר, לקבל שיעור בכדורגל. "תראה את מספר ארבע, מסמן משהו עם האצבעות של הידיים", אמר פרשננו ליורם ארבל אחרי הגול השני של באיירן, ואז פנה לבלם עצמו: "אל תזיז את האצבעות של הידיים, תזיז את האצבעות של הרגליים". אבל זה היה כבר מאוחר.

 

ורובן? לתומי חשבתי שאחרי המנה שחטף בגמר אשתקד, השלימזל הזה יפסיק עם השטויות. ממש לא. שלשום, באצטדיון האמירויות, החלוץ ההולנדי של באיירן נלכד באופסייד, והגאון מהמזרח התיכון שוב איבד את שלוותו. "רובן בנבדל כי הוא עצלן!", זעק הפרשן למיקרופון, והוסיף כהרגלו נזיפה: "מה אתה הולך אחורה? תעשה את הצעד קדימה. אי אפשר לבוא בטענות לכל העולם כל הזמן!". באמת מתסכל. כבר כמה חודשים ששגיא מנסה ללמד אותו כדורגל, אבל הרובן הדפוק הזה לא קולט!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמואל יערי
שגיא כהן
צילום: שמואל יערי
מומלצים