שתף קטע נבחר

יש פוטושופ, אין מחשוף למישל אובמה באיראן

הופעת הגברת הראשונה בטקס האוסקר משכה תשומת לב. לצד הביקורת על הזוכה "האנטי-איראני", מחו בטהרן על מפתח שמלתה. מזל שיש פוטושופ

העולם כולו עקב בהתרגשות אחר טקס האוסקר הלילה וגם באיראן לא יכלו להתעלם מההכרזה הדרמטית על הסרט הטוב ביותר - בשידור מהבית הלבן. אך מה עושים כאשר הגברת הראשונה מישל אובמה חושפת את שם הזוכה, "ארגו", בעודה לבושה שמלה לא צנועה בעליל? לפוטושופ הפתרונים.

 

אובמה על המסך (משמאל), ובתמונה שהופצה באיראן (צילום: AFP, פארס) (צילום: AFP, פארס)
אובמה על המסך (משמאל), ובתמונה שהופצה באיראן(צילום: AFP, פארס)

 

הדיווח שעלה באתר סוכנות הידיעות האיראנית החצי-רשמית "פארס" זמן קצר לאחר תום הטקס, לווה בתמונה של אובמה מופיעה על המסך הגדול באירוע, בעודה לבושה שמלה נוצצת של המעצב נעים קאן. אולם העורכים החליטו כנראה שהמחשוף של רעיית הנשיא וכתפיה החשופות יהיו יותר מדי עבור קהל הקוראים הרגיש, ונעזרו בתוכנה לעיבוד תמונות כדי להתאימה לכללי הצניעות המקובלים.

 

באיראן מדובר כבר בשיטה בדוקה. ב-2011 החליטו עורכי עיתונים כי החולצה השחורה שלבשה שרת החוץ האירופאית קתרין אשטון לפגישה עם ראש צוות המו"מ לנושא הגרעין סעיד ג'לילי הייתה חשופה מדי, וגם הם "העלימו" את המחשוף בתוכנת עריכה. דובר מטעם אשטון מסר אז בתגובה כי "היא הייתה לבושה כראוי. זה לא היה חשוף מדי. נשים רבות באיראן מכוסות לגמרי ברעלה, ואילו כאן מדובר במגעים בינלאומיים במדינה שלישית".

 

שרת החוץ אשטון בלבוש "חושפני" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שרת החוץ אשטון בלבוש "חושפני"(צילום: AFP)

ובגרסה המכוסה של עורכי העיתונים באיראן ()
ובגרסה המכוסה של עורכי העיתונים באיראן

 

צנזורה של תמונות מסוג זה אינה יוצאת דופן בתקשורת האיראנית. פעמים רבות ניתן לראות שחקניות קולנוע איראניות שמצטלמות מחוץ לארצן בלבוש חושפני זוכות לכיסוי ראש מפתיע בגרסה האיסלאמית. גם בתחום הצבאי איראן כבר הוכיחה כי היא יודעת לעשות שימוש מושכל כדי להוכיח את עוצמתה. ב-2008 היא פרסמה תמונות של שיגור טילים, אלא שהתמונה עברה עיבוד ממוחשב, ובמקום שלושה טילים - הופיעו בה ארבעה.

 

המשטר מחה: הסרט "ארגו" אנטי-איראני

גם בלי קשר לשמלה, הופעתה של מישל אובמה בטקס עוררה גלי מחאה באיראן, וכלי התקשורת התפלאו על העובדה שדווקא היא הייתה זו שהכריזה על הסרט הטוב של השנה. בדיווחים נטען כי השתתפותה של הגברת הראשונה בטקס מדגישה את ההקשרים הפוליטיים שלו, ועלתה בהן השאלה: "מדוע דבר כזה לא קרה בעבר, ואילו דווקא עכשיו זה קרה, כשסרט אנטי-איראני מקבל את הפרס?"

 

גם משטר האייתוללות גינה את זכיית סרטו של בן אפלק, שעוסק בשחרור בני הערובה האמריקנים מטהרן של ימי מהפכת חומייני ב-1979. שר התרבות האיראני מוחמד חוסייני הצהיר באחרונה כי "הסרט לא היה ראוי לפרסים הן מבחינה טכנית והן מבחינה אמנותית, והסיבה שהוא זכה בהם היא ההיבטים האנטי-איראניים שבו. הסרט הוא ניסיון לעוות את ההיסטוריה ולכפות עליה את הזווית האמריקנית", קבע. גם הטלוויזיה האיראנית הצהירה כי מדובר ב"פרסומת ל-CIA".

 

איראן החליטה מראש להחרים את האירוע ולא לשלוח נציג שיתחרה בקטגוריית הסרט הזר, אך לא בשל המחלוקת על נושא הגרעין למשל - אלא בתגובה לסרט האמריקני "תמימות המוסלמים" שלועג לנביא מוחמד. איראן, יש לציין, דווקא זכתה להוקרה בטקס האוסקר אשתקד, כשהבמאי אשגאר פרהאדי גרף את פרס הסרט הזר הטוב ביותר על סרטו "פרידה" וגבר בכך על "הערת שוליים" הישראלי. זו הייתה זכייתה הראשונה של איראן בפרס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
אובמה. הכתפיים החשופות היו יותר מדי
צילום: AFP
מומלצים