שתף קטע נבחר

עמלות חברות האשראי ב-2012: 3.6 מיליארד ש'

7.75 מיליון כרטיסים, 3.66 מיליארד שקל עמלות ו-213 מיליארד שקל היקפי קניות: ב-2012 לא הפסקנו לגהץ, וחברות כרטיסי האשראי והבנקים המחזיקים בהן עשו קופה. למרות שהחברות חששו מירידה בסכום חשבונות הסלולר שלנו, הן קיבלו את שלהן לאחר שקנינו יותר מכשירים חדשים

מחאה חברתית? מיתון? לפחות על פי דו"חות חברות כרטיסי האשראי, הציבור הישראלי לא הפסיק לגהץ וענף כרטיס האשראי מציג צמיחה של כמעט 8% בשנת 2012 לעומת השנה הקודמת.

 

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות

 

7.75 מיליון כרטיסים תקפים (מתוכם כ-6 מיליון פעילים) מחזיק הציבור הישראלי, נכון לתחילת 2013 ואלו הביאו להיקפי רכישות של לא פחות מ- 213 מיליארד שקל, במהלך השנה שחלפה.

 

מחזור הקניות של לקוחות קבוצת ישראכרט שלה כ- 3.6 מיליון כרטיסים (בהם 343 אלף כרטיסי אמריקן אקספרס), הגיע ל- 104.3 מיליארד שקל. בחברת כאל, שלקוחותיה מחזיקים ב- 2 מיליון כרטיסים תקפים, עמד מחזור הקניות על 53.5 מיליארד שקל ובלאומי קארד, עם 2.1 מיליון כרטיסים, הסתכם המחזור ב- 55.8 מיליארד שקל.

 

בהתחשב בכך שהנתונים הכלכליים של המשק בשנת 2012 אינם מזהירים, חברות האשראי, בעזרת ציבור הצרכנים המגהץ, הצליחו להציג תוצאות לא רעות.

 

"הפעילות בכרטיסי אשראי עלתה סביב ה- 8% כשהצריכה הפרטית במשק עלתה בפחות מ-3%", אומר ל ynet חגי הלר, מנכ"ל לאומי קארד. "חשבנו שהמצב במשק ישפיע לרעה, אבל זה השתנה. נעשית עבוד שיווק מאוד חזקה גם מול הציבור וגם מול בתי העסק". עם זאת, מדגיש הלר, כי עדיין מדובר בהיקפים נמוכים יחסית לשנים קודמות. "לפני ארבע וחמש שנים היינו רגילים גם לצמיחה דו ספרתית".

 

זינוק של 100% ברכישת מכשירים סלולריים

על פי נתוני חברות האשראי, בכל סעיפי ההוצאה של הצרכנים חל גידול, למעט בתחום התקשורת. בתחילת 2012, על רקע הרפורמה בשוק הסלולר וההוזלה הדרמטית של המחירים, הביעו בכירים בחברות כרטיסי האשראי חשש כי המהלך יפגע בהכנסותיהם. אולם מסתבר כי ההשפעה היתה שולית.

 

בדיקת ynet מעלה כי בחברת כאל לדוגמה, נרשמה ירידה של 2% בלבד בתחום התקשורת. מסתבר שהרפורמה בשוק התקשורת שכללה גם ניתוק הזיקה בין שירות השיחות לבין רכישת המכשירים והביאה להוזלתם, גרמה לזינוק בהוצאות על רכישת מכשירים בשיעור של יותר מ- 100% בהשוואה לשנה הקודמת.

 

כך הירידה בגובה תשלום החשבון החודשי, התקזזה עם העלייה בהיקפי רכישת מכשירים חדשים.

 

3.66 מיליארד שקל עמלות

היקפי הקניות הגדולים סייעו לחברות האשראי, "הפרות החולבות" של הבנקים, לרשום רווחים נאים. על פי הדו"חות הכספיים של החברות, שפורסמו בסוף השבוע, הרווח הנקי המצרפי של חברות כרטיסי האשראי בישראל עמד על 666 מיליון שקל, אחרי שגבו לא פחות מ- 3.66 מיליארד שקל עמלות (חלק מהעמלות נגבו עבור הבנקים).

 

 

גוזרים קופון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גוזרים קופון(צילום: shutterstock)

 

כך ישראכרט, שנמצאת בבעלות בנק הפועלים, גבתה מבתי עסק עמלות בהיקף של 983 מיליון שקל וממחזיקי הכרטיסים גבתה 339 מיליון שקל.

 

לאומי קארד שבבעלות לאומי (80%) וקבוצת עזריאלי (20%), גבתה מבתי עסק 568 מיליון שקל ומחזיקי הכרטיס "תרמו" לחברה 439 מיליון שקל.

 

בחברת כאל, הנמצאת בבעלות דיסקונט (72%) והבינלאומי (28%), הגיע היקף העמלות מבתי עסק ל- 567 מיליון שקל וממחזיקי הכרטיסים - 456 מיליון שקל.

 

אמריקן אקספרס בישראל – חברת הבת של קבוצת ישראכרט, גבתה מבתי עסק 269 מיליון שקל וממחזיקי כרטיס - 44 מיליון שקל.

 

ומהעמלות למשכורות. עלות שכרו הכוללת של מנכ"ל ישראכרט, דב קוטלר עמדה במהלך 2012 על 5.3 מיליון שקל. יו"ר דירקטוריון החברה, אירית אייזקסון, קיבלה 4.4 מיליון שקל.

 

תמר יסעור שכיהנה עד אמצע אוקטובר האחרון כמנכ"ל לאומי קארד וכיום מנהלת את החטיבה הבנקאית בבנק לאומי ומשמשת גם כיו"ר חברת כרטיסי האשראי, קיבלה 2.6 מיליון שקל במהלך 2012 ועלות שכרו של חגי הלר שכיהן עד אוקטובר כמשנה למנכ"ל והחליף אותה בתפקידה, עמדה על 2.23 מיליון שקל.

 

מנכ"ל חברת כאל, ישראל דוד, שפרש בתחילת 2013, השתכר במהלך השנה שחלפה בסכום של כ-2 מיליון שקל.

 

אשראי חוץ בנקאי: שיווק אגרסיבי ללקוחות

בחברות כרטיסי האשראי תולים תקוות בצמיחת האשראי הצרכני החוץ בנקאי שהם מעניקים. נכון להיום, סך האשראי שנותנים חברות כרטיסי האשראי בכל סוגי ההלוואות, כגון תשלומי קרדיט (פריסת סכום התשלום למספר תשלומים נושאי ריבית), הלוואה לכל מטרה, ואשראי מתגלגל (דחיית תשלום תמורת תוספת ריבית) - עומד על אחוזים בודדים בלבד מתוך סך האשראי הצרכני במשק.

 

יש לציין כי הריבית של חברות האשראי, לרוב יקרה יותר באופן משמעותי מהריבית המוצעת בהלוואות הבנקים. נכון לסוף שנת 2012 שיעור הריבית הממוצעת ששילמו לקוחות ישראכרט עמדה על 9.77%, בלאומי קארד עמדה הריבית הממוצעת על 10.3% ובכרטיסי כאל הגיעה הריבית ל- 12.2%.

 

דורון ספיר, המנכ"ל החדש של חברת כאל, מאמין כי למרות הדשדוש במקום בשנים האחרונות בהיקפי מתן האשראי, יש סיכוי להרחיבו כבר בשנת 2013. "סיימנו את שנת 2012 עם עלייה במספר הכרטיסים המונפקים, בדגש על צמיחה משמעותית בכרטיסים החוץ בנקאיים וגידול מתמשך במחזורי העסקאות. אנו רואים באשראי החוץ בנקאי מנוע צמיחה חשוב, ובהתאמה נתמקד בו השנה תוך ניהול סיכונים מוקפד", אומר ספיר.

 

כבר כיום חברות האשראי משקיעות לא מעט בשיווק מאסיבי של מוצרי הלוואה שונים, כולל פניה אישית ללקוחות פוטנציאליים, מתוך רצון להרחיב את מתן האשראי. במהלך השנה הקרובה אנחנו צפויים לשיווק אגרסיבי מול ציבור הלקוחות.

 

עוד צעד לכיוון הארנק הסלולרי

ומה עוד מתכננות לנו חברות כרטיסי האשראי לקראת 2013? אחרי שתוכניות הנקודות והכוכבים כבר סיימו את תפקידם, והשאירו לשמחת חברות האשראי כמה עשרות מיליוני שקלים בכיסן, הן מצהירות כי בכוונתן לתת דגש על הרחבת תוכניות ההטבות החדשות ולהגדיל את היצע ההטבות בשנה הנוכחית.

 

יש לציין כי כבר בדו"חות 2012 רואים גידול משמעותי בהיקף הוצאות השיווק והפרסום של החברות, אולם יש לקוות כי את עיקר המשאבים הן ישקיעו בהטבות עצמן ולא ביחסי הציבור שלהן.

 

בשנה החולפת החלו חברות האשראי לעשות שימוש באמצעי תשלום מתקדמים מתוך רצון להתקרב לכיוון "הארנק הסלולרי".

 

בישראל הנושא בתחילת דרכו – השימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים מצומצם מאוד ומדובר בסכום זעום מסך התשלומים, בעוד בעולם כבר עשרות מיליוני אנשים נעזרים בשלל אפליקציות וטכנולוגיות מתקדמות שמאפשרות שלל שימושים פיננסיים למגוון רחב מאוד של מטרות.

 

בכוונת חברות האשראי לתת לכך דגש חזק בשנת 2013 - ישראכרט ולאומי קארד ימשיכו לשכלל את אפליקציות התשלומים שלהן ולהרחיב את שיתופי הפעולה בתחום ובכאל מבטיחים להשיק עד סוף השנה את המיזם המשותף עם סלקום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד רומנו
תוכניות ל 2013: צעד נוסף לכיוון הארנק הסלולרי
צילום: אוהד רומנו
צילום: ישראל הדרי
דורון ספיר, מנכ"ל חברת כאל
צילום: ישראל הדרי
צילום: רפי דלויה
חגי הלר. מנכ"ל לאומי קארד
צילום: רפי דלויה
מומלצים