שתף קטע נבחר

אובמה על מות צ'אבס: "עידן חדש בוונצואלה"

האם מותו של הנשיא מסמן את הידוק הקשרים עם ארה"ב? לדברי אובמה, ארה"ב שואפת לשפר היחסים. מועמד האופוזיציה בבחירות הקרובות לנשיאות קרא לאחדות העם. נשיאת ברזיל ספדה לצ'אבס: "לא תמיד הסכמנו, אבל הוא היה מנהיג גדול"

אין לדעת כיצד ישפיע מותו של הוגו צ'אבס על המדינה הדרום אמריקנית, אך נשיא ארה"ב ברק אובמה כבר הכריז אמש (יום ג') כי "כעת מתחיל פרק חדש בהיסטוריה של ונצואלה". מלבדו ספדו מנהיגים רבים לנשיא צ'אבס, שמת בגיל 58 ממחלת הסרטן. דברי אובמה עשויים לפתוח דלת לדף חדש ביחסי ארה"ב וונצואלה, מדינה עשירה בנפט שבשנים האחרונות הידקה את הקשר דווקא עם איראן.

 

עוד חדשות בעולם:

דרמה בצ'כיה: הנשיא הודח ויואשם בבגידה

אוקראינה: אוליגרך ישראלי ניצל מניסיון התנקשות

חייל רוסי נעדר נמצא חי באפגניסטן אחרי 33 שנה

 

"עידן חדש מתחיל בהיסטוריה של ונצואלה". אובמה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"עידן חדש מתחיל בהיסטוריה של ונצואלה". אובמה(צילום: רויטרס)

 

"בתקופה מאתגרת כזו, לאחר לכתו של צ'אבס, ארה"ב מדגישה מחדש את רצונה בפיתוח יחסים מועילים עם ממשלת ונצואלה ושולחת את תמיכתה לאזרחים", הכריז אובמה. "עם פתיחתו של עידן חדש בתולדותיה של ונצואלה אנחנו מחויבים לקדם מדיניות של דמוקרטיה, כבוד אדם ושלטון חוק", הוסיף. דבריו של אובמה נאמרים כשבועיים לאחר ששר החוץ של ונצואלה, אליאס חאווה, אמר כי צ'אבס מעוניין לשפר את היחסים עם ארה"ב.

 

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, אנריקה קפרילס, שיתמודד על הזכות לרשת את מקומו של צ'אבס, קרא לאחדות העם והביע תנחומים למשפחתו של הנשיא ולתומכיו. "בתקופה כה קשה אנחנו חייבים להפגין את האהבה והכבוד העמוקים ביותר כלפי ונצואלה", הודיע מנהיג האופוזיציה בטוויטר.

 

"אני מביע סולידריות עם כל בני משפחתו ועם תומכיו של הנשיא הוגו צ'אבס", הוסיף. החוקה בוונצואלה קובעת כי במקרה שבו הנשיא מת במהלך כהונתו יש לקיים בחירות תוך 30 יום. עד שייערכו בחירות ימלא סגן הנשיא, ניקולס מדורו, את מקומו של צ'אבס.

 

הוגו צ'אבס (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הוגו צ'אבס(צילום: EPA)

 

נשיא ארה"ב לשעבר, ג'ימי קרטר, אמר כי הוא "ייזכר בשל עמידתו האיתנה למען עצמאותן של ממשלות אמריקה הלטינית". חואן מנואל סנטוס, נשיא קולומביה השכנה, ציין שלצ'אבס מניות בתהליך השלום שנרקם במדינה בין ממשלת קולומביה לארגון המורדים FARC.

 

נשיאת ברזיל, דלימה רוסף, ספדה לצ'אבס וציינה כי מדובר ב"אובדן חסר תקנה של דרום אמריקני וידיד של ברזיל". רוסף הוסיפה: "לא תמיד הסכמנו, אבל הוא היה

מנהיג גדול, ותמיד היה מחויב להתפתחות המדינה ויבשת דרום אמריקה".

 

שר החוץ הבריטי וויליאם הייג היה מאופק יותר: "נעצבתי לשמוע על מותו של צ'אבס. ב-14 שנותיו כנשיא הוא השאיר רושם עמוק על ונצואלה ועל מדינות אחרות", אמר הייג. שגריר רוסיה באו"ם, ויטלי צ'ורקין, כינה את מותו של צ'אבס "טרגדיה" והוסיף: "הוא היה פוליטיקאי גדול למדינתו, לאמריקה הלטינית ולעולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הוגו צ'אבס
צילום: EPA
ברק אובמה
צילום: AFP
מומלצים