שתף קטע נבחר

ב-2012: נדרשו 131 משכורות לרכישת דירה

על פי נתוני משרד השיכון, ב-2012 עמד מחירה הממוצע של דירה חדשה על רמה של 1.43 מיליון שקל ונדרשו 131 משכורות לרכישת דירה בישראל. בבנק ישראל מציינים כי קצב ההתייקרויות עלה מ-5.8% ל-6.7% בשנה, ומפנים אצבע מאשימה כלפי הממשלה. יו"ר לשכת השמאים לשעבר: "מצב הנדל"ן משול לקרקס מדראנו"

משרד השיכון פרסם היום (ב') סיכום של שנת 2012 בענף הדיור. מהסיכום עולה, כי ברבעון האחרון של השנה, הגיע מחירה הממוצע של דירה חדשה לרמה של 1.43 מיליון שקל, גבוה ב-3.3% ביחס לרבעון מקביל אשתקד.

 

עם זאת, בהשוואה לרבעון השני של שנת 2011, שבו הגיעו מחירי הדירות לשיא, מדובר בירידה של כ-5%. מחירה הממוצע של דירת יד שנייה הגיע לרמה של 1.08 מיליון שקל, עלייה של 3.7% לעומת רבעון מקביל אשתקד.

 

כתבות נוספות בערוץ הנדל"ן :

 

במשרד השיכון אף ערכו חישוב של מספר המשכורות הנדרשות לרכישת דירה. מהחישוב עולה, כי ב-2012 נדרשו 131 משכורות לרכישת דירה בישראל, ללא שינוי לעומת 2011 ולעומת 103 משכורות ב-2008.

 

במשרד השיכון מציינים, כי הגידול החד במספר המשכורות הנדרשות לדירה בשנים האחרונות, נובע הן מעלייה של מחירי הדירות ב-40% והן מהעובדה שהשכר הריאלי עלה ב-1% בלבד בשנים 2005-2012.

 

מחישוב של ההכנסה החודשית הממוצעת למשק בית (כל ההכנסות של משפחה ממשכורות, הון וקצבאות בניכוי מסים) עולה, כי למשק בית בישראל נדרשים 92 חודשי הכנסה כדי לקנות דירה ממוצעת.

 

"קצב עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה"

במקביל, פורסם היום הפרוטוקול של דיוני הריבית האחרונים בבנק ישראל, החושף תמונה עגומה של כשל כלכלי שהממשלה אינה מוצאת לו מענה. "קצב עליית המחירים בחודשים האחרונים ממשיך להיות גבוה", קובעים בבנק המרכזי, ומציינים כי הם אינם מרגישים עדיין שהמגבלות האחרונות שהוטלו על הבנקים גרמו לירידה בביקוש למשכנתאות ובינתיים, המחירים רק ממשיכים לטפס ועלו ב-2012 ב-6.7%.

 

בבנק ישראל מייחלים לפתרון מצד הממשלה, בדמות הגברה משמעותית של קצב הבנייה, אבל מספר התחלות הבנייה רק יורד, כאשר מספר הדירות שבנייתן החלה בחודשים ינואר–נובמבר היה נמוך בכ-13% ממספרן בתקופה המקבילה אשתקד. נוסף על כך ניכרת ירידה חדה גם בקצב שיווק הקרקעות על ידי מנהל מקרקעי ישראל.

  

חברי הוועדה המוניטרית, הקובעת את גובה הריבית במשק, הדגישו בדיון כי הם פועלים בצד הביקוש, בעוד הצעדים הנדרשים הם צעדי היצע אשר ביכולתם להביא לגידול במלאי הדירות תוך ירידת מחירים. בדיון ציינו חברי הוועדה, כי צעדים כאלו לא צפויים לפני השלמת הרכבת הממשלה והעברת התקציב.

 

ובינתיים, ההתייקרויות נמשכות. על פי נתוני הלמ"ס, מחירי הדירות עלו בחודשים נובמבר-דצמבר 2012 ב-1%, בהמשך לעלייה של 1.1% בחודשים אוקטובר-נובמבר. ב-12 החודשים שהסתיימו בדצמבר עלו מחירי הדירות ב-6.7%, לעומת 5.8% ב-12 החודשים שהסתיימו בנובמבר.

 

"הוועדה אינה מזהה בנתונים האחרונים סימנים להתמתנות הפעילות בשוק הדירות", נמסר מבנק ישראל. "הגם שאלה טרם הושפעו מהצעד האחרון של המפקח על הבנקים הדורש מהבנקים הגדלת כריות ההון בגין משכנתאות".

 

"להתייחס לאיום הנדל"ן כמו לאיום האיראני"

ישנו מי שסבור כי הממשלה אינה לוקחת ברצינות מספקת את בעיית מחירי הדירות המאמירים. "אני מצפה שהממשלה החדשה תתייחס לאיום הנדל"ן בחומרה לא פחותה מהאיום האיראני", אמר היום יו״ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, ארז כהן. 

 

כהן מחה על כך שבעוד שהנתונים מצביעים על כך שמגמת ההתייקרויות נמשכת, ואף מחריפה, הממשלה אינה עושה צעדים להגברת קצב בניית הדירות. "מצב הנדל"ן משול לקרקס מדראנו. דו"ח בנק ישראל מהיום מלמד עליה תלולה של 7% במחירי הנדל"ן ב-2012 ולעומת זאת ירידה של 13% בהתחלות הבניה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כשל כלכלי - ואין פתרון. מחירי הדירות
צילום: Shutterstock
מומלצים