שתף קטע נבחר

לחסכון בשומן: אכלת המבורגר? שתה מיד קפה שחור

מחקר ישראלי מצא כי שתיית 200 מ"ל קפה שחור תוך כדי אכילת הקציצה הביאה לעיכוב של 50% עד 80% בספיגת החומר האחראי לטרשת העורקים. "אם לא עושים את הקוקטייל המתאים בזמן הארוחה, אוכל עלול להפוך בקיבה למזון מזיק ולא בריא", מסבירים החוקרים

מכורים להמבורגר? אולי כדאי לכם ללוות את הארוחה בקפה שחור. מחקר ישראלי חדש מגלה, כי חומרים המצויים בקפה שחור עשויים לצמצם משמעותית את ספיגת החומרים המזיקים הנמצאים בבשר אדום.

 

היצרות עורקים, תהליך הגורם למחלות לב וכלי דם, עשוי להיגרם, בין השאר, מתהליכים המתרחשים לאחר אכילת מזונות עתירי שומן המכילים תוצרי חמצון שומן, אשר חלקם רעילים ומסרטנים. מחקרים שבוצעו בבני אדם ובחיות הראו שתהליכי פירוק של בשר אדום בקיבה, תורמים לספיגה ולהצטברות של תוצרי חמצון שומן רעילים בדם.

 

מחקרים אחרים מראים, כי לצריכת קפה המכיל פוליפנולים, חומרים נוגדי חמצון חזקים המצויים גם ביין אדום, יש פוטנציאל להשפעה מטיבה על הבריאות ועל ירידה בסיכון לחלות במחלות לב ודם, סוכרת מסוג 2 ומחלות נוספות. לכן ביקשו החוקרים מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, מהמחלקה למדעי המזון במנהל המחקר החקלאי במכון וולקני ומהמכון לביוכימיה מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית ברחובות, לבדוק את יכולתו של קפה מסוגים שונים לעכב חמצון שומנים מבשר אדום בקיבה ולעכב את ספיגתו בדם של חומר בשם MDA (מלונדיאלדהיד‭,(‬ האחראי בעקיפין ליצירת טרשת עורקים.

 

המחקר בוצע על עשרה מתנדבים בריאים, ארבעה גברים ושש נשים. הנסיינים אכלו ארבע ארוחות, שכולן

הכילו קציצה של 250 גרם בשר אדום. בארוחה הראשונה הם אכלו את הקציצה עם קפה שחור, בשנייה עם קפה נמס ובשתיים האחרות עם קפה נמס מסוגים אחרים. בדיקת דם שבוצעה להם לאחר האכילה הראתה הצטברות מהירה של ‭.MDA‬ אולם התברר כי שתיית 200 מ"ל קפה שחור תוך כדי אכילת הקציצה הביאה לעיכוב של 50 עד 80 אחוז בספיגת החומר הרעיל בדם.

 

פרופ' יוסי קנר, מנהל המחקר החקלאי במכון וולקני בית־דגן: "אנחנו יודעים שבקיבה מתרחשים תהליכים שונים, שעלולים להזיק מאוד למזון או לסייע לו‭,"‬ אומר פרופ' קנר, החבר גם במכון לביוכימיה מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית. "אם לא עושים את הקוקטייל המתאים בזמן הארוחה, אוכל עלול להפוך בקיבה למזון מזיק ולא בריא. המחקר הנוכחי מראה שהכי טוב להיות לשתות את הקפה עם הארוחה, או כמה שיותר קרוב אליה, משום שהתגובות בקיבה מאוד מהירות‭." ‬

 



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המבורגר. לא חייבים לוותר
צילום: ריאן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים