שתף קטע נבחר

לתת לתינוק מוצץ או לא? היתרונות - והחסרונות

הסבתות אומרות שחייבים לתת - ומהרגע הראשון. יועצות ההנקה מזהירות - וטוענות שהוא גורם ל"בלבול פטמות". וההורים? הם נותרים מבולבלים. רגע לפני שאתם מחליטים אם לתת מוצץ או לא בדקנו עוברכם את כל היתרונות - והחסרונות

אחד הנושאים הכי שנויים במחלוקת אצל הורים טריים הוא המוצץ. לרוב ישנן שתי גישות בנושא. האחת גורסת שאם כבר יש בנמצא כלי עזר שיכול להרגיע את התינוק, ולתת להוריו עוד כמה דקות של שינה (או סתם שקט) - אז למה לא להשתמש בו. הגישה השנייה גורסת כי תינוק בוכה צריך חיבוק וחום, ובכלל, למה להרגיל תינוק למוצץ שאחר כך יהיה צורך לגמול ממנו.

 

תשובה נכונה אין בנושא והיא תלויה אך ורק בכם. אך רגע לפני שאתם מחליטים כדאי, לפחות, שתקבלו את כל המידע הנחוץ.

 

עוד על התינוק החדש בערוץ הורים :

זה עובד: כך תרגיעו תינוק בוכה ב-60 שניות

מטרנה או סימילאק: איזה תחליף חלב טוב לתינוק?

לא רק לפגים: איך מסייעת שיטת הקנגורו בהרגעת תינוקות

 

מה התועלת שיש במוצץ לתינוק ולהורים?

נתחיל בכך שנדגיש שמוצץ הוא לא תחליף למגע ואהבה מצד ההורים, והוא כמובן גם אינו תחליף לטיפול ראוי בתינוק. אבל אם כבר האכלתם, החלפתם, התינוק גיהק ולמרות הכל הוא עדיין לא רגוע - לפעמים מציצת המוצץ יכולה להועיל. פעולת המציצה עצמה מרגיעה את התינוק (לכן גם פעמים רבות

הוא יינק או יאכל מהבקבוק - למרות שהוא לא באמת רעב).

 

יתרון נוסף הוא בכך שמוצץ, על פי מספר רב של מחקרים בנושא, עוזר במניעת תסמונת מוות בעריסה, כאשר הוא ניתן לתינוק בזמן השינה. חשוב להדגיש כי המחקרים לא הוכיחו שהמוצץ עצמו הוא שמונע את התסמונת, אלא שיש קשר בין תינוקות שמקבלים מוצץ לבין סיכון מופחת למוות בעריסה.

 

ואם תשאלו את הסבתות יש למוצץ יתרון נוסף: הרבה יותר קל לגמול את התינוקות ממנו מאשר ממציצת אגודל.

 

האם יש חסרונות למוצץ?

ישנם מחקרים שהראו כי תינוקות וילדים שמצצו מוצץ היו בסיכון גבוה יותר לדלקת האוזן התיכונה. הפתרון: גמילה הדרגתית ממוצץ לאחר גיל חצי שנה. הסיבה לכך היא שאחרי גיל זה הצורך של תינוקות במוצץ קטן בדרך כלל, כך שניתן להרגיל אותם למוצץ רק בשעות השינה.

 

חסרון נוסף נוגע לתינוקות יונקים ומוכר לרבים בשם "בלבול פטמות". הכוונה היא שכיוון שפעולת היניקה דורשת סוג שונה של מציצה מזה שנעשה במוצץ התינוק עלול להתבלבל ולינוק בצורה יעילה פחות אם יתרגל למוצץ. הפתרון במקרה זה הוא להמתין עד שרואים שהתינוק יונק היטב וכי אספקת החלב טובה גם היא. לרוב זה יקרה סביב גיל חודש, אך כאמור מדובר בהמלצה וישנם הורים שחשים כי הם יכולים להציע מוצץ כבר בשלב מוקדם יותר.

 

חסרון נוסף הוא, כאמור, העובדה שתינוקות מתרגלים למוצץ - מה שאומר שבשלב כלשהו יהיה צורך לגמול אותם, פעולה שאינה פשוטה כלל וכלל. בנוסף, כאשר תינוק זקוק למוצץ באופן קבוע, אנחנו חייבים לדאוג לכך שתמיד יהיה לנו אחד בנמצא, ואם לא - יהיה רע ומר.

 

האם יש מקרים שבהם אסור לתת לתינוק מוצץ?

אסור לתת לתינוק מוצץ אם יש בעיה עם עלייתו במשקל. בנוסף, אם התינוק מתקשה לינוק או שאין לך מספיק חלב - עדיף להסתדר ללא המוצץ, לפחות עד שהמצב יסתדר. כאמור, גם במקרה של דלקות אזניים חוזרות עדיף לוותר על המוצץ.  

 

אגב, אם החלטתם שאתם לא מעוניינים במוצץ כבר מרגע הלידה, חשוב שתדגישו זאת בפני צוות התינוקיה מיד לאחר הלידה -

בעיקר אם בכוונתך להניק. אמנם יום או יומיים של מוצץ בתינוקיייה לא יגרמו לתינוק שלכם "להתמכר" למוצץ, אבל זה עלול לפגוע בהנקה, ובכלל, אין טעם להכיר לו משהו שאין לכם כוונה לעשות בו שימוש בבית.

 

האם מוצץ עלול לפגוע בהתפתחות?

כאשר התינוקות קטנים ודאי שאין בכך כל בעיה, אך כאשר מדובר על שנות הילדות המוקדמות זה עלול לפגוע בהתפתחות הדנטלית. אם אתם מודאגים מכך מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים או רופא השיניים, ולבקש ממנו לבדוק שאין בעיה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
שנוי במחלוקת
צילום: shutterstock
מומלצים