שתף קטע נבחר

נשיא הרפובליקה המרכז אפריקנית נמלט לקונגו

כאוס במדינה האפריקנית: המורדים מקואליציית "סלקה" השתלטו על עיר הבירה בנגי, כבשו את ארמון הנשיאות ואילצו את הנשיא בוזיזה לברוח למדינה השכנה. לטענתם, הנשיא שוב הפר הבטחות ולא כיבד את הסכם השלום האחרון שנחתם עמם

מאות מורדים ברפובליקה המרכז אפריקנית השתלטו היום (יום א') על הבירה בנגי ואילצו את הנשיא פרנסואה בוזיזה להימלט לקונגו השכנה. כך מסר אחד מיועציו של הנשיא שהשתלט על המדינה בהפיכה צבאית ב-2003.

 

עוד חדשות בעולם :

"שיקום סוריה חשוב ותר מאיום על ישראל"

האוליגרך הרוסי לפני מותו: "לחיי אין כל משמעות"

מארה"ב למוזמביק, מעבדות לחירות - בזכות חזייה

אחרי 4 שנות גלות: הנשיא לשעבר שב לפקיסטן

 

קואליציית המורדים "סלקה" הגיעה אתמול לפאתי עיר הבירה, והיום בבוקר עשו לוחמיה את דרכם לתוך העיר בליווי אש כבדה. כשכבשו את ארמון הנשיאות, הנשיא בוזיזה כבר לא היה בתוכו. "בוזיזה עזב את העיר הבוקר", אמר מוחמד אולומאת, אחד מיועציו של הנשיא.

 

"עזב את עיר הבירה בבוקר". בוזיזה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"עזב את עיר הבירה בבוקר". בוזיזה(צילום: AFP)

 

קואליציית המורדים "סלקה" מורכבת ממורדים שטוענים שהממשלה לא כיבדה את הסכמי השלום שנחתמו בשנים 2011-2007, ושהיו אמורים לספק תמיכה כספית וסיוע נוסף למורדים שהניחו את נשקם. בחודש דצמבר האחרון הם כבשו כמה ערים גדולות במדינה האפריקנית, אולם הפסיקו את התקדמותם לעבר הבירה בנגי והסכימו לשבת למשא ומתן בליברוויל, בירת גאבון.

 

ב-11 בינואר נחתם הסכם שלום חדש שאפשר לבוזיזה להמשיך בתפקידו עד 2016, אולם המורדים התחילו להאשים אותו שוב באי כיבוד הבטחותיו כלפיהם. הם דרשו מבוזיזה להסיג מהמדינה כוחות של צבא דרום אפריקה שהגיע לסייע לצבא הרפובליקה המרכז אפריקנית. כמו כן, הם ביקשו לשלב בצבא המקומי כ-2,000 מורדים שהניחו את נשקם.


קיבלו סיוע מצבא דרום אפריקה. כוחות הרפובליקה המרכז אפריקנית (צילום: AFP) (צילום: AFP)
קיבלו סיוע מצבא דרום אפריקה. כוחות הרפובליקה המרכז אפריקנית(צילום: AFP)

 

הסכם השלום התפוצץ לפני יותר משבוע בעת שהמורדים השתלטו על שתי ערים ואיימו להתקדם לעבר הבירה בנגי. אתמול בערב כיסתה עלטה את העיר אחרי שהמורדים ניתקו לה את החשמל, תחנת הרדיות נהרסה ואזרחים רבים נותרו בבתיהם מחשש לחייהם. "עבורנו, אין פתרון אחר מלבד עזיבתו של פרנסואה בוזיזה", אמר אריק מאסי, דובר המורדים בשיחת טלפון מפריז.

 

מאסי סיפר שהמורדים השתלטו על עיר הבירה ומאבטחים אותה וקרא לתושביה לשמור על הסדר ולהימנע ממקרי ביזה על רקע הכאוס ששולט באזור.


 

 

השתלטות המורדים על עיר הבירה ובריחתו של הנשיא בוזיזה רק מוסיפות לחוסר היציבות שממנו סובלת הרפובליקה המרכז אפריקנית בשנים האחרונות על 4.5 מיליון תושביה.

 

מאז תום הקולוניאליזם בשנות ה-60, כוחות צרפתיים במערב אפריקה נחלצו כמה וכמה פעמים לסייע לקולוניות הצרפתיות לשעבר, שמשטריהן מצאו את עצמם על סף קריסה. צרפת מחזיקה כמה מאות חיילים באזור נמל התעופה בבנגי והם מספקים תמיכה טכנית לכוח לשמירה על השלום המורכב מחיילים אפריקנים. לפי שעה לא ברור אם צרפת תתערב במשבר הנוכחי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא קיים את הבטחותיו. בוזיזה
צילום: AFP
צרפת שוב תתערב במשבר? הולנד
צילום: AP
מומלצים