שתף קטע נבחר

הגז מ"תמר" הגיע למתקן הקליטה באשדוד

הגז הטבעי שיצא אתמול לדרך ממרחק 90 ק"מ מול חופי חיפה, הגיע אל מתקן הקליטה באשדוד. הגז מ"תמר" מסמן תחילת עידן של עצמאות אנרגטית למדינת ישראל, לפחות עד שנת 2035. החשמל יוזל, המדינה תגדיל את הכנסותיה מתמלוגי מכירת הגז וצמיחת המשק תגדל בהתאם

כמתוכנן: יותר מ-24 שעות לאחר שהחל לזרום בצינורות, הגיע היום (א') הגז הטבעי ממאגר "תמר" אל תחנת הקליטה באשדוד. הגז עשה את דרכו ממעמקי הים, בשטח הממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, אל מאגר "ים תטיס", שם התקבל בשעות הצהריים. משם המשיך הגז לזרום לעבר חופי אשדוד, שם ממוקמים מתקני הקליטה, כשמאחוריו דרך של כ-150 ק"מ.

 

מאגר "תמר" הגיע לישראל, הסתיימו 4 שנות המתנה:

 

זהו סופה של דרך בת יותר מ-4 שנים של קידוח והנחת צנרת, והיא מהווה אירוע משמעותי ביותר עבור כלכלת ישראל ועבור הציבור כולו. בחג החירות הזה חוגג זוכה עם ישראל לעצמאות אנרגטית לפחות עד שנת 2035: הגז ממאגר "תמר" ישמש עתה להפקת חשמל בתחנות הכוח של חברת החשמל, בתחנות הכוח הפרטיות, ובתחנות כוח קטנות של מפעלים.

 

תהליך ההרכבה של אסדת הקידוח ב"תמר" 

 

התלות בחומרי גלם מיובאים, מזהמים ויקרים יותר, כמו סולר ומזוט, תקטן ומחיר החשמל ירד בהדרגה. כושר התחרות של התעשייה הישראלית מול תעשיות במדינות אחרות יגבר ותמלוגים ממכירת הגז יזרמו לקופת המדינה.

 

החיפוש אחר גז טבעי באתר "תמר", הקרוי על שם נכדתו הבכורה של הגיאולוג יוסי לנגוצקי שהיה הראשון לזהות את הפוטנציאל במקום, החלו בשנת 2001. את החיפוש ניהלה שותפות של יזמים ישראלים וחברת בריטיש גז, אשר התפרקה כעבור מספר שנים, בעקבות העלויות הגבוהות ואי הוודאות לקיומו של גז בכמויות מסחריות.

 

חיפושים יקרים ומתישים 

ב-2007 התחדשו החיפושים תחת ניהולה של שותפות חדשה - שבה חברות נובל אנרג'י האמריקנית, המחזיקה ב-36% מהמאגר, ושלוש שותפות ישראליות – דלק קידוחים (31%), ישראמקו (29%) ודור-אלון (4%). לאחר שנתיים נוספות של חיפושים יקרים ומתישים, נשמעו בינואר 2009 קולות צהלה - נמצא גז, והרבה ממנו.

 

 (צילום: אלבטרוס) (צילום: אלבטרוס)
(צילום: אלבטרוס)

 

קידוחי החיפוש, שהגיעו לעומק של קרוב ל-5,000 מטר מתחת לפני הים, העלו ממצאים לקיומו של גז טבעי בכמויות מסחריות. בתחילה, העריכו את כמות הגז בכ-100 מיליארד מטר מעוקב (BCM), אך עם הזמן התברר כי הכמויות גדולות יותר. כיום, מעריכים כי במאגר "תמר" מצויה כמות של כ-270 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי. 

 

ירידה דרמטית בעלות ייצור החשמל בישראל 

הערך המיידי של תחילת השאיבה ב"תמר" הוא ירידה דרמטית בעלויות ייצור החשמל בישראל. ב-2011 נפסקה הזרמת הגז ממצרים לאחר סדרה של פיצוצים שהתרחשו בצינורות הגז בחצי האי סיני, וחברת החשמל נאלצה להשתמש בתחליפים יקרים יותר. מה שהביא לעלייה של כ-24% במחיר החשמל.

 

חדר הבקרה עם תחילת הזרמת הגז מהמאגר (צילום: נובל אנרג'י) (צילום: נובל אנרג'י)
חדר הבקרה עם תחילת הזרמת הגז מהמאגר(צילום: נובל אנרג'י)

 

בשורה נוספת שנושא עימו הגז מ"תמר" היא הזרמה של תמלוגים לקופת המדינה. שוויו של הגז במאגר מוערך בכ-10 מיליארד דולר. 1.25 מיליארד דולר מתוכם ישולמו למדינה כתמלוגים. בנוסף, ישלמו השותפות בבעלות על המאגר מסים על רווחיהן ממכירת הגז.

 

בהתאם לחוק החדש על מיסוי רווחים ממכירת גז טבעי, שנוסח בעקבות המלצות ועדת ששינסקי, לחברות יינתן פטור ממס על הרווחים עד שירוויחו כפליים מהסכום שהשקיעו בחיפושים ובקידוח.

 

לאחר מכן, ישלמו מס של 20% מהרווחים עד ליום שבו יצטברו רווחים השווים ל-280% מההשקעה הראשונית. החל משלב זה, ישלמו מס של 50% מהרווחים.

 

רגע ההפעלה של המשאבות המזרימות את הגז 

 

הרווחים ממכירת הגז ב"תמר" צפויים להגיע לרמה של 200% מההשקעה הראשונית סביב שנת 2023. עד אז, לא ישולמו לקופת המדינה מסים אלא רק תמלוגים בשיעור של 12.5% מהמכירות. בשל כך, הגז מ"תמר" לא צפוי להעשיר את קופת המדינה ולשם כך, יש להמתין לפיתוחו המלא של מאגר "לוויתן" הגדול ממנו בהרבה (450 מיליארד מטר מעוקב המיועדים ברובם לייצוא).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אסדת הקידוח מעל מאגר "תמר"
צילום: "אלבטרוס"
צילום: אלבטרוס
חדר הבקרה במתקן הקבלה באשדוד, ברגעים בהם התחיל הגז לזרום לכיוון ישראל
צילום: אלבטרוס
צילום: אלבטרוס
צילום: אלבטרוס
מומלצים